Mødedato: 23.08.2012, kl. 17:30
Mødested: Borgerrepræsentationens mødesal

Retningslinjer for udpegning af afdelingsbestyrelser / beboerrepræsentanter for plejecentre og botilbud efter almenboligloven (fællesindstilling mellem SOF og SUF)

Se alle bilag
Almenboligloven giver mulighed for at udpege henholdsvis afdelingsbestyrelsesmedlemmer på plejecentre og botilbud og beboerrepræsentanter til selvejende institutioner, når beboerne ikke selv vælger en afdelingsbestyrelse. 

Indstilling

Indstilling om,

  1. at almenboliglovens mulighed for udpegning af afdelingsbestyrelsesmedlemmer og beboerrepræsentanter til bestyrelser for selvejende boligorganisationer udnyttes,
  2. at Sundheds- og Omsorgsforvaltningen og Socialforvaltningen bemyndiges til at foretage udpegning til afdelingsbestyrelser i henhold til de vedlagte retningslinjer (bilag 1),
  3. at Sundheds- og Omsorgsforvaltningen og Socialforvaltningen bemyndiges til løbende at foretage nødvendige justeringer af retningslinjerne, samt
  4. at Sundheds- og Omsorgsforvaltningen og Socialforvaltningen bemyndiges til at foretage udpegning af beboerrepræsentanter til bestyrelsen for selvejende boligorganisationer efter retningslinjer udarbejdet af forvaltningerne i samarbejde med de berørte boligorganisationer.

 (Socialudvalget og Sundheds- og Omsorgsudvalget)

Problemstilling

Plejecentre opført eller ombygget efter 1988 drives efter reglerne i almenboligloven. Det samme er tilfældet med visse af Socialforvaltningens botilbud. Almenboligloven giver beboerne mulighed for at vælge en afdelingsbestyrelse til at udøve medindflydelse på boligselskabets drift af afdelingen.

Det har dog generelt vist sig vanskeligt at finde kandidater til afdelingsbestyrelserne. Mange beboere har et funktionsniveau, der vanskeliggør deltagelse i den beboerdemokratiske proces, og i kommunen findes demensplejecentre og almene botilbud, hvor beboerne fx er svært udviklingshæmmede og i sagens natur ikke er i stand til at vælge en afdelingsbestyrelse.

Hvis beboerne ikke vælger en afdelingsbestyrelse, varetages dennes funktioner i stedet af boligorganisationens bestyrelse. Boligorganisationens bestyrelse består typisk af beboere fra organisationens øvrige afdelinger (fx med almene familieboliger) og andre, der er valgt eller udpeget til bestyrelsen efter organisationens vedtægter. Bestyrelsen har derfor typisk ingen indsigt i de særlige forhold på plejecentrene eller i botilbuddene.

Løsning

Almenboligloven giver nu efter en revision kommunalbestyrelsen mulighed for at beslutte, at afdelingsbestyrelsen på blandt andet plejecentre og almene botilbud udpeges administrativt, hvis beboerne ikke selv har valgt en. Udpegningen kan ske ”blandt beboere, pårørende eller andre, der vil kunne varetage beboernes interesse”.

Da afdelingsbestyrelser har en række vigtige konkrete opgaver, fx godkendelse af driftsbudget og årsregnskab, og herunder betydelig indflydelse på huslejebetaling, vedligeholdelsesstandard og indretningen af fælleslokaler, er det både i beboernes og kommunens interesse, at der for at styrke den beboerdemokratiske indflydelse udpeges afdelingsbestyrelser med indsigt i de særlige behov, der kan være for lejere i plejecentre og botilbud. 

Med henblik på at sikre en ensartet praksis i den administrative udpegning foreslås det, at udpegningen sker efter særlige retningslinjer for henholdsvis plejecentre under Sundheds- og Omsorgsforvaltningen og i Socialforvaltningens almene botilbud. Der er således udarbejdet sådanne retningslinjer for udpegning af afdelingsbestyrelsesmedlemmer, jf. (bilag 1).

Efter retningslinjerne udpeger de respektive forvaltninger repræsentanter til afdelingsbestyrelserne på baggrund af en indstilling fra plejecentre/botilbud, som ikke har en fungerende afdelingsbestyrelse.

Med baggrund i almenboliglovens forarbejder og intentioner om beboerdemokrati er det i retningslinjerne tilstræbt, at beboerne, og til en vis grad også deres pårørende, har mulighed for at indgå i afdelingsbestyrelsesarbejdet, f.eks. ved, at der først og fremmest udpeges beboere/pårørende til afdelingsbestyrelserne. Først derefter supplerer kommunen op ved at udpege det antal personer, der skal til for, at en afdelingsbestyrelse kan etableres. Dette kan f.eks. være blandt medarbejderne på det enkelte plejecenter eller botilbud eller andre, der kan varetage beboernes interesser.

Desuden skal der efter retningslinjerne være regelmæssigt fokus på, om plejecentrets/botilbuddets situation/beboersammensætning har ændret sig, så en afdelingsbestyrelse kan etableres inden for almenboliglovens almindelige bestemmelser for beboerdemokrati.

Teknik- og Miljøforvaltningen, som er tilsynsmyndighed på området, har ingen bemærkninger til retningslinjerne.

Høring
Sagen har været i høring hos De Københavnske Ældreråd, Handicaprådet, Centerfællesskaberne, en række øvrige interesseorganisationer, relevante almene boligselskaber (via Samarbejdsforum) samt bestyrelserne for de selvejende institutioner og deres paraplyorganisationer. 

Forvaltningerne har i et høringsnotat, jf. (bilag 2) samlet og kommenteret bemærkningerne i de indkomne høringssvar, der er vedlagt i sin helhed, jf. (bilag 3).

Forvaltningerne kan oplyse, at blandt høringssvarene har der bl.a.været et forslag om ikke at udpege til beboerafdelingsbestyrelser på selvejende institutioner, men i stedet at lade deres funktion blive varetaget af den selvejende institutions bestyrelse. Yderligere kan nævnes et forslag om, at der som minimum udpeges fem personer til en beboerafdelingsbestyrelse.

Retningslinjerne er, som følge af høringssvarene, blevet redigeret for dels at imødekomme et ønske om en præcisering om, at medlemmer af selvejende plejecentres bestyrelser kan udpeges til en afdelingsbestyrelse, og for dels at imødekomme et ønske om, at der for botilbud i Socialforvaltningens regi foretages en høring af Pårørenderådet og/eller Centerrådet over den konkrete indstilling om udpegning.

Høringssvarene har ikke i øvrigt givet anledning til ændringer, da de indkomne forslag enten er vurderet administrativt uhensigtsmæssige eller for vidtgående i forhold til almenboliglovens intensioner.

I forbindelse med høringen blev forvaltningerne endvidere opmærksom på, at almenboligloven ikke giver mulighed for en kommunal udpegning af en afdelingsbestyrelse på plejecentre og botilbud, hvis bygninger ejes af selvejende institutioner (selvejende boligorganisationer). Der findes fire sådanne selvejende boligorganisationer i Sundheds- og Omsorgsforvaltningen, og to i Socialforvaltningen.

Almenboligloven giver i stedet kommunalbestyrelsen mulighed for at udpege beboerrepræsentanter til den selvejende boligorganisations bestyrelse. 

Forvaltningerne foreslår på den baggrund, at denne mulighed udnyttes, således at der også for disse beboere er mulighed for indflydelse på institutionens bolig- og bygningsmæssige forhold, såfremt de ikke magter at vælge en afdelingsbestyrelse. Det foreslås i den forbindelse, at Borgerrepræsentationen overlader det til forvaltningerne i samarbejde med de berørte selvejende boligorganisationer at udarbejde de nærmere retningslinjer for udpegning hertil.  

Økonomi

Indstillingen har ingen økonomiske konsekvenser.

Videre proces

-
                                Lene Sillasen                                    Anette Laigaard                     

Oversigt over politisk behandling

Sundheds- og Omsorgsforvaltningen og Socialforvaltningen indstiller, at Sundheds- og Omsorgsudvalget og Socialudvalget over for Borgerrepræsentationen anbefaler,

  1. at godkende, at almenboliglovens mulighed for udpegning af afdelingsbestyrelsesmedlemmer og beboerrepræsentanter til bestyrelser for selvejende boligorganisationer udnyttes,
  2. at bemyndige Sundheds- og Omsorgsforvaltningen og Socialforvaltningen til at foretage udpegning til afdelingsbestyrelser i henhold til de vedlagte retningslinjer (bilag 1),
  3. at bemyndige Sundheds- og Omsorgsforvaltningen og Socialforvaltningen til løbende at foretage nødvendige justeringer af retningslinjerne, og
  4. at bemyndige Sundheds- og Omsorgsforvaltningen og Socialforvaltningen til at foretage udpegning af beboerrepræsentanter til bestyrelsen for selvejende boligorganisationer efter retningslinjer udarbejdet af forvaltningerne i samarbejde med de berørte boligorganisationer.

 

Socialudvalgets beslutning i mødet den 13. juni 2012

Kontorchef Lars Østergaard overværede punktets behandling

 

Indstillingen blev godkendt med bemærkning om, at sagen skal sendes direkte til Borgerrepræsentationen (og ikke omkring Økonomiudvalget).


Sundheds- og Omsorgsudvalgets beslutning i mødet 14. juni 2012
Indstillingen blev godkendt.



 




Beslutning

Borgerrepræsentationens beslutning i mødet den 23. august 2012

Indstillingen blev godkendt uden afstemning.
Til top