Mødedato: 19.03.2014, kl. 16:00
Mødested: Rådhuset, stuen, værelse 43/44

1. behandling af forslag til budget 2015

Se alle bilag
Udvalget skal i 1. behandlingen af udvalgets budgetforslag for 2015 tage stilling til håndtering af effektiviseringskravet besluttet af Økonomiudvalget (ØU) den 30. januar 2014 samt øvrige finansieringsbehov.

Indstilling og beslutning

Børne- og Ungdomsforvaltningen indstiller til Børne- og Ungdomsudvalget,

  1. at finansieringsbehovet på i alt 139,5 mio. kr. i udvalgets budgetforslag 2015 hjemtages som beskrevet i denne indstilling

Problemstilling

Effektiviseringer er et rammevilkår for BUFs økonomi og de næste 4 år står Børne- og Ungdomsforvaltningen overfor et årligt effektiviseringskrav på 100-160 mio. kr. Behovet for effektivisering har været et rammevilkår længe, og det er en del af kommunens overordnede økonomiske styring og effektiviseringsstrategi, som er besluttet i Borgerrepræsentationen. Et stigende demografisk udgiftspres kombineret med et nationalt fokus på at holde balance i økonomien ved bl.a. at sætte grænser for kommunernes udgifter, samt ønsker om bedre service, kvalitetsforbedringer og nye tiltag, nødvendiggør et fortsat fokus på effektiviseringer gennem nytænkning og øget produktivitet. Der er derfor brug for, at alle bidrager med de rigtige ideer til, hvor og hvordan midlerne frigøres. Et samlet effektiviseringsbehov på op til 600 mio. kr. over de næste 4 år kræver desuden, at der i højere grad tænkes og planlægges langsigtet.

I 2015 udgør udvalgets samlede finansieringsudfordring i alt 139,5 mio. kr., som skal hjemtages i udvalgets budgetforslag, jf. tabel 1 nedenfor.

Indkaldelsescirkulæret for budgetforslag 2015 blev vedtaget i ØU d. 30. januar 2014. På den baggrund skal Børne- og Ungdomsudvalget aflevere et budgetforslag til Økonomiudvalget med en serviceramme på netto 9.855 mio. kr. i 2015 niveau. I dette tal indgår i forhold til budget 2014 en pris- og lønfremskrivning på 170 mio. kr., en tilførelse af midler til at dække flere børn i skoler og daginstitutioner (demografiregulering) på 176 mio. kr., et forvaltningsspecifikt effektiviseringsmåltal på -103 mio. kr. og øvrige rammekorrektioner som følge af ændrede profiler af beslutninger i tidligere budgetaftaler og beslutninger i BR efter vedtagelse af budget 2014.  I marts/april forventes en justering af de økonomiske rammer i indkaldelsescirkulæret for budget 2015 på baggrund af, at der kommer en ny befolkningsprognose i marts. Rammejusteringen forventes at ske i april 2014.

Børne- og Ungdomsudvalget skal aflevere udvalgets bidrag til hele kommunens budget 2015 den 5. maj 2014. Udvalget skal her tage stilling til håndteringen af de forvaltningsspecifikke effektiviseringer for 103 mio. kr. Derudover er der behov for at finansiere et internt omstillingsbehov på 20 mio. kr., pensionsudgifter til udskiftning af tjenestemænd med overenskomstansatte medarbejdere på 10 mio. kr., driftsudgifter til digitale daginstitutioner på 6 mio. kr. samt effekten af den solidariske finansiering af skæve DUT-sager på 0,5 mio. kr. Det giver en finansieringsudfordring på i alt 139,5 mio. kr., som skal hjemtages i udvalgets budgetforslag, jf. tabellen herunder.
 

Tabel 1. Samlet opgørelse af finansieringsudfordringen

2015

BUF's generelle effektiviseringsmål

103,0

Internt omstillingsbehov

20,0

Stigende pensionsudgifter ved erstatning af tjenestemænd med overenskomstansatte

10,0

Etablering af digitale daginstitutioner

6,0

Effekt af finansiering af skæve DUT-sager 

0,5

Finansieringsudfordringer i alt brutto

139,5


Et internt omstillingsbehov svarende til 20 mio. kr.
  
Erfaringen viser, at der efter udvalgets vedtagelse af budgetbidraget i foråret, løbende afdækkes nye økonomiske problemstillinger, som nødvendiggør finansiering. I budget 2014 blev der tilsvarende afsat et beløb som blev udmøntet i forbindelse med udmøntningssagen i BUU den 27. november 2013.  På den baggrund vurderes det derfor nødvendigt igen at afsætte midler til intern omstilling i budgetforslag 2015. Den endelige anvendelse af den interne omstilling besluttes med udmøntningssagen i november 2014. 

Stigende pensionsudgifter ved erstatning af tjenestemænd med overenskomstansatte 10 mio. kr.
I december 2011 var der ansat 1.460 tjenestemænd i BUF. Tjenestemændenes alderssammensætning gør, at samtlige tjenestemænd vil være pensioneret indenfor de næste 8 år i 2022. De dermed ledige stillinger vil blive genbesat med overenskomstansatte. Tjenestemændenes pensionsindbetalinger betales af Økonomiforvaltningen, mens fagforvaltningerne betaler for de overenskomstansattes pensionsindbetalinger. Det betyder, at fagforvaltningerne pålægges ekstraudgifter til pensioner, hver gang en tjenestemandsstilling erstattes af en ansat på overenskomst. Det skønnes, at udgiftsniveauet i BUF i 2022 vil være øget med omkring 80 mio. kr. Det svarer til en årlig til tilvækst i merudgifter på i gennemsnit 10 mio. kr. Forvaltningen foreslår, at en finansiering af de 10 mio. kr. årligt indgår i finansieringsbehovet i 2015. 

Driftsudgifter til digitale daginstitutioner på 6 mio. kr. 
Børne- og Ungdomsudvalget vedtog den 28. august 2013 at igangsætte en digitalisering af daginstitutionerne i 2013 og 2014 (BUU 28/8 Digitale daginstitutioner). Digitaliseringen er et redskab som på sigt gearer daginstitutionerne til at effektivisere driften og det anbefales derfor at medregne driftsudgifterne på 6,0 mio. kr. i finansieringsbehovet. 

Udvalgets andel af den solidariske finansiering af DUT-sager på 0,5 mio. kr.
Såfremt kommunen i budgetoverslagsårene har flere udgifter til DUT end kompensationen er fra staten, finansieres merudgifter af udvalgene. Merudgiften fordeles på udvalgene ud fra udvalgenes andel af de samlede serviceudgifter fratrukket fællesudgifter. I 2015 sker dette i forbindelse med indkaldelsescirkulæret.  BUU’s andel af den solidariske finansiering af DUT-sager fra budget 2014 udgør 0,5 mio. kr. Udvalgenes udgifter i vedtaget budget 2014,  har således være højere end den DUT-kompensation, som Københavns Kommune fik via bloktilskuddet.

Løsning

Forvaltningen foreslår, at finansieringsudfordringen indtænkes i en flerårig effektiviseringsstrategi, der giver grobund for intelligente effektiviseringer og mulighed for at foretage de nødvendige investeringer og tilpasninger. Forvaltningen foreslår således, at finansieringsbehovet dækkes ved, at udvalget for den første halvdel finder bidrag gennem prioriteringer og omlægninger, mens op til den anden halvdel findes gennem effektiviseringer på driften, hvor forvaltningens ledere går aktivt ind i arbejdet med at finde de rigtige steder at effektivisere.

Effektiviseringer på driften udmeldes som et måltal til alle budgetansvarlige ledere i forvaltningen, hvilket vil sige såvel skoleledere, daginstitutionsledere, ledere af bydækkende tilbud som chefer i forvaltningen. Målet er, at effektiviseringer besluttes og implementeres så tæt på den daglige drift som muligt, hvor der er størst viden om indsatser og effekt. Der vil være en klar understøttelse fra centrale dele af forvaltningen, som vil gå tæt ind i arbejdet og støtte op om processen med afholdelse af workshops ol., der giver mulighed for faglig sparring, vidensdeling, udbredelse af gode erfaringer fra en enhed til den anden mv. Ledernes effektiviseringsbidrag på 69,8 mio. kr. svarer til ca. 1 % af enhedernes udmeldte bevilling i 2015. Såfremt udvalget ved omlægninger og prioriteringer finder mere end sin halvdel, vil udvalget kunne nedsætte procentsatsen.

Med inddragelse af ledere og medarbejdere i at finde effektiviseringer ud fra et konkret måltal understøtter udvalget den tillids- og dialogbaserede praksis i forvaltningen, der også udgør en væsentlig del af forvaltningens MED-aftale, og støtter desuden op om forvaltningens principper om selvforvaltning blandt decentrale enheder. Forvaltningen er i gang med at afholde den første række af budgetmøder, hvor opgaven og den foreslåede proces drøftes med samtlige af forvaltningens ledere, og tilbagemeldingerne herfra er generelt positive. Selv om enkelte ledere ønsker politisk udmeldte effektiviseringer, vurderer forvaltningen, at en overvejende del af lederne er enige om, at de kender deres områder i detaljen og bedst ved, hvilke muligheder og løsninger, der giver mening lokalt. Givet den bundne opgave med at effektivsere opgaveløsningen er der således generelt opbakning til, at en bred og inddragende proces kan skabe bedre og mere af den rigtige effektivisering.

Den fremlagte strategi og proces har desuden været drøftet i MED-udvalget. Herfra er der ligeledes opbakning til processen og på det ansvar, som de budgetansvarlige ledere får, og har ligesom forvaltningen tillid til, at lederne kan og vil disponere bedst muligt og dermed få mest muligt service til borgerne for pengene.

Den anden halvdel af effektiviseringsbidraget findes af udvalget gennem omlægninger og om prioriteringer. Fra tidligere budgetter er der fundet effektiviseringer, som giver stigende profiler i budget 2015 svarende til 26,3 mio. kr., jf. tabel 2. Heraf udgør stigende effekt fra budget 2014 vedrørende effektivisering og tilpasning af
budgettildeling og budgetmodeller på ejendomsområdet 10,9 mio. kr., stigende effekt fra budget 2014 vedrørende menuplanlægningsportal til daginstitutioner 2,7 mio. kr. og stigende profiler på administrative besparelser udgør 3 mio. kr. Endelig udgør stigende profil på Samling af Administrative Opgaver (SAO) 9,6 mio. kr. Derudover er der som følge af afledte effekter af tidligere tagne beslutninger og mindreforbrug fundet effektiviseringer for yderligere 34,4 mio. kr., jf. tabel 2. De enkelte forlag er gennemgået i bilag 1.

Herefter udestår 9,1 mio. kr. som findes ved nye effektiviseringer. Forvaltningen vil igangsætte strukturelle analyser af forvaltningens hovedområder med henblik på at forelægge konkrete forslag til omlægninger og omprioriteringer på udvalgets budgetseminar i august 2014, der som minimum vil dække 9,1 mio. kr. Ved 2. behandlingen af budgetforslaget i april vil forvaltningen fremlægge forslag til, hvilke områder der skal analyseres. Udfra disse vil udvalget på budgetseminaret blive forelagt en række forskellige forslag til potentielle effektiviseringer i 2015 og de fremtidige år.

Den valgte model, hvor halvdelen af finansieringsbehovet findes gennem politiske prioriteringer og omlægninger og den anden halvdel udmeldes som effektiviseringer på driften til alle budgetansvarlige ledere medfører, at budgetforslag 2015 ud fra et forsigtighedsprincip finansierer udgifter, som forvaltningen vurderer vil komme i 2015. Det vil være muligt at reducere finansieringsbehovet i budgetforslag 2015 til alene at omhandle det forvaltningsspecifikke effektiviseringsbidrag på 103 mio. kr., hvor efter både prioriteringer og omlægninger, og effektiviseringer på driften vil blive tilsvarende lavere. Det betyder dog, at de finansieringsbehov som med stor sandsynlighed kommer efterfølgende, skal finansieres løbende. Dette vil give en større usikkerhed hos de budgetansvarlige ledere. Forvaltningen indstiller derfor, at alle 139,5 mio. kr. finansieres allerede i budgetforslaget som afleveres til Økonomiforvaltningen 5 maj.

Det interne omstillingsbidrag på 20 mio. kr. skal ligeledes ses som en sikkerhed i forhold til eventuelle yderligere finansieringsbehov, herunder konsekvenserne af stigende dækningsgrader. Forvaltningen vil til udvalgets budgetseminar i august fremlægge yderligere beregninger af de stigende dækningsgrader og eventuelle konsekvenser af tværgående effektiviseringer.

 

Tabel 2. Finansieringsudfordring:

2015

BUF's generelle effektiviseringsmål

103,0

Internt omstillingsbehov

20,0

Stigende udgifter til tjenestemandspensioner

10,0

Etablering af digitale daginstitutioner

6,0

Effekt af finansiering af skæve DUT-sager

0,5

Finansieringsudfordringer i alt brutto

139,5

Stigende profil fra forvaltningsspecifikke effektiviseringer i budget 2014

-16,7

Stigende profil fra administrationsplanen i 2015 (ØU 12/6-2012)

-9,6

Stigende profil i alt

-26,3

Ledernes effektiviseringsbidrag

-69,8

Mindreforbrug og afledte effekter af tidligere beslutninger

 

STU - konsolidering af allerede implementerede tiltag

-5,0

Befordring - stigende profil 

-4,0

Pulje & budgetposter

-2,0

SAO - stigende profil på selvejende

-0,9

Effektivisering på lærernes arbejdstid på tilbud uden for FSR

-9,0

Afdrag til gæld i barselsfonden ophører fra og med 2015

-11,8

Justering af købspriser til private dagbehandlingspladser

-1,7

Mindreforbrug og afledte effekter af tidligere beslutninger, i alt

-34,4

Strukturelle analyser af forvaltningens hovedområder

-9,1

I alt

-139,5


I bilag 3 er en gennemgang af ikke lovbundne og særlige københavnertilbud, som udvalget efterlyste på budgetseminaret.

Øvrige påvirkninger af Børne- og Ungdomsudvalgets budgetrammer

Bortfald af bevillinger
Med udgangen af budget 2014 bortfalder bevillinger for 18,7 mio. kr. Bevillingerne fremgår af tabel 3 nedenfor og er gennemgået i bilag 2.
 

Tabel 3. Bevillinger der udløber i 2015, mio. kr.  

Bevilling

Beløb - 2015 p/l

Fritagelse for kontingent - ungdomsklubber (VB 2011)

Dagtilbud

-2,7

Alternative skoleforløb (VB 2011)

Undervisning

-2,2

Tryghedsindsats Bispebjerg (VB 2011)

Dagtilbud

-0,9

Resultatløn til skoleledere (VB 2011)

Undervisning

-1,5

Udvidet åbningstider på Ungdomsklubben "First Floor" (VB 2011)

Dagtilbud

-0,4

Produktionsskoler - Yderligere driftstilskud (VB 2011)

Undervisning

-4,0

Udvidet åbningstid - skolernes idrætsfaciliteter

Undervisning

-4,3*

Praktikaftaler indgået i 2011 (nedjustering af SUF pga. underopfyldelse, fordeling af 96 ekstra aftaler på alle forvaltninger) (Budgetaftale 2012)

Dagtilbud

-2,7*

I alt

-18,7

Anm.: Midler tilfalder hhv. KFU og SOU og tilføres herefter BUUs ramme.

I det omfang aktiviteterne skal fortsætte i 2015, skal disse midler genbevilges, og finansieringen findes enten inden for Børne- og Ungdomsudvalgets samlede ramme eller i forbindelse med budgetforhandlingerne i september 2014. Forvaltningen foreslår, at der i budgetforhandlingerne til august/september indgår budgetnotater (budgetønsker) på 2,2 mio. kr. til alternative skoleforløb og 4,0 mio. kr. til et fortsat driftstilskud til produktionskolerne. Forvaltningen vil udarbejde budgetnotater (budgetønsker) på disse bevillinger. 

Stigende dækningsgrader på daginstitutionsområdet kan medføre et finansieringsbehov på 10-30 mio. kr.
Der er i løbet af 2012 og 2013 på daginstitutionsområdet konstateret en betydelig stigning i antallet af børn i de forskellige pasningstilbud, som oversteg den forudsatte stigning i demografitildelingen. Forvaltningen vil genberegne behovet og fremlægge resultatet på budgetseminaret i august. P.t. vurderes stigende dækningsgrader at udgøre mellem 10-30 mio. kr. i 2015. Forvaltningen har udarbejdet forslag til budgetnotat (ønskenotat) til brug i budgetforhandlingerne i august/september, hvor det foreslås, at finansieringen bringes op til politisk prioritering. Såfremt der ikke afsættes finansiering til stigende dækningsgrader, kan det betyde, at det bliver nødvendigt at justere principperne for pladsanvisning og pladsgaranti i Københavns Kommune.
 

Økonomi

I indstillingen fremlægges løsninger på 139,5 mio. kr. mio. kr., som modsvarer et finansieringsbehov på samme beløb. I 2015 er der således anvist løsninger til finansieringsudfordringen. 

Videre proces

Med henblik på at understøtte opgaven med at finde de intelligente løsninger på effektiviseringsbehovet arbejder forvaltningen videre med begge ben i strategien om hhv. inddragelse, vidensdeling mv. og den strukturelle proces med fremlæggelse af effektiviseringsforslag til konkret politisk behandling. Der er tale om en vedvarende opgave, hvor der løbende vil blive afholdt møder og workshops med de enkelte ledere med henblik på at udvikle nye initiativer, ændre praksis lokalt osv. Frem mod budgetseminaret i august vil de strukturelle elementer desuden blive konkretiseret yderligere. Forvaltningen vil således igangsætte strukturelle analyser af forvaltningens hovedområder med henblik på, at BUU til budgetseminaret i august vil blive forelagt en række konkrete forslag til strukturelle effektiviseringer og omprioriteringsmuligheder til de fremtidige år.

Budgetprocessen for 2015 indholder desuden følgende væsentligste nedslagspunkter:

2. behandling den 30. april
På baggrund af udvalgets beslutning fra 1. behandlingen, vil forvaltningen konkretisere budgetforslaget til indstillingen ved 2. behandlingen den 30. april.

Aflevering af budgetforslaget til Økonomiforvaltningen 5. maj
Budgetforslaget skal afleveres til Økonomiforvaltningen den 5. maj og indgår herefter i Københavns Kommunes samlede budgetforslag 2015.

Tværgående effektiviseringer og Citizen 2017 i juni
Økonomiforvaltningen fremlægger i juni forslag til tværgående effektiviseringer og Citizen 2017 forslag, og de indarbejdes i budgetforslaget i august. På tværs af alle udvalg skal der samlet findes effektiviseringer for i alt 60 mio. kr. De tværgående effektiviseringer fastsættes på tværs af alle forvaltningers budgetter på baggrund af konkrete effektiviseringsforslag. Det er kravet, at alle effektiviseringerne kan udmøntes konkret. Det er derfor ikke muligt at opgøre præcist, hvilken andel BUU skal præstere.  Derved skal disse effektiviseringer som udgangspunkt ikke findes af Børne- og Ungdomsudvalget. 

Til udvalgets budgetseminar i august vil forvaltningen vurdere, om de enkelte tværgående forslag kan gennemføres som konkrete effektiviseringer. De forslag, som ikke kan gennemføres konkret, men som blot vil gøre ledernes effektiviseringsbidrag større, vil blive fremlagt for udvalget med henblik på en konkret politisk prioritering og udmøntning, således at den manglende effektivisering ikke pålægges skoler og institutioner som en generel besparelse oven i ledernes effektiviseringsbidrag.

Kommunernes økonomi fra staten i august
Økonomiforvaltningen fremlægger i august resultatet af KL's forhandlinger med staten om kommunernes økonomi i 2015. Det antages, at udvalget vil blive kompenseret for eventuelle mer- eller mindreudgifter, jf. DUT-principperne. I det omfang disse forslag vil have indflydelse på udvalgets økonomiske ramme, indarbejdes disse i budgetforslaget.

Budgetseminar for BUU i august
Budgetseminaret i august vil indeholde en status på budgetarbejdet fra forvaltningen, herunder vil der ske en fremlæggelse af forsalg til effektiviseringer gennem strukturelle omlægninger.

Budgetforhandlinger august/september
Budgetforhandlingerne starter sidst i august og slutter medio september

Vedtagelse af budget 2015 2. oktober
BR vedtager budget 2015 den 2. oktober

Budgettet udmeldes til skoler og institutioner i december på baggrund af udmøntningssagen som fremlægges for udvalget i november.


                                        Else Sommer                     /Sti Andreas Garde



Beslutning

Indstillingen blev godkendt.
Til top