Mødedato: 03.10.2016, kl. 16:00
Mødested: Rådhuset, 1. sal, værelse 51

Dispensation fra lokalplan nr. 398 ”Ørestad Syd” til etablering af parkeringspladser på terræn, Amager Vest

Se alle bilag

Teknik- og Miljøudvalget skal tage stilling til, om der skal meddeles dispensation fra lokalplan nr. 398-II ”Ørestad Syd” til tre midlertidige parkeringsanlæg på terræn i Ørestad Syd.

Indstilling

Teknik- og Miljøforvaltningen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget godkender, 

  1. at der meddeles dispensation fra lokalplan nr. 398 ”Ørestad Syd” til etablering af i alt 563 parkeringspladser (inkl. handicapparkering) på terræn i en fem-årig periode i Ørestad Syd. Pladserne er fordelt på tre midlertidige parkeringsanlæg i henholdsvis Arenakvarteret ved Ejler Billes Allé og øst for Royal Arena samt i Nordre Fælledkvarteret syd for Center Boulevard/Hannemanns Allé.

Problemstilling

By & Havn har med ønske om etablering af tre midlertidige parkeringsanlæg på terræn i Ørestad Syd ansøgt om dispensation fra krav om parkering i konstruktion i lokalplan 398 ”Ørestad Syd”. Parkeringspladserne skal midlertidigt betjene de første beboere i Arenakvarteret, Nordre Fælledkvarteret, samt besøgende til arrangementer i Royal Arena.

Teknik- og Miljøudvalget vedtog den 27. april 2011 ’Strategi for parkering under udbygningsperioden i Ørestad og Ørestad City’, som indeholder muligheden for midlertidige parkeringsanlæg og krav til indretning heraf. Teknik- og Miljøudvalget vedtog på samme møde, at dispensationer til midlertidig parkering på terræn skal forelægges udvalget.

Løsning

By & Havn har ansøgt om etablering af midlertidige p-pladser på terræn tre steder i Ørestad Syd. Det er en forudsætning for ibrugtagningstilladelse af de kommende boligbyggerier i Ørestad Syd og Royal Arena, at By & Havn etablerer p-pladserne. Oversigtkort over de tre ansøgte midlertidige p-anlæg samt de permanente p-anlæg, der indgår i lokalplanen, findes i bilag 1.

Parkeringsanlæg i vestlig ende af Ejler Billes Allé
By & Havn ønsker at etablere et parkeringsanlæg med 182 p-pladser for enden af Ejler Billes Allé syd for den nye folkeskole i Ørestad Syd. Pladserne skal betjene de nyopførte boliger i det sydlige Arenakvarter samt i mindre omfang området mellem Ejler Billes Allé og Asger Jorns Allé.

Parkeringsanlæg øst for Royal Arena
By & Havn ønsker at etablere et parkeringsanlæg med 325 p-pladser øst for Royal Arena. Pladserne skal betjene det nordøstlige Arenakvarter og Royal Arena. By og Havn har indgået aftale med Arena CPHX P/S om, at By og Havn i forbindelse med arrangementer i arenaen stiller 300 pladser til rådighed på anlægget øst for Royal Arena. Arenaen ventes åbnet primo 2017.

Nedlæggelse af de midlertidige anlæg på Ejler Billes Allé og øst for Royal Arena sker, når to permanente p-huse på Ejler Billes Allé samt et parkeringshus øst for Royal Arena bliver opført. Byggeriet af det ene parkeringshus med 633 p-pladser på Ejler Billes Allé 10 forventes påbegyndt i efteråret 2016. Etablering af parkeringshuset midt på Ejler Billes Allé vil blive sat i gang, når udbygningen nord og syd for alléen er mere fremskreden. Etablering af parkeringshuset øst for arenaen kan tidligst ske efter 1. januar 2019, idet byggefeltet forudsættes benyttet under VM i ishockey.

Parkeringsanlæg syd for Center Boulevard/Hannemanns Allé.
By & Havn ønsker at etablere et parkeringsanlæg med 56 p-pladser ved svinget Center Boulevard og Hannemanns Allé. Disse pladser skal betjene hele Nordre Fælledkvarteret og ønskes forberedt til en fremtidig udvidelse, hvis dette skulle vise sig nødvendigt.

Anlægget nedlægges, når den planlagte erhvervsbebyggelse ved Center Boulevard/Hannemanns Allé er opført. Idet parkering og erhvervsbebyggelse hænger sammen i en fælles bærende konstruktion etableres parkeringen først, når byggeret til erhverv er solgt og projektet er klart til opførelse.

Seneste dispensation til parkering på terræn i området
Teknik- og Miljø godkendte på udvalgsmødet den 22. juni 2015 meddelelse af dispensation til en terrænparkeringsplads til 177 p-pladser i en 5-årig periode i samme område på hjørnet Hannemanns Allé/Ørestads Boulevard. Behovet var udløst af en tinglyst aftale, som forpligter en privat grundejer til at stille 177 parkeringspladser til rådighed for nabogrundens ejer, Copenhagen Towers, der på sin side var afhængig af pladsernes etablering for at kunne opnå ibrugtagningstilladelse. Denne p-plads er ligeledes godkendt ud fra parkeringsstrategiens muligheder for midlertidige p-anlæg, men er ikke del af By & Havns forpligtelser overfor private eller almene bygherrer i Ørestad Syd om at etablere den nødvendige parkeringsdækning i centrale p-huse.         

Forvaltningens anbefaling
Teknik- og Miljøforvaltningen vurderer, at den foreslåede indretning af parkeringsanlæggene er i overensstemmelse med ’Strategi for parkering under udbygningsperioden i Ørestad og Ørestad City’, som Teknik- og Miljøudvalget vedtog den 27. april 2011. Strategien indeholder blandt andet krav om en indbydende indretning af parkeringsarealet med fast belægning, beplantning og gerne med mulighed for ophold eller aktiviteter. Sikring af en hensigtsmæssig konkret udformning vil ske under byggesagsbehandlingen af de tre projekter.

Forvaltningen vurderer, at en dispensation på fem år er hensigtsmæssig, da der i perioden stadig ventes en moderat udvikling i erhvervsbyggeriet i Ørestad Syd omkring Arenakvarteret, mens boligbyggeriet i de tre delkvarterer Nordre Fælledkvarter, Parkkvarteret og Skovkvarteret er under udbygning og klar til indflytning af de første beboere.

Såfremt By & Havn ønsker at opretholde de midlertidige parkeringsanlæg udover de fem år, kræver det, at en fornyet ansøgning bliver forelagt udvalgt.

Økonomi

Denne indstilling har ikke i sig selv økonomiske konsekvenser for Københavns Kommune.

Videre proces

Når Teknik- og Miljøudvalget har godkendt dispensationen vil forvaltningen meddele det til By & Havn. Herefter vil der ske en byggesagsbehandling af de tre parkeringsanlæg.

 

Pernille Andersen

                                                                  /Jacob Møller Nielsen

 

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalgets beslutning den 3. oktober 2016

 Indstillingen blev godkendt uden afstemning.

Til top