Arkivnyhed - kan være forældet

Kommunens medarbejdere skal dele bil med københavnerne

19.01.2017
Bybiler har indtaget København. Kommunen vil se nærmere på, om de kan erstatte nogle af kommunens egne biler og give en økonomisk gevinst

Med din telefon i lommen er du altid i nærheden af en bybil. Det er tanken bag GreenMobilitys elbiler, som du finder i og uden for København, og derfor ser Københavns Kommune nu også nærmere på, om det giver mening for dele af kommunen at afstå nogle af dens egne biler for i stedet at benytte sig af GreenMobilitys 400 biler i bybilledet. Håbet er økonomisk gevinst og færre biler i byen, fortæller teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL):

- Det giver sig selv, at hvis det bedre kan betale sig for os at benytte os af et grønt bybilsselskab, så skal vi selvfølgelig gøre det. Vi har et ansvar for at bruge skatteborgernes penge på den mest fornuftige måde, og vi skal samtidig gå foran som det grønne eksempel. Mit håb er, at denne ordning kan opfylde begge krav, siger Morten Kabell. 

Projektet er et pilotprojekt, og det er endnu ikke til at sige, hvilke fordele og ulemper der i sidste ende vil være. Det er Københavns Erhvervshus under Beskæftigelse- og Integrationsforvaltningen, som skal teste løsningen, og beskæftigelse- og integrationsborgmester Anna Mee Allerslev (RV) ser frem til at undersøge potentialerne ved teknologien.

- Vi skal sammen kæmpe for at give vores børn en grøn og miljøvenlig by. Nu går vi forrest ved at vælge kommunens egne biler fra og elbilerne til, når de skal rundt i hele byen og hjælpe vores virksomheder. Jeg glæder mig til at se erfaringerne med projektet, siger Anna Mee Allerslev.

Ser man på sidste års kørselsbehov, har erhvervshusets ansatte haft et forbrug, som svarer til knap 25.000 kroner, hvis man ser på GreenMobilitys priser. Sat over for kommunens omkostninger til bare en enkelt plads i det lokalte parkeringshus er der allerede penge tjent hjem. Sådan en plads koster nemlig 30.000 kroner pr. bil årligt i sig selv. 

Bilerne skal kun bruges, når det er nødvendigt. Til kortere ture benytter medarbejderne cykler, når de tager på virksomhedsbesøg. Bilen anvendes kun, når der er tale om den mest effektive transportform, og fremover skal det altså være GreenMobilitys elektriske Renault Zoe, som skal transportere medarbejderne.

GreenMobilitys vision er, at en bybil på sigt skal erstatte en del af københavnernes egne biler, og selskabet forventer i fremtiden at udvide konceptet til både Sverige og Norge. København er GreenMobilitys første satsning, og derfor giver det også god mening at teste en aftale med en kommune her. Det forklarer Rasmus Brandt Pedersen, administrerende direktør hos GreenMobility:

- Vi er glade for samarbejdet med Københavns Kommune. Med samarbejdet er vi tættere på vores ambition om at tilbyde mere mobilitet, samtidig med at vi reducerer antallet af biler i bybilledet. Trængsel og lokalforurening er et problem, der kun løses, når flere deles om samme bil, og med aftalen viser vi endnu engang, at samme bil nemt kan deles mellem private borgere, erhvervslivet og nu også det offentlige. For GreenMobility handler det om at gøre dele Bybilen til et nemt og sikkert alternativ til at eje egen fossilt brændstofsbil, siger Rasmus Brandt Pedersen.

For yderligere informationer
kontakt pressekonsulent Andreas Hein på tlf. 51 36 44 94.

Kontakt

For mere information vedrørende denne side.