Arkivnyhed - kan være forældet

Digitalt boost skal skabe vækst i københavnske virksomheder

29.03.2016
Google og Københavns Kommune samarbejder om kursus i digitalt salg og markedsføring. Det skal øge virksomhedernes salg og vækst på nettet.

Flere og flere mennesker handler hjemmefra og henter inspiration på nettet på tværs af landegrænser. Men Danmarks små og mellemstore virksomheder udnytter ikke de digitale medier og de globale forretningsmuligheder til fulde.

Derfor inviterer Københavns Kommune og Google hovedstadens små og mellemstore virksomheder til læringsforløbet ’Succes Online’. Det ventes, at op til 1.500 københavnske virksomheder vil være med, når forløbet indledes med et kick-off i Øksnehallen.

"Hvis virksomhederne bliver bedre til at udnytte det digitale potentiale, vil det give vækst og nye jobs i København. Derfor er jeg glad for sammen med Google at kunne tilbyde hovedstadens små og mellemstore virksomheder nogle konkrete værktøjer, der kan styrke deres forretning”, siger overborgmester Frank Jensen (A).

Ifølge ’Redegørelse om Danmarks digitale vækst 2015’ fra Erhvervs- og Vækstministeriet udnytter små og mellemstore virksomheder ikke de digitale muligheder fuldt ud. Og ifølge Københavns Kommunes detailanalyse 2014 fra ICP’s statusrapport taber lokale butikker terræn til blandt andet den globale internethandel.

"Vi ved, at der er utallige virksomheder i København og i resten af Danmark, der ønsker at udnytte digitaliseringens muligheder for at drive forretning. Desværre mangler mange viden om, hvordan de kommer i gang, eller hvordan de bliver endnu bedre digitalt. Når de lokale virksomheders digitale kompetencer styrkes, skaber det værdi for dem selv, for København og for hele Danmark. Derfor er vi glade for at kunne hjælpe dem på vej i Øksnehallen d. 4. april.” siger Jesper Eiby Christoffersen, Country Marketing Manager hos Google Danmark.

’Succes Online’ klæder virksomhederne på til at udnytte de muligheder, der blandt andet er på internettet, sociale medier, mobilhandel og e-handel.

”Når det går godt for de københavnske virksomheder, så går det godt for København. For når de vokser, så skaber det vækst og job i byen. Derfor er vi glade for samarbejdet med Google og iVækst, der betyder, at vi kan tilbyde workshops i Københavns Erhvervshus, der skal hjælpe små og mellemstore virksomheder med at styrke deres digitale kompetencer", siger beskæftigelses- og integrationsborgmester Anna Mee Allerslev (R).

Der er kick-off den 4. april klokken 8.00-13.00 i Øksnehallen i København. Det er gratis at deltage. Virksomheder kan tilmelde sig på: dinvirksomhedonline.dk

Yderligere information - kontakt:

Overborgmester Frank Jensen via pressechef Rikke Egelund, tlf. 3147 9497
Beskæftigelses- og integrationsborgmester Anna Mee Allerslev via pressechef Lasse Perrild-Mathiasen, tlf. 3036 6527
Country Marketing Manager, Google Danmark, Jesper Eiby Christoffersen, tlf. 5012 1155 

Fakta om 'succes online'

’Succes Online’ er et vækstinitiativ startet af Google, der skal styrke små og mellemstore virksomheders brug af digitale muligheder.

Initiativet består i København af fire elementer:

  • Kick off den 4. april klokken 08:00 til 13:00 i Øksnehallen - med input fra en række digitale eksperter
  • Tilbud om E-learning med danskproducerede videoer med undervisning i digitalt salg og markedsføring
  • 1:1 Coaching af virksomheder
  • 25 workshops hos Københavns Erhvervshus

Det er gratis at deltage. Læs mere og tilmeld på: dinvirksomhedonline.dk

’Succes Online’ har i mindre udgaver været rullet ud i en række andre kommuner. Udover Google står ase, Dansk Industri, Erhvervsstyrelsen, FDIH, IT-Branchen, IVÆKST og pwc bag initiativet.  

Fakta om Københavns Kommunes erhvervsindsats

Københavns Kommunes samarbejde med Google er et led i indsatsen for at styrke væksten og jobskabelsen i København.

Københavns Kommune arbejder for at gøre København til en endnu mere attraktiv erhvervsby og har de senere år bl.a. lanceret:

  • En ny erhvervs- og vækstpolitik, der skal styrke rammerne for vækst og dermed skabe flere job til københavnerne og i hele regionen.
  • Københavns Erhvervshus, der giver én nem indgang til Københavns Kommune for erhvervslivet
  • Københavns Erhvervsråd, der består af ca. 20 organisationer og virksomheder, der rådgiver kommunen om erhvervspolitik.
  • Tre task forces på erhvervsområdet, som er kommet med 125 konkrete forslag, der forbedrer vilkårene for virksomheder - herunder nedsættelse af en række gebyrer og afgifter.