Arkivnyhed - kan være forældet

Kunsten at sælge sig selv

10.12.2012
Østrigeren Daniel Weissensteiner har fået succes i København med sin virksomhed Augenblick-Film og online videoproduktioner blandt andet takket være den salgsstrategi, han fik hjælp med hos Københavns Erhvervsservice

Daniel Weissensteiner er navnet på en dygtig østrigsk videodokumentarist, der endte i København, hvor han er godt i vej med at etablere sig med egen virksomhed – Augenblick-Film www.augenblick-film.dk.



”Jeg har altid haft det bedst med at være på optagelse eller sidde hjemme ved klippebordet. Salg har aldrig været mig. Derfor var det en meget stor hjælp, da jeg kom i kontakt med Københavns Erhvervsservice. Det er helt unikt, at et sådant set-up eksisterer for virksomhederne og er helt gratis at benytte sig af. Det er uhørt med den form for offentlig erhvervsservice, hvor jeg kommer fra,” fortæller Daniel Weissensteiner.



Han har især været glad for kontakten til erhvervskonsulenten Nina Wahl. ”Hun gav mig et spark et vist sted og fik sat system i udformningen af en forretningsplan, hvor der systematisk blev sat fokus på alle de elementer, jeg skulle arbejde med.  Jeg fik på den måde arbejdet mig frem til en klar salgsstrategi.



Det lyder nemt, men det var hårdt, for jeg er ikke af natur en sælger, der sparker døren ind hos nye kunder. Men med Ninas hjælp fik jeg lært, hvordan jeg skulle gribe processen an. Jeg fik langsomt prøvet nogle ting af, hvor jeg fik den nødvendige tillid til at gå videre.



Nye kunder kommer jo ikke af sig selv. I hvert fald ikke i begyndelsen af en ny virksomheds liv. Jeg fik lært værdien af at netværke, hvilket kan være en god øvelse, når man er udlænding. Men danskerne er ikke kolde og afvisende, som man ellers hører så tit. Du skal blot selv være aktiv og selv tage det første step, så åbner danskerne sig gerne.”

Daniel Weissensteiner er i dag blevet medlem af et netværk, hvor han kan møde potentielle nye kunder, han har været på messer – og fået nye kunder.

”Min virksomhed udvikler sig i den rigtige retning. Jeg ser lyst på fremtiden. Online video via YouTube bliver en meget stor markedsføringskanal for virksomheder i fremtiden. Jeg har planer om at blive et aps. i 2013, hvor jeg også skal ansætte de første to medarbejdere – og en af dem skal være en sælger,” siger en storsmilende Daniel, der har fundet sig vel til rette i Danmark.