Arkivnyhed - kan være forældet

Elever indtager splinterny skole i Sydhavnen

10.08.2015
250 elever, deres lærere og skoleleder Morten Biering kan langt om længe pakke deres skoletasker ud på Sydhavnens helt nye skole.

De skulle så grueligt meget igennem – elever og medarbejdere på Skolen i Sydhavnen – der i dag kan fejre første skoledag på en splinterny og færdigbygget skole.

Knap et halvt år før Skolen i Sydhavnen var klar til indflytning, blev den i november 2012 ramt af en voldsom brand, der forårsagede så store skader på byggeriet, at elever og medarbejdere først nu – godt to år efter den oprindelige indflytningsdato – kan pakke deres skoletasker ud på selve skolen. I to år har de haft undervisning i pavilloner forskellige steder på byggegrundene omkring skolen.

Vandet som klasselokale
Til gengæld kan de tage en skole i brug, der fremstår super moderne med en maritim og naturvidenskabelig profil.  Skolen ligger direkte ud til Sluseløbet på Teglholmen, og vandet i Sluseløbet bliver en naturlig del af børnenes skolegang. Der er indkøbt kajakker og våddragter, der kan bruges på vandet. En container på kaj kanten vil blive indrettet med vandkikkerter, fiskestænger og net – et naturfagslokale i det fri. Børnene får et fortroligt forhold til at færdes både på og omkring vandet.

Den naturvidenskabelige profil lægger man mærke til lige så snart man kommer ind på skolen, hvor alle naturfagslokaler ligger i stuen lige inden for hovedindgangen. Her vil eleverne kunne modtage undervisning helt ud i det åbne rum og udstille eksperimenter i skolens eget eksperimentarium.

Skole i højeste miljøklasse
Skolen er certificeret med miljømærke i den højeste miljøklasse og er udstyret med solfangere på taget. Alt hvad der er af teknik på skolen, som sikre frisk luft, gode temperaturer, det rigtige lys, netværk osv. samles og måles et sted. Disse målinger vil eleverne kunne få adgang til, og det kan bruges i undervisningen i flere fag.

Skolens eget værft består af to ultramoderne værksteder med udstyr og værktøj til både groft og finere håndværk, og i begge ender af værftet er der porte så høje, at der er mulighed for at køre en sejlbåd ind i bygningen, og store projekter kan også flyttes ud til vandet udenfor.

En legeplads på taget sætter prikken over i’et på de udendørs områder, der giver eleverne mulighed for at bevæge sig uden for på alle etager.