Mødedato: 19.08.2013, kl. 16:00
Mødested: Rådhuset, 1. sal, værelse 57

Regnskabsprognose og bevillingsmæssige ændringer pr. august

Se alle bilag

Beskæftigelses- og Integrationsudvalget skal løbende følge op på økonomien og efter 1., 2. og 3. kvartal indberette et forventet regnskab til Økonomiudvalget.

Borgerrepræsentationen godkender fire gange årligt tekniske bevillingsmæssige ændringer. De tekniske bevillingsmæssige ændringer i denne indstilling forventes forelagt Borgerrepræsentationen den 29. august 2013.

Indstilling og beslutning

Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen indstiller,
1. at Beskæftigelses- og Integrationsudvalget godkender regnskabsprognosen, august 2013

Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen indstiller, at Beskæftigelses- og Integrationsudvalget overfor Økonomiudvalget og Borgerrepræsentation anbefaler,
2. at de bevillingsmæssige ændringer i bilag 3 godkendes
3. at Beskæftigelses- og Integrationsudvalgets indtægts- og udgiftsbudget hæves med 1,0 mio. kr. i 2013, jf. tabel 5

Problemstilling

Regnskabsprognosen udarbejdes tre gange om året og er Beskæftigelses- og Integrationsudvalgets opfølgning på, om udvalgets bevillinger overholdes.


Beskæftigelses- og Integrationsudvalget har i alt fire udgiftsområder: 

1.      Driftsrammen omfatter udgifter til f.eks. den borgerrettede service i jobcentre og Ydelsesservice samt til tværgående administration.

2.      Anlægsrammen omfatter udgifter til anlæg (Beskæftigelses- og Integrationsudvalget har i 2013 kun en mindre anlægsramme). 

3.      Efterspørgselsstyret indsats rummer primært udgifterne til de aktive beskæftigelsestilbud, herunder drift af kommunens egne beskæftigelsescentre.

4.      Efterspørgselsstyrede overførsler rummer forsørgelsesydelser til modtagere af kontanthjælp, sygedagpenge og revalidering mv. samt medfinansiering af a-dagpenge.

Beskæftigelses- og Integrationsudvalget kan løbende godkende omplaceringer indenfor hver af udvalgets bevillinger, men omflytninger mellem udvalg og mellem udvalgets bevillinger, samt bevillingsmæssige ændringer som følge af eksterne midler, skal godkendes af Borgerrepræsentationen. På Beskæftigelses- og Integrationsudvalgets bevillinger er der behov for ændringer til budget 2013 i relation til omplaceringer af midler i forhold til andre udvalg og i relation til eksterne midler.

Løsning

Regnskabsprognosen og halvårsregnskab:

Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen skønner nu i regnskabsprognosen, at det samlede regnskab for 2013 vil indebære følgende afvigelser fra udvalgets budget inklusiv bevillingsmæssige korrektioner: 

·         Et mindreforbrug på ca. 13 mio. kr. på driftsrammen. Mindreforbruget skyldes mindre brug af løntilskudsplaceringer til dagpengemodtagere ansat i Københavns Kommune end forudsat.
·         Et mindreforbrug på ca. 13 mio. kr. på den efterspørgselsstyrede indsats. Mindreforbruget skal ses i sammenhæng med den faldende ledighed for forsikrede ledige.

Årsagen til afvigelserne på de enkelte udgiftsområder gennemgås nærmere herunder (jf. i øvrigt bilag 1). I tabel 1-3 nedenfor er mindreforbrug angivet med minus, mens merforbrug er angivet med plus/uden fortegn.

Driftsrammen (inkl. anlægsrammen)

Forvaltningen forventer et mindreforbrug på 12,6 mio. kr. på driftsrammen (inkl. anlægsrammen), jf. tabel 1.

Tabel 1. Regnskabsprognose for driftsrammen (inkl. anlæg), august 2013
Mio. kr.
Korrigeret budget, drift og anlæg (1) 737,1
Forventede korrektioner(2) 0,8
Budget til disposition 737,9
Væsentlige afvigelser -12,6
Heraf:  
Pensionsudgifter, mv. til forsikrede ledige i løntilskud(3) -12,4
Rehabiliteringsteam -0,2
Forventet regnskab 2013 725,3
(1) Anlægsbevillingen udgør 4,0 mio. kr. (2) I forventede korrektioner indgår bevillingsmæssige ændringer (-0,9 mio. kr.), jf. bilag 3, og øvrige korrektioner vedrørende DUT, mv. (+1,7 mio. kr.), jf. bilag 1 (side 4). (3) Omfatter kommunens udgifter i forbindelse med løntilskudsansættelse af dagpengemodtagere i Københavns Kommune (primært pensionsbidrag o.lign.). 

Pensionsudgifter, mv. til forsikrede ledige i offentlig løntilskud

Der forventes et mindreforbrug på 12,4 mio. kr. i forhold til midlerne til pensionsudgifter, mv. til forsikrede ledige i offentlig løntilskud i Københavns Kommune.

 

Mindreforbruget skyldes, at der er færre forsikrede ledige ansat i løntilskud på Københavns Kommune egne arbejdspladser end forudsat, og der skønnes nu 430 helårspersoner, forudsat at niveauet i 1. halvår fastholdes i 2. halvår. Skønnet er 470 helårspersoner lavere end det budgetterede antal på 900 helårspersoner.

 

Udviklingen skyldes bl.a. forkortelsen af dagpengeperioden, som betyder færre i målgruppen for offentlig løntilskud til forsikrede ledige. Den henvises til bilag 6, der indeholder en orientering om brugen af løntilskud i Københavns Kommune, og til pkt. 4 vedr. strukturelt mindreforbrug.

Det bemærkes, at midlerne til pensionsudgifterne, mv. til forsikrede ledige i offentlig løntilskud blev overført til Beskæftigelses- og Integrationsudvalget i 2008, og at det samtidig blev besluttet, at udvalget ikke har fuld dispositionsret over midlerne, men at midlerne alene kan anvendes til andre formål, hvis dette godkendes af Borgerrepræsentationen.

Rehabiliteringsteam
Der forventes et mindreforbrug på 0,2 mio. kr. i forhold til rehabiliteringsteam.

Mindreforbruget skyldes, at der nu forventes færre udgifter til lægeerklæringer, hvilket skal ses i sammenhæng med, at der kun forventes ca. 1.070 sager i rehabiliteringsteamet, mod oprindelig forudsat ca. 2.000 sager. Det lavere sagsantal skyldes forsinket opstart, og sagsantallet vil i 2. halvår 2013 blive på niveau med det oprindelige skøn.

Efterspørgselsstyret indsats
Forvaltningen forventer et mindreforbrug på 12,5 mio. kr., jf. tabel 2.  

Tabel 2. Regnskabsprognose for efterspørgselsstyret indsats, august 2013
Mio. kr.
Korrigeret budget efterspørgselsstyret indsats 658,0
Forventede korrektioner (1) -3,2
Budget til disposition 654,8
Væsentlige afvigelser -12,5
Heraf:  
Nye aktiviteter (Uddannelsesaktiviteter til ledige, der har mistet dagpengeretten, og ressourceforløb) +18,5
Køb hos eksterne leverandører -33,6
Øvrige afvigelser +2,6
Forventet regnskab 2013 642,3
(1) Forventede korrektioner omfatter DUT på -3,2 mio. kr.  

I forbindelse med forberedelsen af kontanthjælpsreformen overvejer forvaltningen om yderligere aktiviteter bør iværksættes:

·        Fremrykning af aktiveringstidspunktet for match 2 borgere. Dette giver mulighed for primo 2014 at fokusere på implementering af kontanthjælpsreformen, da aktiveringsforpligtelsen således er løftet længere ind i 2014.

·        Iværksættelse af tidlig implementering af kontanthjælpsreformens mentorbestemmelser allerede i 2. halvår 2013, således at Jobcenter København allerede ved indgangen af 2014 har erfaring med øget brug  af mentorer.

·        Oprettelse af jobklubber for ledighedsydelsesmodtagere med henblik på at nedbringe ledigheden for fleksjobvisiterede borgere
 
Forvaltningen vender eventuelt tilbage herom i forbindelse med indstillingen om kontanthjælpsreformen d. 16. september 2013.

Afvigelser i forhold til nye aktiviteter

Der forventes merudgifter på 18,5 mio. kr. til nye aktiviteter. Nye aktiviteter omfatter uddannelsesaktiviteter til ledige, der har mistet dagpengeretten, og ressourceforløb, hvor lovene først blev vedtaget af Folketinget efter Borgerrepræsentationens godkendelse af Beskæftigelses- og Integrationsudvalgets budget for 2013.

 

Forvaltningen forventer udgifter på 30,0 mio. kr. til uddannelsesaktiviteter til ledige, der mister dagpengeretten i 1. og 2. halvår 2013, og som modtager uddannelsesydelse. Skønnet er baseret på ca. 1.100 helårspersoner i ordningen i 2013 og en gennemsnitlig pris pr. helårsperson på ca. 27.000 kr. Prisen er på baggrund af de afholdte udgifter i 1. halvår 2013 nedjusteret i forhold til regnskabsprognosen, april 2013.

 

Forvaltningen forventer derudover udgifter på 8,5 mio. kr. til ressourceforløb, der blev indført som led i reformen af førtidspension og fleksjob. Skønnet svarer til ca. 50 pct. af skønnet ved regnskabsprognosen, april 2013 og er baseret på, at der nu forventes ca. 50 pct. af de oprindeligt forudsatte ca. 2.000 sager i rehabiliteringsteamet.

 

Forvaltningen har på forhånd reserveret 20 mio. kr. til eventuelle merudgifter vedrørende den særlige uddannelsesordning. 


Afvigelser i forhold til køb hos eksterne leverandører

Der forventes mindreudgifter på 33,6 mio. kr. til køb hos eksterne leverandører. Det skyldes:

 

·         Mindre aktivering af dagpengemodtagere (-30,0 mio. kr.)

·         Færre kontaktforløb til dagpengemodtagere hos andre aktører (-13,6 mio. kr.)

·         Mere ordinær uddannelse til kontanthjælpsmodtagere (+10,0 mio. kr)

 

Mindreudgifterne skyldes således især færre udgifter til forløb for dagpengemodtagere, hvilket skal ses i sammenhæng med en nedjustering af ledighedsskønnet for dagpengemodtagere fra ca. 16.000 til ca. 14.600 fuldtidsledige og dermed mindre behov for tilbud til målgruppen


Efterspørgselsstyrede overførsler

Forvaltningen forventer et forbrug svarende til budgettet inklusiv bevillingsmæssige korrektioner, jf. tabel 3.

Tabel 3. Regnskabsprognose for efterspørgselsstyrede overførsler, august 2013
Mio. kr.
Korrigeret budget efterspørgselsstyrede overførsler 5.427,8
Forventede korrektioner (1) 36,0
Budget til disposition 5.463,7
Væsentlige afvigelser 0,0
Forventet regnskab 2013 5.463,7
(1)  I forventede korrektioner indgår 36,0 mio. kr. af de aftalte reservationer i forbindelse med overførselssagen, hvor der på bevillingen blev reserveret 85,0 mio. kr. som følge af nyt ledighedsskøn og 22,2 mio. kr. som følge af reformen af førtidspension og fleksjob.  


Udgiftsskønnet er baseret på den seneste prognose vedrørende personer på overførselsindkomster i Økonomisk Redegørelse (maj 2013) fra Økonomi- og Indenrigsministeriet, hvilket er fast praksis.

Udgiftsskønnet ved denne regnskabsprognose er ca. 134 mio. kr. lavere end vurderet ved regnskabsprognosen pr. april 2013, hvor udgiftsskønnet var baseret på Økonomisk Redegørelse, december 2012.

Det lavere udgiftsskøn skyldes væsentligst, at der i Økonomi- og Indenrigsministeriets nyeste prognose forventes færre personer på overførselsindkomster end i deres tidligere prognose.

Det lavere udgiftsskøn indebærer, at der ikke vurderes at være behov for ekstra reservationer til merudgifter til seniorjobordningen, idet der efter indregning af disse merudgifter alene er behov for at anvende 36,0 mio. kr. af den i overførselssagen afsatte reservation på 107,2 mio. kr. til dækning af merudgifter ved nyt ledighedsskøn og reformen af førtidspension og fleksjob.

Der resterer således 71,2 mio. kr. af reservationen til dækning af eventuelle merudgifter som følge af et nyt ledighedsskøn i Økonomi- og Indenrigsministeriets kommende Økonomiske Redegørelse (august 2013) og merudgifter på 2,1 mio. kr. som følge af en korrektion af refusionen for 2010, der skyldes Farvergadesagen.

Bevillingsmæssige omplaceringer:

De tekniske bevillingsmæssige omplaceringer fremgår af bilag 3.

Bevillingsmæssige omplaceringer i forhold til andre udvalg:

Der er behov for følgende bevillingsmæssige ændringer:

·    Styrket borgerkontakt

·    BIF-SOF-samarbejde (BIU 2/5-11-2011-51698)

Tabel 4 viser behovet for bevillingsmæssige omplaceringer som følge heraf.

Tabel 4: Bevillingsmæssige omplaceringer i forhold til andre udvalg
Bevilling i 1.000 kr.   2013 2014 2015
Beskæftigelsesindsats 1)   -910 -464 -451
I alt   -910 -464 -451
Note 1: Bevillingen, Beskæftigelsesindsats, hører under servicerammen.


Der henvises til bilag 4 for nærmere oplysninger om omplaceringerne, herunder tidligere politisk behandling, modtagende udvalg og beløb.

Bevillingsmæssige ændringer i relation til eksterne midler:

Der planlægges iværksat fire nye projekter finansieret af eksterne midler:

·    Seminar om overledighed

·    Projekt - controller

·    Virksomhedskampagne i 2013

·    Uddannelse til virksomhedskonsulenter

Tabel 5 viser behovet for justering af indtægts- og udgiftsbevillingen som følge heraf.

Tabel 5: Bevillingsmæssige ændringer vedrørende eksterne midler
Bevilling i 1.000 kr.   2013
Beskæftigelsesindsats 1)   980
I alt   980
Note 1: Bevillingen, Beskæftigelsesindsats, hører under servicerammen.


Der henvises til bilag 5 for nærmere oplysninger om projekterne, herunder formål, tidligere politisk behandling og bevillingsgiver.

Økonomi

Se oven for.

Videre proces

Indstillingen er afleveret til Økonomiforvaltningen ultimo juli 2013 med forbehold for Beskæftigelses- og Integrationsudvalgets godkendelse.

 

Økonomiforvaltningen udarbejder en samlet regnskabsprognose for Københavns Kommune, som forelægges Økonomiudvalget (20. august 2013), og samler de enkelte udvalgs anmodninger om bevillingsmæssige ændringer med henblik på en samlet forelæggelse for Økonomiudvalget (20. august 2013) og Borgerrepræsentationen (29. august 2013).

 

Mindreudgifterne vedrørende løntilskud til dagpengemodtagere på driftsrammen kan ikke anvendes til andre formål uden forudgående godkendelse af Økonomiudvalget og Borgerrepræsentationen.

 

Mindreudgifterne vedrørende den efterspørgselsstyrede indsats vil som udgangspunkt tilfalde kommunekassen i forbindelse med årsafslutningen.

 

Eventuelle merudgifter vedrørende de efterspørgselsstyrede overførsler vil blive finansieret i forbindelse med en tillægsbevillingssag i slutningen af året, hvor udgifterne på området kan opgøres mere præcist.

Bilag
  1. Forventet regnskab 2013 pr. august 2013
  2. Kvartalsregnskab, halvårsregnskab og administrative udgifter
  3. Tekniske omplaceringer vedr. BIU’s bevillinger, august 2013
  4. Skabelon til Økonomiforvaltningen vedr. tekniske omplaceringer
  5. Projekter, mv. med eksterne midler
  6. Orientering om løntilskud

 

         Morten Binder                                 / Kaj Ove Christiansen

 

Beslutning

Indstillingen blev godkendt.
Til top