Arkivnyhed - kan være forældet

Cykelbyen til kamp mod slid og slaghuller

06.10.2015
  • Københavns Kommune
Teknik- og Miljøforvaltningen sætter ind med cykelstirenoveringer over hele byen, og i 2016 kommer der turbo på genopretningen.

Københavnernes cykeliver sætter sit præg på byens cykelstier, og god, stabil belægning er vigtig for komforten og trygheden på cykelturen. Derfor sætter Teknik- og Miljøforvaltningen ind med cykelstirenoveringer over hele byen, og i 2016 kommer der turbo på genopretningen. 

Vil man være verdens bedste cykelby, gælder det om at holde et vågent øje med huller, revner og slid på cykelstierne. Cykelstiernes tilstand kan nemlig have afgørende betydning for, om cyklisterne har lyst til at hoppe i sadlen. 

'Københavns cykelregnskab viser, at en jævn belægning har betydning for, om man som cyklist føler sig tryg i trafikken. Dårligt vedligeholdte cykelstier kan f.eks. påvirke trygheden i trafikken, når bump og lignende bringer cyklen ud af kurs, eller når cyklister laver pludselige undvigemanøvrer for at navigere udenom en skade. Det er vigtigt, at vi sikrer trygheden på cykelstierne og fjerner de forhindringer, som kan afholde folk fra at tage cyklen,' siger teknik- og miljøborgmester, Morten Kabell (EL).

Tilfredsheden med vedligeholdelsen af byens cykelstier er steget stødt gennem de sidste 10 år fra 50 pct. i 2004 til 63 pct. tilfredshed i 2014. Teknik- og Miljøforvaltningens beregninger viser dog, at næsten to tredjedele af byens cykelstier har brug for renovering inden udgangen af 2022. 

Og i 2016 er der afsat ekstra penge til at genoprette byens cykelstier med 47 mio. kr. øremærket til renovering af cykelstier og fortove. Samtidig er der afsat 100 mio. kr. til såkaldt hel-hedsgenopretning på dele af Valby Langgade og Roskildevej i Valby samt Frederikssundsvej i Nordvest. For cyklisterne betyder det en totalrenovering af cykelstierne. Endelig får cyklisterne glæde af 25 mio. kroner målrettet reparation af ca. 1000 defekte regnvandsbrønde. Det betyder færre store vandpytter på cykelstier og kørebaner.

Hvert år gennemgår Teknik- og Miljøforvaltningen 1/3 af byens 428 kilometer cykelstier med tættekam for at sikre, at de mest trængende cykelstier bliver renoveret først. Og måske nogle københavnere har bemærket en langsommelig cyklist i en gul vest med påskriften ’Vis hensyn – vi arbejder på at gøre byens cykelstier endnu bedre’, der har sneglet sig frem på byens cykelstier i sommerferien. Teknik- og Miljøforvaltningen har nemlig sendt Poul Stoltenberg fra Grontmij ud på cykelstierne for at registrere huller, revner og slid. I år med fokus på cykelstierne i Husum, Brønshøj og på Amager. 

Ud fra de detaljerede registreringer og data om asfaltens alder kan Teknik- og Miljøforvaltningen beregne, hvor lang levetid belægningen har, og hvornår der er brug for at renovere byens forskellige cykelstier, hvis de fortsat skal leve op til kommunens standarder. Og så sikrer overblikket, at de nødvendige cykelrenoveringen bliver koordineret med øvrige planlagte anlægsprojekter, så der ikke bliver gravet mere end højst nødvendigt.