Mødedato: 14.11.2011, kl. 15:00
Mødested: Rådhuset, 1. sal, værelse 51

Erhvervsaffaldsgebyrer for genbrugsstationen 2012

Som følge af den nye organisering af affaldssektoren skal Borgerrepræsentationen godkende en ny ordning for erhvervs brug af kommunens genbrugsstationer gældende fra den 1. januar 2012.

Indstilling og beslutning

Teknik- og Miljøforvaltningen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget overfor Økonomiudvalget og Borgerrepræsentationen anbefaler,
  1. at der indføres en ”betaling pr. besøg” model for erhvervs brug af genbrugsstationerne med virkning fra 1. januar 2012

Problemstilling

Folketinget har vedtaget, at virksomheder fra 1. januar 2012 skal have adgang til genbrugsstationerne via en tilmeldeordning.
Med den nye ordning skal kommunerne kun opkræve gebyr hos virksomheder, der aktivt tilmelder sig ordningen. De to seneste år er alle gebyrpligtige virksomheder opkrævet et rådighedsgebyr, som har givet adgang til genbrugsstationerne.

De nye regler medfører, at kommunerne kan vælge mellem tre modeller for en tilmeldeordning: Abonnementsmodel, Betaling pr. besøg eller Betaling efter vægt.

Løsning

Af aftalegrundlaget fremgår, at kommunerne skal fastsætte kostægte gebyrer i forhold til afleverede mængder affald. Det er forvaltningens vurdering, at dette bedst og mest rationelt opnås ved at indføre modellen med betaling pr. besøg. Nedenfor vurderes de enkelte modeller.

Abonnementsmodel:
Det er vanskeligt at fastsætte et kostægte gebyr i abonnementsmodellen, da nogle erhverv benytter genbrugsstationen dagligt og andre kun én gang årligt. Det vil ikke være muligt at sammensætte og kontrollere en abonnementsmodel, der tager fuldt højde for spændet i antal besøg. Det kan få den konsekvens, at de virksomheder, der benytter genbrugsstationerne sjældent, betaler en del af regningen for de virksomheder, der benytter genbrugsstationerne ofte. Derfor er det forvaltningens vurdering, at det bliver vanskeligt at skabe sammenhæng mellem gebyrstørrelse og afleverede mængder med en abonnementsmodel. En forudsætning for at abonnementsmodellen kan fortsætte efter 2013 er netop, at kommunerne kan dokumentere sammenhæng mellem betaling og brug.

Betaling pr. besøg:

Betaling pr. besøg giver bedre sammenhæng mellem betaling og afleverede mængder og vil være mere retfærdig i forhold til de erhverv, som kun benytter genbrugsstationerne i begrænset omfang. Med modellen differentieres betalingen efter størrelse med ét gebyr for en bil uden trailer og et gebyr for bil med trailer. Da der modsat en abonne-mentsmodel bliver en klar sammenhæng mellem mængden, antal besøg og betalingen øges sandsynligheden for, at mindre virksomheder tilmelder sig denne model. Derved sorteres deres affald bedre til gavn for miljøet. For håndværkere bliver det også nemmere og mere gennemskueligt at viderefakturere gebyret til kunden. På genbrugsstationer kan sorteres i 30 fraktioner, hvilket ikke er sandsynligt at mindre erhverv kommer til, hvis de indgår en aftale med en vognmand, der afhenter det hele på en gang.

Betaling efter vægt:
Betaling efter vægt er ikke en fysisk mulig model i Københavns Kommune, da genbrugsstationerne er for små til at anlægge vægt og bom. Samtidig lægger denne model ikke op til en ordning, som er nem og enkel. Den kræver store investeringer og vil genere de private brugere af genbrugsstationerne, som risikerer at komme til at holde i kø for at komme ind på genbrugsstationerne.

Det er med baggrund i denne vurdering, at forvaltningen anbefaler betaling pr. besøg modellen

Gebyr for farligt affald:
I henhold til aftalen skal der betales et separat gebyr for farligt affald, da farligt affald er forbundet med højere behandlingsomkostninger. Forvaltningen anbefaler, at dette gebyr differentieres i forhold til mængden af farligt affald for at animere virksomheder til også at aflevere og betale for små mængder farligt affald.

Overgangsår 2012:
Det er usikkert, hvor mange virksomheder der tilmelder sig den nye ordning. Derfor bliver 2012 et overgangsår, hvor der indhentes erfaringer i forhold til kundegrundlaget, gebyrstørrelse og en mere permanent teknisk løsning. I overgangsåret 2012 vil virksomhederne skulle købe en billet på kommunens eller I/S Amagerforbrændings hjemmeside, hvorved de får adgang til en genbrugsstation på en given dato.

Langsigtet løsning:
I løbet af 2012 arbejdes på en mere teknisk avanceret løsning, som gør det nemmere for virksomhederne. Her skal muligheder som en BroBizzmodel, betaling via SMS og scanning af nummerplader undersøges nærmere. Ved at afvente erfaringerne fra 2012 risikerer kommunen ikke at investere forholdsvis mange ressourcer i en teknisk løsning, som ikke benyttes af særligt mange virksomheder.

Samarbejde med de øvrige kommuner:
For at gøre det nemt for virksomhederne i kommunen finder forvaltningen det vigtigt, at model og gebyrstørrelse bliver ens i de kommuner, virksomhederne kan benytte. Derfor har forvaltningen samarbejdet med I/S Amagerforbrænding og I/S Vestforbrænding om at skabe enighed om model og gebyrstørrelse. København er som eneste kommune interessent i begge selskaber. Kommunerne i I/S Amagerforbrænding er enige om den model, der anbefales i denne indstilling. I I/S Vestforbrændings kommuner tyder det på, at der indføres både en abonnements- og betaling pr. besøg model i 2012, hvor virksomhederne tilmelder sig den model, der passer dem bedst. Abonnementsmodellen afprøves, da enkelte kommunerne under I/S Vestforbrænding ønsker erfaringer med modellen.

Udfordringer ved den kommende tilmeldeordning:
Uanset hvilken model, der vælges, er der risiko for, at en del erhvervsaffald fremover afleveres på genbrugsstationerne som affald fra private borgere. Der skal indføres stikprøvekontroller, men da det er vanskeligt at se på affaldet, hvor det kommer fra, kan krydssubsidiering næppe helt undgås, således at borgerne i kommunen kommer til at betale for erhvervsaffald.

Falder antallet af virksomheder, der benytter genbrugsstationerne markant, kan det fx blive nødvendigt at indskrænke åbningstiderne på genbrugsstationerne, da der i dag hovedsageligt holdes formiddagsåbent for at imødekomme virksomhederne. Færre virksomheder vil desuden medføre at husholdningerne skal betale en større del af de faste omkostninger for genbrugsstationerne.

Miljøeffekt:
Det kan forventes, at en del af det erhvervsaffald, der før blev afleveret på genbrugsstationerne, enten afleveres til private sorteringsanlæg, som sammenblandet affald til et behandlingsanlæg, eller forbrændes på et forbrændingsanlæg frem for at genanvendes. Kommuner, der har erfaringer med lignende tilmeldeordninger, har oplevet et kraftigt fald i erhvervsaffaldsmængderne på genbrugsstationerne og øgede forekomster af henkastet affald.

Økonomi

Forvaltningen forventer følgende priser for at benytte en genbrugsstation i Amagerforbrændings oplandskommuner:
  • Bil uden trailer 150 kr./besøg
  • Bil med trailer 210 kr./besøg
  • Farligt affald, 0-10 kg 75 kr./besøg
  • Farligt affald, 10-25 kg 150 kr./besøg

Gebyrerne omfatter I/S Amagerforbrændings omkostninger til bl.a. drift, administration og affaldsbehandling og de kommunale omkostninger til bl.a. husleje til genbrugsstationerne, planlægning og udvikling (25 kr./besøg)..

Størrelsen af de læs, der forventes afleveret er sat til 132 kg/besøg for en bil uden trailer og 200 kg/besøg for en bil med trailer, og der budgetteres med 50.000 besøg fra københavnske virksomheder. Såfremt forudsætningerne ændres, vender forvaltningen tilbage med en ny indstilling om gebyrstørrelse.

Det er endnu uklart, hvad prisen bliver for et besøg på en af I/S Vestforbrændings genbrugsstationer, men der arbejdes på at gebyrstørrelsen bliver ens i de to anlægs kommuner.

Videre proces

Når ordningen er vedtaget vil den blive indarbejdet i kommunens affaldsregulativer. Den reviderede affaldsbekendtgørelsen er først lige kommet i høring. Det forventes, at Miljøstyrelsen giver kommunerne frist til 1. april 2012 med at få regulativteksterne på plads. Såfremt den reviderede bekendtgørelse ændrer vilkårene for opkrævning af gebyret udarbejdes en ny indstilling til politisk godkendelse.
Forvaltningen vil følge udviklingen i 2012 tæt, og vil medio 2012 evaluere om modellen er den bedste miljømæssigt samt om den er retfærdig, ubureaukratisk, og om kontrolniveauet er passende. Desuden vil åbningstider og serviceniveau blive overvejet. 

        Hjalte Aaberg 
                                           /Mikkel Aarø-Hansen

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalgets beslutning i mødet den 14. november 2011

Indstillingen blev anbefalet.
Til top