Arkivnyhed - kan være forældet

København indgår samarbejde med Milano om cykling

07.02.2014
Københavnske virksomheder skal hjælpe Italiens næststørste by med at blive en bedere cykel- og fodgængerby.

Det er udfaldet af en samarbejdsaftale, som Københavns overborgmester, Frank Jensen, torsdag underskrev sammen med Giuliano Pisapia, der er borgmester i Milano.

Det er en kendt sag, at italienerne er glade for biler og scootere. Men den udbredte brug af motoriserede køretøjer skaber store problemer med trængsel, larm og forurening i Italiens storbyer. Blandt andet også i industrihovedstaden Milano, der nu kigger mod Københavns grønne byløsninger for at få færre motorer og flere pedaler ind i bymidten.

Københavns overborgmester, Frank Jensen, satte den danske signatur i aftaledokumentet, der, ifølge ham, åbner for store muligheder.

"Milano har ligesom København store ambitioner på det grønne område. Jeg er meget glad for, at Milano har valgt at kigge mod København for at finde inspiration til at gøre deres by mere cykelvenlig og højne borgernes livskvalitet. Det vil styrke Københavns grønne virksomheder og dermed skabe arbejdspladser i byen," siger Frank Jensen.

Konkret vil et konsortium af danske virksomheder i dialog med bystyret bidrage med knowhow og teknologiske løsninger, der skal omdanne et larmende trafikalt knudepunkt til rekreativt område. Blandt virksomhederne i konsortiet er Gehl Architects, der tidligere har arbejdet med byplanlægning i blandt andet Sydney, New York og London. Og ifølge Kristian Villadsen, der er partner i virksomheden, kan man i Milano trække på erfaringen fra de tidligere projekter.

"Vi er et firma, der arbejder globalt, og selvfølgelig er der kulturelle forskelle. Men vi arbejder først og fremmest med, hvad der er godt for de mennesker, der bor i de byer, vi arbejder i. Vi deler generelt nogle grundbehov som mennesker og er mere ens, end vi lige går og tror," forklarer han.

I Milano vil Gehl Architects helt konkret undersøge, om man kan forbedre indbyggernes livskvalitet ved at ændre enkelte byrum, som en del af en strategi for at udvikle byen som helhed i en mere grøn og rekreativ retning.

Også firmaet Bikway, der specialiserer sig i at udvikle midlertidige test-cykelstier, kommer til at spille en stor rolle i projektet, der skal få milaneserne til at foretrække cyklen frem for bilen eller scooteren.

For yderligere information, kontakt:
Kommunikationsmedarbejder Kristian Holmelund Jakobsen på tlf. 24 95 18 31 eller mail: zv6m@okf.kk.dk.