Arkivnyhed - kan være forældet

Digital forberedelse styrker borgernes drivkraft

06.12.2013
7. oktober lancerede Københavns Kommune selvbetjeningssitet KBHiJob.dk, der gør det muligt for alle ledige borgere at forberede sig og komme med input forud for samtalen i jobcentret. Efter knap to måneder i luften har 3300 borgere benyttet sig af tilbuddet. De første erfaringer viser, at særligt de nyledige er positive, og at samtalerne bliver mere fokuserede.

Københavns Kommune går nye veje i beskæftigelsesindsatsen ved at inddrage borgerne og ændre ved den gængse rollefordeling mellem den ledige og jobcentret. På selvbetjeningssitet KBHiJob.dk bliver borgerne bedt om at reflektere over, hvad de vil, og tage stilling til de muligheder de har.



Jeg er blevet klogere

Henrik Lukassen har været til en del samtaler i Jobcenter København og sjældent været specielt forberedt. Det har for det meste fungeret fint, men han synes, at KBHiJob giver rigtig god mening og mulighed for at få større udbytte af jobsamtalerne.



"Det bliver hurtigt spild af tid, når man bare snakker om løst og fast. Med KBHiJob har vi jo mine planer at snakke ud fra. Jeg har været inde hver dag, faktisk, siden jeg prøvede det for ti dage siden. Der er mange gode informationer. Jeg er blevet meget klogere på, hvad jeg kan gøre, og at der er forskellige muligheder," siger Henrik Lukassen, der tidligere har arbejdet i plejesektoren, men nu søger arbejde i butik.



Stærk drivkraft

Borgerne er selv med til at lægge planen frem mod job, og det er en stærk drivkraft, der fremmer engagementet betydeligt, viser de første erfaringer.



"Særligt de nyledige lader til at være meget positive, for KBHiJob har også vist sig at være med til at afmystificere, hvad man egentlig skal i et jobcenter, og hvad man kan hente hjælp til her," siger projektleder Marie Cecilie Hertz fra Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen i Københavns Kommune.



Hun er nu i gang med at undersøge, hvordan både borgere og medarbejdere har taget imod sitet. De foreløbige tilbagemeldinger viser, at medarbejderne i jobcentret sagtens kan mærke forskel på, om borgeren foran dem har forberedt sig via KBHiJob eller ej.



"Har borgeren forberedt sig, bliver samtalen mere fokuseret. Både borger og medarbejder kommer simpelthen hurtigere til pointen, og det gør samtalerne effektive og målrettede," siger Marie Cecilie Hertz.



Screeningsværktøj

KBHiJob er tilknyttet et screenings- og progressionsmålingsværktøj. På KBHijob.dk bliver borgere  i starten af deres forløb bedt om at besvare en række spørgsmål. Besvarelsen følges op i jobcentret, og de væsentligste barrierer og udviklingsmuligheder vurderes. På sigt vil dette give en systematisk viden om de borgere, jobcentret servicerer.



"Vi er den kommune, der nu står allerstærkest i forhold til at kunne måle på vores indsatser. Med systematiske progressionsmålinger og spørgeskemaer til nyledige og nysygemeldte og borgernes egne vurderinger af status og muligheder begynder vi at have et rigtig godt udgangspunkt for at kunne stille os selv nogle centrale spørgsmål: Hvilke behov og ressourcer har vores borgere? Hvad virker over for hvilke profiler? Hvem taber vi? Vi har savnet systematik og data til fx at kunne spotte borgere, der er i farezonen for at blive langtidsledige. Målet er at blive klogere, så vi kan prioritere vores ressourcer mest effektivt," siger Marie Cecilie Hertz.





Yderligere oplysninger:

Marie Cecilie Hertz, chefkonsulent i Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen

Telefon 2494 4527

Mail A96V@bif.kk.dk

Hvor mange:

Efter knap 2 måneder i luften har 7000 borgere besøgt sitet. 2300 nyledige eller nysygemeldte har besvaret spørgeskemaet, mens knap 1000 ledige har skrevet til jobcentret med input til samtalen og deres jobplan.



Hvad er KBHiJob:

På selvbetjeningssitet KBHiJob.dk får borgerne mulighed for at blive skarpere på deres egne job- og uddannelsesmuligheder og klæde sig selv godt på til mødet med jobcentret.



Man logger sig på med NemID, hvorefter alle informationer og oplysninger er skræddersyet til den enkeltes situation. Den ledige orienterer sig om sine muligheder og skriver sine tanker om jobsøgning, praktik eller uddannelse til jobcentret før samtalen.



Ledige får adgang til inspiration og idéer i form af links til jobsøgningssites, selvafklaringsværktøjer og tilbudsmuligheder. Samtidig kan borgerne se deres jobplan, hvis de har én, og de kan få genopfrisket, hvad de aftalte med deres konsulent ved det sidste møde.



KBHiJob.dk er målrettet alle jobcentrets målgrupper.

 

Borgeren ved Roret er et strategisk fokus i Københavns Kommunes Beskæftigelses- og Integrationsforvaltning og en fælles overskrift for et program, der udstikker en ny kurs i borgerbetjeningen. Dette projekt er en del af programmet, som giver borgerne en mere aktiv rolle og et større ansvar for at komme i arbejde. Læs mere om strategien