Mødedato: 31.01.2018, kl. 18:30
Mødested: Beboerhuset, Dronningensgade 34

B-sag: Bycykelsystemer

Christianshavns Lokaludvalg skal beslutte en henvendelse til Borgerrepræsentationen om bycykelsystemer.

Indstilling

Formanden foreslår,

  1. at Christianshavns Lokaludvalg godkender henvendelsen til Borgerrepræsentationen om bycykelsystemer, som fremgår af løsningsafsnittet.

Problemstilling

Arbejdsgruppen Byplan, Trafik og Havn indstiller, at lokaludvalget bakker op om kommunens modstand mod konkurrerende bycykelsystemer og herved tager afstand fra en liberalisering af markedet for bycykler som i følge arbejdsgruppen er foreslået af den radikale gruppeformand i Borgerrepræsentationen, Tommy Petersen.

Arbejdsgruppen oplyser, at debatten er opstået, fordi kommunen fjerner de orange cykler fra firmaet Donkey Replublics fra de kommunale cykelparkeringspladser.  Donkey-konceptet fungerer på den måde, at man finder og booker den nærmeste cykel via Donkey-appen og henter den i et af byens cykelstativer. Cyklen kan låses op ved hjælp af app’en, som også gør det muligt at stille cyklen og låse det undervejs. Problemet er, at cyklerne optager den begrænsede cykelparkeringsplads, og ofte står cyklerne i lang tid uden at blive brugt, hvilket vi også har set på Christianshavn.

På Fyn har det kinesiske bycykelfirma Ofo tilbudt at opstille 2.000 bycykler frit og frit, hvilket er blevet afvist af de fynske kommuner, som ikke mener, at cyklerne har den rette kvalitet, og som frygter, at det vil skæmme bybilledet, hvis cyklerne flyder rundt omkring.

Der er efterhånden ganske mange hoteller og cykeludlejere i København, som sikre sig og har styr på, at de lejede cykler bliver leveret tilbage. Efter endt brug fylder disse cykler ikke på samme måde byrummet, som det er tilfældet med cykler fra de private bycykelfirmaer.

København og Frederiksberg kommuner har i 2014 valgt at etablere en fond, der skal sikre driften af et fælles offentligt system. Systemet blev valgt ud fra et offentligt udbud. Bycyklerne står i særlige stativer, og det sikres, at cyklerne bliver rokeret rundt og vedligehold. Ideen er, at bycykelsystemet fungerer som et såkaldt ”fjerde ben” i den offentlige transport, og at det kan være med til at reducere trængsel og til at fremme en sund og grøn transportform.

Man kan diskutere, om det er det rette system, som kommunerne har valgt, men nu har vi det i lighed med mange andre byer med kun ét offentligt styret system.

Efter arbejdsgruppens opfattelse vil det ikke være hensigtsmæssigt at åbne for konkurrerende systemer med cykler af ringe kvalitet, som fylder i cykelparkeringspladser, og som er med til at forstærke de rodede indtryk mange steder.

De fleste københavnere har en eller flere egne cykler, og behovet for tilgængelige delecykler er derfor ikke så stort som i andre byer uden samme cykeltradition. 

Løsning

Formanden foreslår, at lokaludvalget skriver til Borgerrepræsentationen:

"Christianshavns Lokaludvalg ønsker hermed at tilkendegive, at vi er i mod konkurrerende bycykelsystemer og tager afstand fra en liberalisering af markedet for bycykler.

Lokaludvalget støtter, at kommunen fjerner de orange cykler fra firmaet Donkey Replublics fra de kommunale cykelparkeringspladser.  De optager den begrænsede cykelparkeringsplads, og ofte står cyklerne i lang tid uden at blive brugt, også på Christianshavn.

På Fyn har det kinesiske bycykelfirma Ofo tilbudt at opstille 2.000 bycykler frit og frit, hvilket er blevet afvist af de fynske kommuner, som ikke mener, at cyklerne har den rette kvalitet, og som frygter, at det vil skæmme bybilledet, hvis cyklerne flyder rundt omkring.

Der er efterhånden ganske mange hoteller og cykeludlejere i København, som sikre sig og har styr på, at de lejede cykler bliver leveret tilbage. Efter endt brug fylder disse cykler ikke på samme måde byrummet, som det er tilfældet med cykler fra de private bycykelfirmaer.

København og Frederiksberg kommuner har i 2014 valgt at etablere en fond, der skal sikre driften af et fælles offentligt system. Systemet blev valgt ud fra et offentligt udbud. Bycyklerne står i særlige stativer, og det sikres, at cyklerne bliver rokeret rundt og vedligehold. De skal fungere som et såkaldt ”fjerde ben” i den offentlige transport og være med til at reducere trængsel og til at fremme en sund og grøn transportform.

Man kan diskutere, om det er det rette system, som kommunerne har valgt, men nu har vi det i lighed med mange andre byer med kun ét offentligt styret system.

Efter lokaludvalgets opfattelse vil det ikke være hensigtsmæssigt at åbne for konkurrerende systemer med cykler af ringe kvalitet, som fylder i cykelparkeringspladser, og som er med til at forstærke de rodede indtryk mange steder.

De fleste københavnere har en eller flere egne cykler, og behovet for tilgængelige delecykler er derfor ikke så stort som i andre byer uden samme cykeltradition. 

Med venlig hilsen

Poul Cohrt,
formand"

Økonomi

Intet.

Videre proces

Når lokaludvalget har besluttet henvendelsen, sender sekretariatet den til medlemmerne af Borgerrepræsentationen.

Beslutning

Lokaludvalget tiltrådte et ændringsforslag Poul Nielsen om at ændre sætningen
"Christianshavns Lokaludvalg ønsker hermed at tilkendegive, at vi er i mod konkurrerende bycykelsystemer og tager afstand fra en liberalisering af markedet for bycykler."
til
"Christianshavns Lokaludvalg ønsker hermed at tilkendegive, at vi på det foreliggende grundlag er i mod konkurrerende bycykelsystemer og tager afstand fra en liberalisering af markedet for bycykler."  

 

Lokaludvalget godkendte henvendelsen til Borgerrepræsentationen om bycykelsystemer, som fremgår af løsningsafsnittet, med det tiltrådte ændringsforslag.

Til top