Arkivnyhed - kan være forældet

Borgerrepræsentationens nye redskab til Borgerrådgiveren virker

27.06.2012
På baggrund af borgernes tilkendegivelser, kan Borgerrådgiveren hurtigt skal kunne henstille til kommunens forvaltninger.

I stedet for at skulle afvente en længere og tidskrævende undersøgelse, kan Borgerrådgiveren nu med det samme henstille til forvaltningerne om at afslutte sagerne, hvis det står klart, at borgeren allerede har ventet usædvanligt længe. 

Muligheden for en hurtig henstilling kom første gang i brug i april måned, og en af de første sager viser, at Borgerrådgiverens nye redskab virker, når forvaltningerne spiller med. 

I sagen havde en kvinde siden oktober 2010 ventet på svar på, om hun havde ret til kompensation for tabt arbejdsfortjeneste for at kunne passe sin mindreårige autistiske søn. Kvinden kunne arbejde på deltid og stadig passe sin søn, men hun fik ikke kompensation for nedsat arbejdstid og havde derfor – som følge af den usædvanlig lange sagsbehandlingstid –ikke holdt ferie med sin søn i et år, fordi hun måtte bruge sin ferie på at gå tidligere hjem fra arbejde for at passe sønnen. 

På baggrund af kvindens henvendelse afgav Borgerrådgiveren den 3. maj 2012 henstilling til Socialforvaltningen om at fremme afslutningen af sagen. 

Syv dage efter – den 10. maj 2012 – traf Socialforvaltningen afgørelse i sagen om tabt arbejdsfortjeneste. Kvinden blev tildelt over 150.000 kr. for dækning af tabt arbejdsfortjeneste med tilbagevirkende kraft og blev derudover tilkendt et månedligt beløb på godt 6.500 kr. indtil i hvert fald december 2013. Socialforvaltningen beklagede desuden sagsbehandlingstiden meget. 

Se den nye regel i vedtægt for Borgerrådgiveren § 19, stk. 3