Mødedato: 26.10.2015, kl. 15:00
Mødested: Rådhuset, 1. sal, værelse 51

Startredegørelse for lokalplan ”Ved Amagerbanen Syd”, Amager Øst

Se alle bilag

Teknik- og Miljøudvalget skal tage stilling til, om der skal igangsættes udarbejdelse af lokalplan med henblik på en omdannelse af det tidligere erhvervsområde Ved Amagerbanen og Amager Strandvej til et nyt byområde med boliger og erhverv.

Indstilling og beslutning

Teknik- og Miljøforvaltningen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget godkender,

  1. at der udarbejdes forslag til lokalplan ”Ved Amagerbanen Syd” på baggrund af de intentioner og anbefalinger, der fremgår af vedlagte startredegørelse, bilag 1, samt tager til efterretning,
  2. at forvaltningen i samarbejde med Lokaludvalget igangsætter en helhedsanalyse for Nordøstamager

Problemstilling

Teknik- og Miljøudvalget besluttede den 21.9.2015 at sende startredegørelsen tilbage til forvaltningen med henblik på at undersøge, om der skal planlægges for et større område.

Nordøstamagers tidligere erhvervsområder er under hastig udvikling, og i forslag til Kommuneplan 2015 foreslås lokalplanområdet ændret fra en erhvervsramme (S-område) til en bolig- og serviceerhvervsramme (C2-område). Grundejerne ønsker at etablere nybyggeri hovedsageligt til boligformål samt i et begrænset omfang erhverv. Gennemførelse af projektet kræver en lokalplan.

Sagen fremlægges igen med forvaltningens anbefaling om at fastholde den foreslåede lokalplanafgrænsning, jf. nedenfor.

Løsning

Lokalplanen vil fastlægge bestemmelser for et nyt bykvarter med op til 93.000 m2 boliger og erhverv. Bebyggelsesplanen og idégrundlaget for det nye kvarter vil blive udviklet af grundejerne på baggrund af tre afholdte workshops afholdt i et samarbejde mellem kommunen, grundejerne og Amager Øst Lokaludvalg. Den første workshop blev afholdt den 5. maj 2015 forud for udarbejdelsen af startredegørelsen. Her blev følgende emner/ønsker drøftet:

  • Et åbent og visuelt sammenhængende område, hvor der sikres sammenhæng med naboområderne.
  • Flere attraktive, grønne uderum til fælles aktiviteter.
  • Flere forbindelser gennem området og mere åbenhed mod vandet.
  • Diversitet og mangfoldighed i beboer- og brugersammensætningen.
  • Plads til kreative erhverv og iværksættere.
  • Gode og sikre trafikale forbindelser med særligt fokus på den kollektive trafik og gode forhold for cyklister.

De to andre workshops omhandlede forslag til byrum, grønne forbindelser og et forslag til en bebyggelsesplan, som kan danne grundlag for det videre arbejde med lokalplanforslaget.

Området er i forslag til Kommuneplan 2015 et bolig- og serviceerhvervsområde (C2-ramme) med en bebyggelsesprocent på 150, svarende til maksimalt ca. 93.000 m2 etageareal. Boligandelen skal udgøre mellem 40 og 75 % af etagearealet. Det endelige etageareal i lokalplanen vil bero på en bebyggelsesplan, hvor bl.a. anbefalingerne i startredegørelsen er indarbejdet. Den maksimale højde er 24 m. Friarealprocenten for bolig er 40 % og 10 % for erhverv. Parkeringsnormen er 1 plads pr. 150 m2. Grundejerne ønsker en parkeringsnorm på 1 plads pr. 200 m2. Vurdering af parkeringsbehovet indgår i det videre arbejde. Antallet af cykelparkeringspladser vil følge kommuneplanens norm på 3 cykelparkeringspladser pr. 100 m2 boligetageareal og 4 cykelparkeringspladser pr. 100 m2 erhvervsetageareal. Se faktaark, bilag 2.

Afgrænsning af lokalplanområdet
Med vedtagelsen af den nye Kommuneplan 2015 ændrer lokalplanområdet ’Ved Amagerbanen Syd’, ligesom kvarteret for Strandlodsvej og Jenagade, anvendelse fra erhvervsområder til bolig- og serviceområder, og der må derfor i de kommende år påregnes et øget planlægningsbehov. Forvaltningen gik i efteråret 2014 i gang med at kortlægge og registrere området for at sikre, at planlægningen sker ud fra en helhedsbetragtning. Forvaltningen havde i den forbindelse en drøftelse med Amager Øst Lokaludvalg om deres vision ’Fremtidens Nordøstamager’, som lokaludvalget vedtog den 20.11.2014, jf. bilag 3. Her blev der udvekslet synspunkter på bl.a. hvilke bygninger, der ønskes bevaret, og hvilke byrum og forbindelser, der skal sikres for at skabe sammenhæng på tværs, samt hvor der er andre aktuelle projekter i området. Disse betragtninger, hensyn til bevaringsværdige bygninger, sammenhænge til de omkringliggende nabokvarterer mv., er indarbejdet i anbefalingerne i startredegørelsen for ”Ved Amagerbanen Syd” og har været grundlag for de tre offentlige workshops. Forvaltningen vurderer på den baggrund ikke, at der er grund til at ændre på lokalplanafgrænsningen.

Proces for udarbejdelse af helhedsanalyse af Nordøstamager
I forhold til at se udviklingen af Nordøstamager i en sammenhæng ønsker Amager Øst Lokaludvalg en helhedsanalyse for hele den nordøstlige del af Amager og kyststrækningen nord for Amager Strandpark med fokus på:

  • Samlede planer for omdannelse af gamle industriområder, udviklingen af blandede erhvervs- og boligområder, trafikforhold og de rekreative områder.
  • Placering nødvendige institutioner til børn, unge og ældre.

Forvaltningen vil derfor sammen med Lokaludvalget og Økonomiforvaltningen gennemføre en helhedsanalyse for Nordøstamager og tilrettelægge en proces, der inddrager lokale aktører og de relevante øvrige forvaltninger, jf. bilag 4.

Almene boliger
Lokalplanområdet ligger i Lergravsparkens skoledistrikt, hvor den almene boligandel udgør 16 %. Det betyder, at der i henhold til kommuneplanens retningslinjer er et område, hvor den almene boligandel med fordel kan øges. Forvaltningen vil derfor kunne stille krav mellem 20-30 % almene boliger efter en konkret vurdering af det enkelte projekt i forbindelse med udarbejdelsen af lokalplanen.

Byliv
Området skal udvikles med boliger og publikumsorienterede serviceerhverv. Sammenhæng via nye forbindelser gennem området og grønne, attraktive opholdsarealer vil bidrage til at skabe gode vilkår for byliv samt gående og cyklende trafik gennem området.

Bæredygtighed
I det videre arbejde vil der blive fokuseret på bæredygtig planlægning af bebyggelserne i forhold til vind, støj og håndtering af regnvand. Herudover solorientering, dagslysforhold, bynatur, grønne elementer samt planlægning af områdets offentlige rum.

Kommuneplan
Lokalplanen udarbejdes i overensstemmelse med forslag til kommuneplan 2015. Såfremt rammerne i kommuneplan 2015 bliver ændret ved den endelige vedtagelse i Borgerrepræsentationen, vil bestemmelserne i lokalplanen ligeledes blive ændret.

Anbefalinger til den videre planlægning
Forvaltningen vil i det videre lokalplanarbejde særligt lægge vægt på:

  1. Landskab
    Der skal arbejdes med et overordnet landskabsgreb, der giver området en særlig karakter, skabe sammenhæng med lokalområdet, og som forholder til sig områdets naturlige fauna og flora, forbindelser, markskel og sigtelinjer.
  2. Byrum og byliv
    Der skal arbejdes med et byrumshierarki. Byrummene skal give mulighed for varierede bylivsmuligheder, der afspejler hverdagens forskellige gøremål herunder, hvad der er til offentligt og privat brug. Byrummene skal forholde sig til den eksisterende karakter af varierende store og intime gårdrum. Bygningerne skal udformes i samspil med de forskellige byrumskarakterer, herunder en bearbejdning af stuefacaderne, så de kan invitere til byliv ved fx at være åbne og tilbyde siddenicher mv..
  3. Bilfrit område og vejudlægsarealer
    Der skal arbejdes med muligheden for at gøre lokalplanområdet til et bilfrit bykvarter, så landskabet og bynaturen får størst mulig rekreativ værdi for de kommende beboere.  I den forbindelse skal der undersøges mulighed for lavere parkeringskrav, fastholdelse af arealet mellem den eksisterende vejudlægslinje og Amager Strandvej til et grønt byrum og til fremtidig trafikafvikling. Vejudlægsarealet mod Ved Amagerbanen udformes som et fælles grønt friareal. Se bilag 5.
  4. Bevaring af historiske spor
    De udpegede bevaringsværdige bygninger skal bevares og indgå i sammenhæng med en ny bebyggelsesplan. De tidligere markskel er historiske spor, der i videst muligt omfang skal bevares og indarbejdes i bebyggelsesplanen i form af fx sigtelinjer, grønne trærækker, forbindelseslinjer, rekreative bånd eller andet.
  5. Blandede boligformer
    Der skal arbejdes med blandede boligformer herunder op til 25 % almene boliger.

Miljøvurdering
Når planarbejdet sættes i gang, vil forvaltningen foretage en screening af de miljømæssige konsekvenser med henblik på at vurdere, om der skal udarbejdes en miljørapport i henhold til lov om miljøvurdering af planer og programmer (MPP).

Økonomi

Denne indstilling har ikke i sig selv økonomiske konsekvenser og er ikke i uoverensstemmelse med budget 2016.

Videre proces

Når startredegørelsen er godkendt i udvalget, gennemføres en intern høring af relevante instanser – herunder Amager Øst Lokaludvalg med henblik på bidrag til udarbejdelse af lokalplanforslaget.

 

Forvaltningen forventer at forelægge forslag til lokalplan med henblik på vedtagelse i Borgerrepræsentationen forår 2016, hvorefter det sendes i offentlig høring i 8 uger. Planforslaget ventes endeligt vedtaget ultimo 2016.

 

         Pernille Andersen

                                                                                       / Jakob Møller Nielsen

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalgets beslutning den 26. oktober 2015

Indstillingen blev godkendt uden afstemning.

Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance afgav følgende protokolbemærkning:
”Vi finder ikke, at der bør stilles krav om almene boliger.”

Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Venstre afgav følgende protokolbemærkning:
”Vi finder, at der bør etableres en parkeringsplads for hver 100 m2 bolig og fem cykelparkeringspladser pr 100 m2 bolig.”
Til top