Arkivnyhed - kan være forældet

Belvederebroen åbner – og dermed er Havneringen komplet

10.10.2016
København har fået endnu en ny bro. Lørdag den 15. oktober 2016 indvies Belvederebroen, der ligger tæt ved H.C. Ørsted Værket.

Belvederebroen lukker et missing link i Havneringen, så cyklende og gående ikke længere skal ud langs den trafikerede Vasbygade, når de tager turen rundt langs inderhavnen.

Byudviklingen i København kører for fuld damp i disse år, og især byområderne langs inderhavnen gennemgår en hastig og gennemgribende forandring fra gamle industriområder til nye blå byrum og blomstrende boligområder. Med lanceringen af Havneringen, som er en 13 km lang gang- cykel- og løberute, er der mu-lighed for at opleve byudviklingen på tætteste hold, mens den sker, og der er skabt en særlig rute rundt langs hele havnen til de bløde trafikanter. 

”Med broen over Belvederekanalen bliver det muligt for cyklister og fodgængere at komme hele Havneringen rundt uden at blive tvunget til at tage en del af turen på den meget trafikerede Vasbygade, der er alt andet end inspirerende. På turen gennem det nye Sydhavn vil man på første parket kunne se, hvordan vi bygger nye boliger og fremover også metro for at skaffe plads til de mange nye københavnere, der flytter til byen i disse år,” siger teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL).

Belvederebroen og Havneringen er begge gode eksempler på, at der er tale om en igangværende udvikling af byområder, men ikke om færdige områder. Belvederebroen er besluttet som en midlertidig løsning, indtil den nærliggende bro over Frederiksholmsløbet står færdig i 2018. Og Havneringen er som cykelrute betragtet langt fra den sædvanlige opfattelse af, hvordan en ny cykelrute i København ellers ser ud. Ruten går langs med byggepladser og gennem større byggeområder, og turen gennem Nokken og langs Amager Fælled foregår på grusstier.  

Ikke desto mindre fortæller Havneringens brogede forløb en historie om København som en by i forandring. Ringen er allerede blevet en populær oplevelsesrute for københavnerne og byens gæster, især efter Inder-havnsbroens åbning, og Belvederebroen er det sidste missing link, der gør, at man kan tage turen langs havnen hele vejen rundt. 

Indvielse lørdag den 15. oktober

Indvielsen finder stede lørdag den 15. oktober kl. 15.00-17.30, hvor broen fejres bl.a. med koncert med Carl Emil (solo) fra Ulige Numre, og hvor der er mulighed for at deltage på guidede cykelture rundt på Havneringen og i det gamle og nye Sydhavn, som er igennem en kolossal omdannelse fra industrihavn til en ny, moderne bydel. 

Belvederebroens naboer H.C. Ørsted Værket åbner op for offentligheden i dagens anledning, og Dieselhouse tænder H.C. Ørsted-motoren, der i 30 år var verdens største dieselmotor, og som forsynede københavnerne med elektricitet. Der bliver også mulighed for at høre om udviklingen af den nye bydel Frederiks Brygge, der ligger mellem Belvederekanalen og Teglholmen. 

Læs mere på www.havneringen.dk

 

Fakta: 

Belvederebroen er designet af arkitektfirmaet SLA. Den er konstrueret efter principperne bag origami og består af foldede stålplader, der er sat sammen. Det, at stålpladerne er foldede, giver broens konstruktion en meget stor styrke. Selve designet låner sit udtryk fra ørnevingen, hvor siderne er fjerene, og selve gangbroen er ryghvirvlen. Broens foldede sider rejser sig fra landkanten og bliver mere og mere vertikale ind mod midten af broen. Det vingelignende design giver broen et meget let og svævende udtryk, hvilket skaber et interessant modspil til det tunge og industrielle stålmateriale. Broens røde farve er en direkte hilsen til naboen H.C. Ørsted Værket. 

Københavns Kommune er bygherre på Belvederebroen. Den har kostet 5 mio. kroner, som blev bevilget af Borgerrepræsentationen i 2014. Rådgiver: Jens Ostenfeld Rådgivende Ingeniører A/S, Producent: Ålsrode Smede & Maskinfabrik A/S, Randers, Entreprenør: Zacho-Lind A/S.

Københavns Kommune er også bygherre på broen over Frederiksholmsløbet, som medfinansieres af private grundejere. Den åbner i efteråret 2018 for fodgængere og cyklister, og for øvrig trafik i 2023, når metroen til Sydhavn er bygget færdig. Broen over Frederiksholmsløbet er tænkt som en del af Havneringen, så ruten kan flytte ud til vandet, så cyklister og fodgængere ikke bliver sendt ud på en omvej. 

Herudover kommer der en blivende vejbro, både for biler og cykler, cirka hundrede meter fra Belvederebroen for enden af Elværksvej. Denne bro anlægges og finansieres af de private grundejere i forbindelse med boligbyggeriet på Frederiks Brygge og Enghave Brygge. Den forventes at stå færdig i 2024, når metro-byggeriet er afsluttet.

Aktiviteterne i forbindelse med indvielsen af Belvederebroen er lavet i samarbejde med Dong, Diesel House, DAC, Nordea Ejendomme, Sydhavns Bibliotek og Kgs. Enghave Lokalhistoriske Forening. 

Kontakt

For mere information vedrørende denne side.