Arkivnyhed - kan være forældet

Københavnerne er vilde med grønne cykelruter

15.06.2015
Der er travlhed at spore på cykelstierne i København, men der findes fredeligere alternativer, og dem tager københavnerne til sig.

Flere steder er trafikken steget med mere end 50 procent på fire år. På de grønne cykelruter oplever cykelfolket større tolerance, mindre forurening og bedre plads til alle aldersgrupper.

Med hundredtusindvis af daglige cykelture kan det sommetider være trangt med pladsen på cykelstierne i København. Især i myldretiden fokuserer mange på blot at komme hurtigst muligt fra A til B, men flere og flere finder nu værdi i de grønne cykelruter, som tilbyder helt andre vilkår og oplevelser for cykelfolket. Her er bedre plads og en oplevelse af større tolerance, og det gør stierne til et oplagt valg for fx børnefamilier. Derfor er det også vigtigt at fortsætte udbygningen af det grønne cykelnet, mener teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL):
- Hvis vi ikke har plads til de yngste i trafikken, skaber vi en generation, som vælger cyklen fra, og det kan København ikke holde til trafikmæssigt. Hvis bare en brøkdel af cyklisterne begynder at køre i bil i København, er vi sat skakmat på trængslen. Derfor gør vi det gennem de grønne cykelruter attraktivt at vælge cyklen, og det skal vi blive ved med fra politisk hold, lyder det fra Morten Kabell. 

I øjeblikket findes der 58 km grønne cykelruter i København, og der er fundet penge til yderligere seks km. Desuden er der planer om yderligere 51 km fremadrettet, og erfaringerne viser, at det giver god mening at etablere dem.  Fx viser nye tal, at 79 % af københavnerne mener, at det er vigtigt med grønne cykelruter væk fra de store indfaldsveje. Her nyder københavnerne den ekstra plads og de grønne omgivelser, hvor de føler sig trygge i ly fra trafikstøj og luftforurening. Et godt eksempel på brugen af de grønne cykelruter findes på den fire km lange Nørrebrorute. Her cykler fire gange så mange børn på egen cykel i sammenligning med børnene på den nærliggende Jagtvej.

De grønne cykelruter er dog for alle, understreger Morten Kabell, og de er med til at skrive den samlede fortælling om cykelbyen København, mener han: 
- Københavnerne elsker at tage cyklen, men jeg er sikker på, at billedet havde set anderledes ud, hvis vi ikke tilbød dem ordentlige forhold at cykle i. København er nu adskillige gange blevet kåret til verdens bedste by at leve i, og jeg er overbevist om, at vores grønne cykelruter har noget at sige i den forbindelse. At tage cyklen gennem vores grønne og blå byrum er jo en del af essensen af fortællingen om og oplevelsen af København, siger Morten Kabell.

Alene på Nørrebroruten er der dagligt over 8000 cyklister i alle aldre, og her er der sket en stigning på 50 procent på fire år. På Bryggebroen og Cykelslangen, der forbinder Søruten og Universitetsruten, og hvor cyklisterne udover den grønne natur også oplever det ”blå”, fordi de ligger langs havnen og søerne, er der dagligt hhv. ca. 15.000 og ca. 12.000 brugere på cykel – en stigning på mere end 300 procent siden 2006, hvor Bryggebroen stod færdig og en stigning på omkring 60 procent siden 2010.

Kontakt

For mere information vedrørende denne side.