Arkivnyhed - kan være forældet

Klare mål giver bedre samtaler i jobcentret

26.03.2014
Samtalerne med de ledige er kommet til at handle endnu mere om jobsøgning, efter jobcentret er begyndt at bruge et digitalt værktøj, der er udviklet specielt til ledige og syge i København. Det er konklusionen i en evaluering, der bygger på svar fra 550 borgere og medarbejdere.

Københavns Kommune har lanceret en selvbetjeningsløsning under navnet KBHiJob.dk, hvor borgere forbereder sig hjemmefra ved at sætte ord på, hvilke job de kan bestride, og hvordan de søger job.



73 procent af borgerne siger, at samtalerne bliver mere konkrete og hjælper dem med at få klarhed over deres kvalifikationer, og 55 procent synes, at KBHiJob.dk gør dem bedre forberedt til selve samtalen.



”KBHiJob.dk giver mig mulighed for at stoppe op og reflektere over min jobsøgning, hvilket sikrer, at jeg fortsætter i den rigtige retning”, siger en borger.



Udviklingsmål

Til selve samtalen vurderer jobcentermedarbejderne borgerens input i forhold til hans eller hendes udviklingsmål, der fx kan handle om at omlægge jobsøgningen til brancher eller fag med bedre beskæftigelse.



”Udviklingsmålene giver jobcentermedarbejderen mulighed for at skabe et fælles, realistisk billede med borgeren og opstille mål og anvise handlinger”, siger specialkonsulent Peter Gjesing.  



Og det er en opfattelse, som borgerne deler. 61 procent siger, at udviklingsmål giver dem et godt overblik over deres muligheder, og 64 procent synes, at samtalen får en tydeligere dagsorden.



Medarbejdernes reaktioner er lidt mere blandede. Cirka halvdelen vurderer, at udviklingsmål gør samtalerne bedre. Det hører dog med til billedet, at mange medarbejdere har svaret hverken/eller til spørgsmålene, fordi de mener, at det endnu er for tidligt at vurdere værktøjet.



KBHiJob.dk

I perioden fra den 14. oktober og til 31. december 2013 loggede 6.050 personer sig på KBHiJob.dk.



Langt de fleste var dagpengemodtagere, og det forklarer Peter Gjesing med, at de i forvejen er vant til at bruge it-redskaber fra deres a-kasse.



KBHiJob.dk er flagskibet i Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningens strategi om at gøre 60 procent af borgerne aktivt selvbetjenende i 2015. Med det menes, at borgerne betjener sig selv på nettet og samtidig oplever, at de får indflydelse på deres muligheder for at komme i arbejde.



Det er frivilligt, om de ledige vil bruge værktøjet, men de positive erfaringer giver forvaltningen blod på tanden til at intensivere bestræbelserne på at få flere til at bruge KBHiJob.dk.



Målet er, at 50 procent af de jobparate borgere og 30 procent af de aktivitetsparate og sygemeldte går på KBHiJob.dk.



Gå til KBHiJob.dk



Læs hvad brugerne siger


Yderligere oplysninger

Specialkonsulent Peter Gjesing, Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen

Tlf: 61273353

Mail: XV85@bif.kk.dk