Arkivnyhed - kan være forældet

København skal være international storspiller

03.06.2013
Ambitiøs plan skal gøre København til en af de mest attraktive storbyer i Europa for internationale videnarbejdere, studerende og turister.

Byskilte på engelsk. Internationalt kulturhus, og karriererådgivning for udenlandske studerende og ægtefæller. Det er bare nogle af over 50 forslag til, hvordan København skal tiltrække flere højtuddannede medarbejdere og turister, og som Københavns Kommunes politikere diskuterede på et møde i Økonomiudvalget den 28. maj.

”Vi skal blive langt bedre til at tage imod nye, internationale københavnere. De skal have bedre muligheder for at finde et sted at bo, få relevant undervisning til deres børn og opbygge netværk her i byen. Og så skal det være lettere for medfølgende ægtefæller at komme i arbejde. Jeg er glad for, at vi nu har en samlet og ambitiøs plan for, hvordan vi gør København til en førende international storby, fra den nye Europaskole og International House Copenhagen til byskilte og businformation på engelsk”, siger overborgmester Frank Jensen (S).

Med åbningen af International House Copenhagen den 4. juni får nye, internationale københavnere én samlet indgang til København, hvor de fx nemt kan få ordnet det nødvendige papirarbejde som CPR-nummer og opholdstilladelse. Og med den nye plan tager København endnu et skridt hen imod at gøre hele den kommunale service mere international. København er en af de storbyer i Europa, der er dårligst til at tiltrække og fastholde internationale vidensarbejdere. Derfor er der et stort uudnyttet vækstpotentiale for København i at styrke byens internationale profil. Undersøgelser viser bl.a., at højtuddannede udlændinge kan bidrage med 6,4 mia. kr. til dansk økonomi, hvis de vælger at arbejde gennemsnitligt seks måneder ekstra i Danmark.

Samtidig vurderer Wonderful Copenhagen, at der kan skabes 3.000 nye job inden for turisme i København, hvis man følger med udviklingen inden for europæisk turisme, og hvis København styrker indsatsen for at tiltrække flere turister.

Nogle af elementerne er allerede ved at blive ført ud i livet, som Københavns Kommunes Europaskole, der efter planen starter op i 2014. De fleste øvrige elementer skal nu indgå i budgetforhandlingerne for 2014, hvor partierne på Rådhuset skal tage stilling til, hvilke tiltag der skal føres ud i livet. Det drejer sig blandt andet om boliger til internationale københavnere, støtte til foreninger for expats, et internationalt kulturhus og meget mere.

For mere information:

  • Jakob Elkjær, pressechef for overborgmester Frank Jensen, tlf. 28 10 48 98
  • Ole Larsen, pressechef for integrations- og beskæftigelsesborgmester Anna Mee Allerslev, tlf. 40 46 16 68
  • Erik Bjørn Møller, pressechef for kultur- og fritidsborgmester Pia Allerslev, tlf. 51 52 38 55
  • Henriette Sø, pressechef for børne- og ungdomsborgmester Anne Vang, tlf. 40 45 25 14

Fakta

  • Handlingskataloget for en øget internationalisering af København er udviklet af Københavns Kommune med input fra herboende expats, internationale studerende, store virksomheder som bl.a. Microsoft, IBM, Carlsberg og en række mindre virksomheder.
  • Formålet med handlingskataloget er at tiltrække flere turister og tiltrække og fastholde flere expats, internationale studerende, investeringer og udenlandske virksomheder til København.
  • Handlingskataloget har fem fokusområder: Etablering, netværk, mobilitet på arbejdsmarkedet, kommunens service og byens tilgængelighed.

Elementer i handlingskataloget er bl.a.:

  • Boliger til internationale københavnere.
  • Rådgivning af mindre og mellemstore virksomheder om at ansætte internationale akademikere.
  • Internationalt kulturhus.
  • Internationale profilforeninger.
  • Informationsarrangementer om fritidstilbud.
  • Velkomstpakke til nye, internationale københavnere om alt fra trafikregler til information om børnepasning.
  • Karriererådgivning for medfølgende ægtefæller.
  • Formidling af studiejobs til internationale studerende.
  • Rådgivning til udenlandske forældre om børnepasning og skolegang og etablering af internationale profilbørnehaver.
  • International kommunal hjemmeside.
  • Skilte på engelsk til attraktioner og kollektiv trafik.
  • Servicemeddelelser på engelsk i busser, tog og metro.
  • Etablering af gratis Wifi-zoner i byen.
  • Cykelundervisning for expats og nye bycykler.
  • Bedre turistinformation med interaktive touch screen kiosker, mobile turistguides, mini turistinformationer og engelsksproget information ved byens hovedattraktioner.