Arkivnyhed - kan være forældet

København sender 3.500 lærere og skolepædagoger på skolebænken

03.08.2015
Samtlige skoleledere, lærere og skolepædagoger undervises i reformens kerneemner: teamsamarbejde og læringsmålsstyret undervisning.

I dag begynder hovedstadens 3.500 lærere og skolepædagoger deres første arbejdsdag efter sommerferien med selv at sidde på skolebænken. For fjerde år i træk samler Københavns Kommune alle byens skoler til fælles efteruddannelse i det såkaldte Sommeruni. I år er der fokus på at styrke lærere og skolepædagogers evne til at arbejde i teams og til sætte tydelige læringsmål for deres elever. 

Folkeskolereformen har medført store ændringer for både elever og medarbejdere på de københavnske folkeskoler, og derfor vil Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune sikre, at byens lærere og skolepædagoger er så godt forberedt som muligt til et nyt skoleår med reformen, når kommunens 70 folkeskoler slår dørene op igen d. 10. august.

- København er godt i gang med implementeringen af folkeskolereformen, og vores skoler har gjort en kæmpe indsats det seneste år for at få omsat reformen til virkelighed ude i klasselokalerne. Men der er stadig behov for at arbejde videre med flere dele af reformen. Derfor fortsætter vi i København med at efteruddanne og dygtiggøre vores skoleledere, lærere og skolepædagoger, så de får de bedste værktøjer og den nyeste viden om to af reformens kerneområder - teamsamarbejde og evnen til at arbejde med synlig læring, siger børne- og ungdomsborgmester Pia Allerslev og fortsætter:
- For de københavnske elever betyder Sommeruni, at de efter sommerferien vil møde lærere og skolepædagoger, der er blevet endnu bedre til at arbejde sammen i teams og til at sætte ambitiøse og klare mål for deres elevers faglige udvikling. Sidstnævnte er ikke en øvelse, der skal foregå bag lukkede døre på lærerværelset. Målene skal sættes sammen med eleverne, så de føler sig inddraget, og så de føler et større ejerskab til deres egen læring. Det er der behov for i København – særlig på mellemtrinet og i udskolingen, hvor den nationale trivselsmåling viser, at hver fjerde elev ofte keder sig i undervisningen.

Sommeruni afholdes 3.-4. august på professionshøjskolerne Metropol og UCC og byder på 125 forskellige forløb med teamsamarbejde og læringsstyret undervisning som de to hovedtemaer. Den tredje og sidste dag på Sommeruni foregår som noget nyt ude på de enkelte skoler for at sikre, at den nye viden bliver omsat til virkelighed og kommer i brug helt ud i klasselokalerne. 

Yderligere kommentarer eller spørgsmål:
Pressemedarbejder Pernille Helledie Isaksen, 26774086