Arkivnyhed - kan være forældet

Københavns P-vagter skal guide turisterne på vej

08.05.2015
Fremover står P-vagter klar til at hjælpe, når byens turister har svært ved at finde vej eller gerne vil have information om København.

11 P-vagter i Københavns Kommune er blevet udstyret med en mini iPad og ordene ASK ME, der synliggør, at de samtidig med parkeringskontrollen kan hjælpe med information om byen og vejvisning.

Københavns Kommune overtog ved årsskiftet turistinformationen fra Wonderful Copenhagen, og det nye tiltag er en del af et pilotprojekt, hvor medarbejdere, der allerede befinder sig i byens gader, bliver inddraget i arbejdet med at gøre København endnu mere imødekommende og turistvenlig.

”Vi vil gerne give turisterne endnu bedre service, når de besøger København. Det skal være nemt for turisterne at få den information, de har brug for. Derfor har vi spurgt p-vagterne, som i forvejen opholder sig i byrummet, om de har lyst til at dele ud af deres viden om byen og dens seværdigheder eller vise vej, når turister er faret vild – og det har de heldigvis,” siger Thomas Jakobsen, direktør i Kultur- og Fritidsforvaltningen. 

Mød P-vagter i hele byen

Turister vil kunne møde de hjælpsomme P-vagter over hele byen; også i de mindre turisttunge områder, hvor der netop kan være brug for tips til at udforske nye dele af København. P-vagterne har selv haft mulighed for at melde sig til opgaven, og det har bestemt ikke været svært at få korpset fyldt op.

”Der var virkelig rift om pladserne. Parkeringsvagterne er jo en faggruppe, der ikke altid bliver mødt med lige mange smil, så når der er en chance for at få en anden type borgerkontakt og vise, at vi er med til at holde byen levende, så er medarbejderne på pletten,” siger Jes Øksnebjerg, centerchef i Center Parkering.

De udvalgte medarbejdere har været på en heldagsuddannelse, hvor de har fået gode tip til at gribe deres nye funktion an og indsigt i de spørgsmål, turisterne typisk stiller. Og så var der god tid til at blive hjemmevante i den nye turist-app Visitor Guide, der skal hjælpe dem med at besvare turisternes spørgsmål med få klik.

Hver gang parkeringsvagterne har været i kontakt med en turist, registrerer de, hvad turistens forespørgsel drejede dig om, så Københavns Kommune kan blive endnu bedre til at ramme turisternes informationsbehov næste år. 

Stadig tid til kerneopgaven

Parkeringsvagternes nye funktion betyder dog ikke, at der vil være mindre fokus på at sikre, at bilerne holder lovligt parkeret i København.

”Jeg forventer ikke, at vores medarbejdere vil få mindre tid til at løse deres kerneopgave. I dag bruger vi allerede en del tid på at besvare spørgsmål fra turister og københavnere, men uden at være ordentligt klædt på til opgaven. Jeg tror, at vi kan servicere folk meget mere effektivt nu, hvor vi har iPads og særligt målretterede turist- og borgerapps,” siger Jes Øksnebjerg.

Som udgangspunkt vil de ekstra turistvenlige guider være at finde i gadebilledet frem til slutningen af august. Herefter vil indsatsen blive evalueret, og Københavns Kommune vil tage stilling til, om projektet skal fortsætte i 2016, og om korpset skal udvides til flere P-vagter.

Fakta

- 11 P-vagter medvirker i et nyt pilotprojekt, hvor de fra maj-august vil yde en særlig indsats for at hjælpe turisterne i København oveni parkeringskontrollen.
- De udvalgte P-vagter har været på en uddannelse i deres nye funktion, og bliver udstyret med en iPad og ordene ASK ME, der synliggør, at de er til for at hjælpe.
- P-vagterne vil være at finde over hele byen, og der vil dagligt være 6-9 guidende P-vagter på arbejde.
- Hvis projektet bliver en succes, er det tanken, at det skal fortsætte i 2016 og involvere endnu flere P-vagter.

For yderligere information:

For henvendelser vedr. p-vagternes rolle og indsats som turistguider, kontakt Teknik- og Miljøforvaltningen
For henvendelser vedr. kommunens opgave med turistinformation, kontakt Kultur- og Fritidsforvaltningen via pressechef Julie Monberg: 24 98 22 60