Arkivnyhed - kan være forældet

Cykelforbedringer for over 23 millioner på vej

29.10.2015
Bredere stier, belysning og parkeringspladser ved busstop skal gøre kombinationen af cykling og bus mere attraktiv.

Bredere cykelstier og bedre belysning skal gøre Supercykelstien Farumruten endnu mere attraktiv for cykelpendlere, som begiver sig ud på to hjul gennem Furesø, Gladsaxe og Københavns kommune. Desuden skal der oprettes op til 200 cykelparkeringspladser ved større busstoppesteder.
 
De 21 kilometer cykelsti, som udgør Supercykelstien Farumruten, bliver nu mærkbart forbedret for de tusindvis af cyklister, som dagligt benytter asfalten på deres vej til og fra København. De dobbeltrettede cykelstier på begge sider af Hillerødmotorvejen skal nemlig udvides betragteligt inden for Københavns Kommune. De eksisterende stier er på ca. 2,3- 2,5 meters bredde og efterlader ikke meget plads i myldretiden. Derfor omdannes de nu til nye dobbeltrettede cykelstier med en bredde på 3,5-4,0 meter. 
 
Mens Supercykelstierne udvides på de 1,8 kilometer, vil beplantning langs stien og blive ryddet, så oversigtsforholdene bliver markant bedre.

Udover bedre pladsforhold får Farumruten nu også bedre lysforhold på ruten i samarbejde med Gladsaxe kommune. En tidligere evaluering af ruten har vist, at burgerne især kritiserer belysningen i tunneller, hvilket også går ud over trygheden, hvilket kan betyde, at nogle vælger cyklen fra i de mørke timer. Derfor skal der etableres belysning langs cykelstierne. Samtidig skal innovativ og intelligent belysning forbedre trygheden i de to tunneller under Høje Gladsaxe vej/Ruten. 
 
Det er dog ikke kun Farumrutens brugere, der kan se frem til forbedringer.

En del af de 23 millioner skal gå til at få løst nogle af problemerne med manglende cykelparkering ved større busstop for at gøre kombinationen af cykling og bus mere attraktiv, eksempelvis ved +Way Nørre Campus. Andre fokuspunkter vil være Haraldsgade, Vibenhus Runddel og Rigshospitalet syd. Forventningen er, at der kan oprettes op til 200 cykelparkeringspladser i denne forbindelse. En del af motivationen for forbedringerne er, at kun en ud af tre københavnere er tilfreds med cykelparkeringen ved stationer, butikker og generelt i byen.