Mødedato: 02.12.2013, kl. 15:00
Mødested: Rådhuset, 1. sal, værelse 51

Nørrebrogade 2. etape, projektforslag

Se alle bilag
Der skal træffes beslutning om projektforslag for 2. etape af Nørrebrogade og frigivelse af anlægsmidler til projektet.

Indstilling og beslutning

Teknik- og Miljøforvaltningen indstiller overfor Teknik- og Miljøudvalget,
1. at projektforslaget for Nørrebrogade 2. etape godkendes og danner grundlag for den videre projektering, jf. bilag 3.

Teknik- og Miljøforvaltningen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget overfor Økonomiudvalget og Borgerrepræsentationen anbefaler,
2. at der frigives en anlægsbevilling på 28,9 mio. kr. til anlæggelse af Nørrebrogade 2. etape samt den midlertidige anlæggelse af busgaden og plads ved Nørrebro Station. Bevillingen frigives på Teknik- og Miljøudvalgets bevilling Ordinær anlæg i 2014 og 2015 jf. økonomiafsnittet.

Problemstilling

Teknik- og Miljøudvalget vedtog i juni 2008 en helhedsplan for Nørrebrogade (1. og 2. etape) med det overordnede formål at forny og forbedre Nørrebrogade med særlig fokus på byrum og byliv samt cykel- og busfremkommelighed.

I august 2009 godkendte Teknik- og Miljøudvalget projektforslag for 1. etape. Denne blev efterfølgende ombygget fra 2010-2011.
Projektforslag for 2. etape er nu udarbejdet til udvalgets godkendelse.

Løsning

2. etape går fra Jagtvej til Borgmestervangen/Hyltebro, se bilag 3 a-d samt bilag 4. I efteråret 2012 foretog forvaltningen sammen med en følgegruppe bestående af Nørrebro Handelsforening, Nørrebro Lokaludvalg, Miljøpunkt Nørrebro, MOVIA og Dansk Cyklist Forbund en evaluering af 1. etape. Denne evaluering blev forelagt Teknik- og Miljøudvalget den 25. februar 2013 og Borgerrepræsentationen den 14. marts 2013.
Den nedsatte følgegruppe har eksisteret siden 2008 og har løbende været involveret i projektet lige siden. 

Erfaringerne fra 1. etape er indarbejdet i projektforslaget for 2. etape.
Særligt har inventaret på busperronerne været en udfordring, hvilket der vil blive set nærmere på i 2. etape. Der vil desuden være fokus på udformning af læssezoner i sidegaderne, så de vil fremstå mere som små pladsdannelser.

Projektforslaget for 2. etape indeholder følgende elementer:

  • Bredere fortove og cykelstier.
  • Indsnævring af kørebanen til 3,25 meter.
  • Standsningsforbuddet på hele strækningen opretholdes.
  • Hastigheden fastholdes på 40 km/t, så hastigheden passer til gadens nye udformning.
  • Begrønning af byrummet i form af træer, hvor det er muligt.
  • Busstoppestederne samles to steder på strækningen overfor hinanden, jf. bilag 4. Stoppestederne placeres, så der opnås en jævn afstand mellem dem, og der derved opnås en mere optimal busbetjening. Samtidig er vejprofilet lidt bredere de to steder end på den øvrige strækning, hvorfor behovet for at indsnævre cykelsti og fortov er væsentligt minimeret. Placeringen giver stadig plads til 2 meter brede busperonner, der er med til at sikre bedre af- og påstigningsmuligheder. I den videre projektering vil busperronnerne blive viderebearbejdet med særlig hensyn til tilgængelighed ud fra de erfaringer, der blev gjort i forbindelse med evalueringen af 1. etape.
  • I udvalgte sidegader etableres læssezoner/små pladsdannelser, som på 1. etape for blandt andet at skabe bedre mulighed for af- og pålæsning af varer. Den endelige udformning viderebearbejdes i detailprojekteringen. I aften- og nattetimerne vil af- og pålæsningsarealet kunne benyttes til parkering.
  • Signalreguleringen ud for Ægirsgade/Skodsborggade nedlægges. Signalets udformning er i dag med til at mindske fremkommeligheden på Nørrebrogade. Der vil stadig være signalreguleret krydsningsmulighed i T-krydset Hillerødgade/Nørrebrogade, der er beliggende ca. 25 meter længere ude af Nørrebrogade. I T-krydset vil der desuden i den videre projektering blive undersøgt muligheden for at lave et cykelshunt, som gør, at højresvingende cyklister ikke skal holde for rødt lys.
  • I Vedbækgade, der støder op til Stefans Kirke, hæves belægningen, så der kan skabes en mulighed for pladsdannelse i sammenhæng med kirkens forplads.
  • På Nørrebro Runddel bearbejdes de fire hjørner, så runddelen kommer til at fremstå som en helhed. Det laves en ens belægning og ryddes op i inventar mm. Projektet vil blive koordineret med projektet for metroforpladsen.

 

Den sidste strækning, der omhandler en busgade mellem Nørrebrogade fra Borgmestervangen/Hyltebro til Lygten, bliver anlagt i en midlertidig udgave. Beslutningen omkring busgaden, kun med adgang for busser og cykler, blev truffet af Teknik- og Miljøudvalget den 16. maj 2011. Busgaden medfører, at Mimersgade lukkes umiddelbart efter Borgmestervangen efter indkørslen til Føtex. På den lukkede del af Mimersgade etableres et byrum, jf. principperne i bilag 4, som indrettes, så der kan afholdes forsøg med markedsaktiviteter. Etablering af busgaden er en forudsætning for afviklingen af trafikken på Nørrebrogade i det nærværende projektforslag. En permanent etablering af denne var forudsat løftet via projektet ”Højklasset busløsning på Frederikssundsvej”, men denne del er endnu ikke finansieret. Endvidere er en permanent ombygning af busgaden nødt til at afvente, at metroselskabet er færdig med jordkørsel fra deres nærliggende byggeplads. Dette forventes at ske i slutningen af 2015. Der etableres derfor en midlertidig udgave af busgaden. Etablering af den midlertidige busgade og pladsdannelse vil beløbe sig til 1-1,5 mio. kr.  Heraf går de ca. 0,5 mio. kr. til busgaden. Såfremt der afsættes midler til den permanente busgade, forventes denne at kunne etableres i 2016.

Der er i projektet set på en mulig sammenhæng med en kommende skybrudsplan for Nørrebro. De tiltag til klimasikring, der kan medtages inden for projektets rammer, vil blive indarbejdet i det videre arbejde. Tiltagene består primært i at sikre løsninger, der gør, at vandet kan løbe uhindret ned af sidegaderne, før det når hen over fortovene og eksempelvis ned af kældertrapperne. Dette sker ved at se på kantstenshøjderne og hældningen på belægningerne i sidegadetilslutningerne.

Projektet er godkendt af politiet.
Projektet medfører ikke nedlæggelse af parkeringspladser, idet forvaltningen opererer med det princip for registrering af parkering, at hvis pladserne er tilgængelige aften og nat - og dermed for beboerparkering - betragtes etableringen af tidsbegrænsede restriktioner ikke som nedlæggelser. Der er tale om ca. 16 p-pladser i alt, der vil blive brugt til at lette af- og pålæsningsmulighederne langs Nørrebrogade i dagtimerne.

Høring af interessenter
Projektforslaget har været forelagt den nedsatte følgegruppe og efterfølgende været sendt i høring hos Movia, følgegruppen og Nørrebro Lokaludvalg. Der er generel tilfredshed med projektet, dog med undtagelse af løsningen omkring Nørrebros Runddel. Her er ønsket fra Nørrebro Lokaludvalg, at højresvingsbanerne på Nørrebrogade fjernes, at stoppestedet for 5A ikke flyttes fra dets nuværende placering ved Kvickly til forpladsen for Cityringen ved Runddelen og at der etableres nedgange til metroen på de 3 hjørner, hvor der i dag ikke er nedgang til Metroen. Det bemærkes, at flytning af stoppestedet er sket i forbindelsen med planerne for den kommende metroforplads og vil medvirke til en mere optimal skiftemulighed mellem metro og bus. Forvaltningen har udarbejdet et notat med en vurdering af overstående ønsker samt øvrige bemærkninger, der er fremkommet i forbindelse med høringen (jf. bilag 5).

Økonomi

Den samlede rådighedsbevilling på 33,5 mio. kr. (2012 p/l), svarende til 33,9 mio. kr. (2013p/l), til ombygning af Nørrebrogade 2. etape blev godkendt af A, B, F og Ø i forbindelse med Borgerrepræsentationens behandling af ”Overførselssag 2011-2012” den 10. maj 2012.

På Borgerrepræsentationens møde den 14. marts 2013 blev der frigivet en bevilling på 5,0 mio. kr. (2013 p/l) til projektering og interne udgifter i Teknik- og Miljøforvaltningen til ombygning af Nørrebrogade 2. etape.

For at gennemføre den endelige ombygning af Nørrebrogade 2. etape samt den midlertidige anlæggelse af busgaden og plads ved Nørrebro Station ønskes de resterende 28,9 mio. kr.(2013 p/l) frigivet på Teknik- og Miljøudvalgets bevilling Ordinær anlæg, funktion 2.28.23.3 fordelt med 24,5 mio. kr. i 2014 og 4,4 mio. kr. i 2015 jf. tabellen nedenfor.

Tabel 1. Anlægsbevillinger – frigivelse af anlægsmidler

Udvalg

Aktivitet/projekt

Bevilling

Funktion

Beløb i 1.000 kr.

(2013 p/l)

2013

2014

2015

I alt

TMU

Nørrebrogade 2. etape

3400 – Ordinær anlæg

2.28.23.3

0

24.500

4.400

28.900

I alt

-

-

-

0

24.500

4.400

28.900








Hele anlægsbevillingen anvendes på anlæg af projektet. Det forventes, at projektet vil påvirke forvaltningens driftsøkonomi marginalt.

Videre proces

Under detailprojekteringen vil forvaltningen inddrage den nedsatte følgegruppe bestående af Nørrebro Handelsforening, Nørrebro Lokaludvalg, Føtex (deltager efter ønske fra følgegruppen), Miljøpunkt Nørrebro og Dansk Cyklist Forbund.

Det forventes, at anlægsarbejderne på Nørrebrogade vil kunne udføres fra primo 2014 til primo 2015. Der vil i udbuddet blive stillet krav, som skal sikre den bedst mulige handicaptilgængelighed samt fremkommelighed for biler, busser, cykler og fodgængere under anlægsperioden, jf. forvaltningens anlægsstrategi godkendt i Borgerrepræsentationen den 19. september 2013.

Det forventes, at der ved udførelse af nærværende opgave kan stilles krav om, at den private leverandør skal beskæftige praktikanter.

Pernille Andersen

                                            /Jens Christian Zøfting-Larsen

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalgets beslutning i mødet 2. december 2013

Der blev stemt om indstillingen: 

For indstillingen stemte 7 udvalgsmedlemmer: B, A, Ø og F
Imod indstillingen stemte 2 udvalgsmedlemmer: C og I
Ingen udvalgsmedlemmer undlod at stemme.

Indstillingens 1. at-punkt blev godkendt.

Indstillingens 2. at-punkt blev anbefalet.

Til top