Arkivnyhed - kan være forældet

Hovedstadskommuner viser vejen frem

03.09.2013
Frederiksberg og Københavns Kommune samler kræfterne om en fælles svardatabase, der sikrer borgere og medarbejdere adgang til viden på tværs af de to kommuner. Samarbejdet skal give bedre borgerservice og effektivisere arbejdet i kommunerne.

Længere telefoniske åbningstider og flere henvendelser, hvor borgerne får et klart og enslydende svar med det samme. Det er blandt de mange fordele, borgerne i Frederiksberg og Københavns Kommuner får af et nyt samarbejde, hvor kommunerne deler viden på tværs. 



Samarbejdet går ud på, at kommunerne sammen bestyrer en fælles svardatabase, der sørger for, at borgerne får et klart og korrekt svar, når de søger information på kommunerne hjemmesider. Samtidig sikrer systemet optimal vidensdeling mellem medarbejderne i kommunernes call centre. En viden, som på sigt vil betyde, at kommunerne kan tage hinandens telefoner for eksempel i sene aftentimer.



De hurtige og klare svar giver dermed både en bedre service, og dertil kommer, at der ganske enkelt er mange penge at spare, når de to kommuner sammen drifter den fælles tekniske løsning.



Servicedirektør i Frederiksberg Kommune, Bjørn Thomsen, er glad for samarbejdet: 

”Vi er to kommuner, der har høje ambitioner, når det handler om service til borgerne. Og vi er ikke bange for at lære – og lære fra os. Det her samarbejde viser, at Frederiksberg og København både kan og vil det tværkommunale samarbejde, og det rammer lige ned i kernen af Frederiksbergs identitet som en effektiv kommune med høj service. Hvorfor bruge tid på at sidde med de samme opgaver hver for sig, når vi kan arbejde sammen om det og dermed frigøre ressourcer, der kan bruges fornuftigt andetsteds i vore organisationer,” siger han. 


Klart svar i hele byen

Direktør i Københavns Borgerservice, Thomas Jakobsen, har også høje forventninger: 

”Potentialet for at dele viden mellem kommunerne er stort, ikke mindst når vi taler om at skrive tekster til en hjemmeside eller give et standardiseret svar over telefonen. Det er ærgerligt at bruge gode kræfter på at sidde hver for sig og opdatere priserne for pas eller vejledninger om, hvordan man søger et tilskud. I samarbejdet med Frederiksberg er det kun yderligere relevant, at vi som naboer også kan dele oplysninger om arrangementer i byen og hvordan vi alle sammen bruger og passer på byen”.



Samarbejdet er kommet i stand i en tid, hvor stat, regioner og kommuner lægger vægt på mere tværgående samarbejde, og de to kommuner viser, at de ikke blot er med på vognen, men har taget styringen i forhold til tværkommunale samarbejder. 


Yderligere oplysninger

Servicedirektør, Frederiksberg Kommune, Bjørn Thomsen, tlf. 3821 2010/bjth01@frederiksberg.dk

Direktør i Københavns Borgerservice, Thomas Jakobsen: kontakt presseansvarlig Rasmus Gorm Hansen, tlf. 2630 7712/rgh@okf.kk.dk

Om billedet

Københavns borgerservicedirektør, Thomas Jakobsen (tv.) og servicedirektør i Frederiksberg Kommune, Bjørn Thomsen (th.) valgte Værnedamsvej, hvor de to kommuner grænser op til hinanden, da de for nylig underskrev den nye samarbejdsaftale. Foto: Ulrik Jantzen/Das Büro