Mødedato: 29.09.2015, kl. 15:30
Mødested: Rådhuset, Udvalgsværelse F på 2. sal

Hovedstadens Beredskab I/S - etableringsgrundlag

Se alle bilag
Borgerrepræsentationen skal som led i etablering af Hovedstadens Beredskab I/S godkende budget og foreløbig åbningsbalance, herunder kommunens ejerandel og driftsbidrag for 2016 (med mulighed for efterregulering efter første regnskabsår) samt overførsel af kommunale aktiver. Der skal tillige godkendes ejerstrategi samt serviceniveau for myndigheds-/forebyggelsesopgaver med bemyndigelse til mindre ændringer til et samarbejdsorgan.

Indstilling og beslutning

Økonomiforvaltningen indstiller, at Økonomiudvalget over for Borgerrepræsentationen anbefaler,

  1. at godkende ændrede vedtægter for Hovedstadens Beredskab I/S, som er forhåndsgodkendt af Statsforvaltningen, jf. bilag 1,
  2. at godkende, at i tilfælde af, at Tårnby Kommune i løbet af efteråret 2015 alligevel måtte beslutte sig for at deltage i Hovedstadens Beredskab I/S, gennemføres dette ved justering af budget, åbningsbalance og ejerandele efter de herfor anvendte principper og således, at den plads i bestyrelsen, som besættes af et medlem af kommunalbestyrelsen i Hvidovre, i stedet tilfalder Tårnby Kommunes borgmester,
  3. at godkende budget og foreløbig åbningsbalance for Hovedstadens Beredskab I/S, herunder Københavns Kommunes driftsbidrag for 2016, ejerandele og overførsel af aktiver til interessentskabet fra Københavns Kommune, jf. bilag 2-4,
  4. at godkende, at der indføjes en mulighed for regulering af kommunernes betaling efter det første regnskabsår som beskrevet i sagsfremstillingen,
  5. at godkende forslag til Service Level Agreement for myndigheds- og forebyggelsesopgaver, jf. bilag 5,
  6. at godkende, at der nedsættes et samarbejdsorgan med repræsentanter fra alle kommuner og fra Hovedstadens Beredskab, som bemyndiges til løbende at foretage mindre ændringer af Service Level Agreement,
  7. at godkende forslag til ejerstrategi for Hovedstadens Beredskab I/S, jf. bilag 6.

Problemstilling

Borgerrepræsentationen godkendte den  26. februar 2015 principaftale for etablering af et fælles beredskab pr. 1. januar 2016, samt at Københavns Kommune indgår i etableringen af det fælles beredskab. Borgerrepræsentationen godkendte efterfølgende den 17. juni 2015 indstilling om etablering af Hovedstadens Beredskab I/S, herunder udkast til vedtægter, beregningsgrundlag for kommunens driftsbidrag og ejerandel, rationaliseringsmålsætninger for det fælles beredskab, principper for overførsel af medarbejdere mv.  

Af sidstnævnte sag fremgik, at Borgerrepræsentationen i september/oktober 2015 og koordineret med behandlingen af budget 2016 forelægges yderligere en indstilling vedrørende budget 2016 for Hovedstadens Beredskab I/S, indikatorer for serviceniveau på myndigheds- og forebyggelsesområdet (Service Level Agreement (SLA)), overførsel af aktiver til selskabet, eventuelle ændringer til budgetgrundlag og eventuelle større ændringer til det godkendte udkast til vedtægter. Herudover forelægges en ejerstrategi for Hovedstadens Beredskab I/S til godkendelse.

Løsning

Vedtægter for Hovedstadens Beredskab I/S mv.
Principaftalen om etablering af fælles beredskab blev indgået mellem følgende ni kommuner: Albertslund, Brøndby, Dragør, Frederiksberg, Glostrup, Hvidovre, København, Rødovre og Tårnby. Efterfølgende har kommunalbestyrelsen i Tårnby i juni 2015 besluttet, at Tårnby Kommune ikke skal være en del af det fælles beredskab med de otte andre kommuner.    

I konsekvens af Tårnby Kommunes beslutning er vedtægterne ændret i forhold til sammensætning af beredskabskommissionen (bestyrelsen), idet det er anført i Beredskabslovens § 10, stk. 2, at antallet skal være ulige. 

Af hensyn til at sikre et ulige antal, det samme antal medlemmer og så vidt muligt samme balance i bestyrelsen, foreslås det, at Hvidovre Kommune nu tildeles en ekstra plads i bestyrelsen. Begrundelsen for dette er, at Hvidovre Kommune efter indbyggertal er den klart største af de kommuner, som i henhold til det tidligere godkendte udkast til vedtægter er tildelt én plads i bestyrelsen.

Derudover er de 8 kommuners ejerandele ubetydeligt forøget som følge af Tårnby Kommunes beslutning og justeret som følge af endeligt forslag til budget 2016, jfr. nedenfor.  

Hvis Tårnby Kommune senere, men inden den 1. januar 2016, beslutter at indgå i samarbejdet, vil Tårnby Kommune atter få en plads i bestyrelsen og Hvidovre Kommune vil gå tilbage til at have én plads. Budget, åbningsbalance og ejerandele vil i dette tilfælde ligeledes blive justeret efter de herfor anvendte principper. 

Udover disse ændringer er der i forlængelse af dialogen med Statsforvaltningen foretaget mindre justeringer/præciseringer af vedtægterne, bl.a. i § 5.2 (proces for overførsel af myndighedsopgaver ved senere hjemmel) og i § 6.5 (godkendelseskrav ved ændring af fordelingsnøgle). Statsforvaltningen har med de anførte ændringer og justeringer forhåndsgodkendt vedtægterne uden bemærkninger.

Det skal i øvrigt præciseres, at vedtægternes § 1.3, om hjemstedskommune ikke skal tillægges betydning i forhold til, hvor centrale administrative funktioner i Hovedstadens Beredskab skal lokaliseres. Samtidig bemærkes vedr. vedtægternes § 9.5, hvorefter ”bestyrelsen kan fastsætte vederlag for bestyrelsesarbejdet, jf. beredskabslovens § 9, stk. 4”, at der pt. alene er hjemmel til at yde diæter mv., men ikke honorar. I fald der ved ændring af beredskabsloven gives hjemmel til at honorere bestyrelsesarbejdet, forudsættes det, at bestyrelsen forelægger forslag herom til ejerkommunernes godkendelse før endelig vedtagelse i bestyrelsen.

Det indstilles til Borgerrepræsentationen - og kommunalbestyrelserne i de øvrige 7 kommuner - at godkende vedtægterne (vedlagt som bilag 1). Beslutningsprotokoller vil herefter blive fremsendt til Statsforfatningen med henblik på endelig godkendelse af vedtægterne. 

Kommunernes Landsforening (KL) har på kommunernes vegne indhentet responsum og forestået dialog med Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen om, hvorvidt sammenlægning af beredskaberne er omfattet af fusionskontrolreglerne. På denne baggrund er det KL’s vurdering, at de nye beredskabsenheder ikke skal anmeldes efter fusionskontrolreglerne.

Budget, driftsbidrag, åbningsbalance og overførsel af aktiver
Forslag til Budget 2016, ejerandele og driftsbidrag (vedlagt som bilag 2) er beregnet med regnskab for beredskabet 2014 som grundlag og er herefter reguleret, jfr. de aftalte, overordnede principper.

Udgangspunktet for dannelse af budgetforslag 2016 har været beredskabernes driftsresultater for 2014, tillagt diverse direkte og indirekte omkostninger (overhead) som en selvstændig virksomhed naturligt vil have. De enkelte beredskaber har benyttet sig af kommunernes øvrige organisation og ressourcer, og når beredskabet etableres som kommunalt fællesskab, er det derfor nødvendigt at fastlægge et vist tillæg for disse ydelser. Overheadprocenten er fastlagt på baggrund af en konkret vurdering af, hvor meget beredskabet har benyttet sig af den enkelte kommunes organisation og ressourcer, og der er derfor indbyrdes forskel blandt kommunerne på størrelsen af overheadprocenten.

Blandt de udgifter, der har været særlig opmærksomhed om, er udgifter til genanskaffelse af materiel og udgifter til forsikringer. For begge kategorier af udgifter er en del af dem afholdt internt over de årlige budgetter til beredskab og en anden del finansieret ved centrale bevillinger/betalt centralt i kommunerne.

For så vidt angår genanskaffelsesudgifter, er der i det foreliggende forslag til samlet budget peget på en samlet mulighed for årlige genanskaffelser på godt 11 mio. kr. De fleste af midlerne til genanskaffelse er til stede i driftsbudgettet og er dermed en del af grundlaget fra 2014, men ud fra en konkret vurdering er der tillagt 3,6 mio. kr. til rammen vedrørende Københavns Brandvæsen og 160.000 kr. vedrørende Vestegnens Brandvæsen.

Vedrørende forsikringer er der i budgetgrundlaget taget udgangspunkt i et overslag over samlede forsikringsudgifter vedr. køretøjer og mandskab, inkl. bidrag til Arbejdsmarkeds Erhverssygdomssikring (AES), svarende til at Hovedstadens Beredskab tegner forsikringer og fravælger at være selvforsikret. Dette indebærer, at der tilføres det samlede budgetgrundlag ca. 5 mio. kr., således at budgettet til disse formål udgør 9 mio. kr. Der er ikke taget stilling til spørgsmålet om selvforsikring endnu. Ved maksimal selvforsikring vurderes det, at forsikringsbeløbet kunne reduceres med 3,4 mio. kr., men i det tilfælde skal der på anden måde ske en afdækning af de skader, der herved ikke er forsikringsmæssig dækning for.

Budgettet er desuden reguleret i forhold til serviceopgaver. Endvidere er der indregnet en P/L-fremskrivning på 3,1 % over 2 år, dækkende årene fra 2014 til 2015 og fra 2015 til 2016.

Budgettet indeholder en stigning i omkostningerne til husleje. Det skyldes dels, at lejen fremover skal ske på markedsvilkår, dels at beredskaberne i Dragør og Frederiksberg ikke tidligere har betalt leje til kommunerne. I det omfang kommunerne er udlejer til beredskabet, vil det også betyde en tilsvarende indtægt for kommunen.

Beregning af ejerandele og budget 2016, jf. ovenstående, er gennemgået og kvalitetssikret af revisionsfirmaet PWC, der ikke har fundet forhold, der har givet anledning til ændringer. Materialet gennemgås for nærværende af revisionsfirmaet BDO.

I overensstemmelse med Borgerrepræsentationens og kommunalbestyrelsernes beslutning i juni 2015 om effektiviseringsmål er der i budgettet for 2016 indregnet en besparelse på 20 % af den samlede effektiviseringsgevinst, svarende til i alt 5,6 mio. kr. Den samlede effektiviseringsgevinst er de otte kommuners forholdsmæssige andel af den rationaliseringsgevinst på beredskabsområdet, som forudsættes i Økonomiaftale for 2015 mellem KL og Regeringen. Fra budget 2017 vil den fulde besparelse på i alt 28 mio. kr. blive indarbejdet.

Åbningsbalancen gøres endeligt op med skæringsdag den 1. oktober 2015, og den - som bilag 3 - vedlagte foreløbige opgørelse er derfor primært af interesse i forbindelse med vurdering af størrelsen på beredskabernes anlægsaktiver. Hovedparten af balancen udgøres af anlægsaktiverne.

Den samlede egenkapital og kommunernes indskud til den samlede egenkapital vil derfor for de fleste kommuner være næsten lig kommunens indskudte anlægsdel. Anlægsaktiverne for Vestegnens Brandvæsen indgår i de fem ejerkommuners indskudte anlægsaktiver i forhold til ejerandelene i selskabet, da selskabet opløses i forbindelse med etablering af det nye beredskab.

De indskudte anlægsaktiver udgør alt materiel fra de enkelte beredskaber, f.eks. køretøjer, større udstyr mv., med anskaffelsessum på minimum 100.000 kr. Bygninger er ikke medtaget. Anlægsoversigt er vedlagt som bilag 4.

Herudover vil der naturligt indgå mindre anlæg (under 100.000 kr.), f.eks. materiel, administrativt inventar mv., uden at dette fastsættes som en sum i det indskudte beløb.

Det anbefales, at der – i forbindelse med godkendelsen af regnskabet for Hovedstadens Beredskab for 2016 – gives mulighed for at regulere det samlede budget og forholdet mellem kommunernes betalinger. Erfaringen viser, at der i løbet af det første års drift vil fremkomme yderligere information om de faktiske driftsforhold. Selskabets revision får derfor til opgave – som en del af revisionsopgaven vedrørende regnskabet for 2016 – at vurdere regnskabet i forhold til forudsætningerne lagt til grund ved dannelse af selskabet.

Hvis denne vurdering viser afvigelser af væsentligt omfang i de forudsætninger, der er lagt til grund for den enkelte kommunes betaling til Hovedstadens Beredskab – eller det samlede tilskud – kan der ske regulering af grundlaget for den fremtidige betaling til selskabet, dvs. en regulering af budgetgrundlaget og/eller ejerandelene. En eventuel regulering af kommunernes betalinger og ejerandele indstilles af bestyrelsen for selskabet og godkendes i kommunalbestyrelserne og Borgerrepræsentationen. Da der vil være tale om en vedtægtsændring, skal der herefter indhentes godkendelse i Statsforvaltningen. 
 
I forbindelse med overdragelse af opgaver til Hovedstadens Beredskab og opstart af det nye selskab kan det ske, at Hovedstadens Beredskab vil være nødt til at afregne udgifter, som rettelig er afviklingsudgifter vedrørende en kommunal aktivitet, eller vice-versa. Det forudsættes, at sådanne "periodeafgrænsningsposter" afklares bilateralt mellem Hovedstadens Beredskab og den enkelte kommune, og at den administrative forberedelsesgruppe påtager sig rollen som opmand, hvis det skulle blive nødvendigt.

Forslag til Service Level Agreement, myndigheds- og forebyggelsesopgaver, samt etablering af samarbejdsorgan
I principaftalen om det fælles beredskab fremgår, at der skal etableres en Service Level Agreement (SLA) for myndighedsopgaverne. Formålet er at sikre en ensartet og høj service i forbindelse med behandling af sager i beredskabet.  

Der er udarbejdet forslag til SLA for i alt 14 myndigheds- og forebyggelsesopgaver. Der er lagt op til, at serviceniveauet skal være ensartet på tværs af kommunerne - med mulighed for, at en kommune kan tilkøbe ekstra service i forhold til afgrænsede opgaver.

Forslaget til SLA er udarbejdet som et bedste bud på en meningsfuld måling af kvaliteten på myndigheds- og forebyggelsesområdet. Forslaget skal dog ses i det lys, at der generelt i kommunerne kun i begrænset omfang har været nedskrevne målsætninger eller dokumentation for kommunernes nuværende service- og kvalitetsniveau. Derfor kan der efter 1. januar 2016 vise sig et behov for justering af SLA.

Med henblik på det fremtidige løbende samarbejde foreslås det, at der nedsættes et samarbejdsorgan med deltagelse af Hovedstadens Beredskab og kommunerne. Samarbejdsorganet, hvis nærmere rammer og bemanding afklares som led i implementeringsprocessen, skal bl.a. håndtere eventuelle problemstillinger i forhold til myndigheds- og forebyggelsesopgaverne. Det anbefales derfor, at samarbejdsorganet bemyndiges til efterfølgende at foretage mindre justeringer af SLA.

Større ændringer, herunder en generel revision af SLA, vil derimod være en del af en ny fælles risikobaseret dimensionering (RBD), som forelægges kommunalbestyrelserne og Borgerrepræsentationen.

De enkelte forslag til SLA indeholder følgende parametre: 

  • Beskrivelse af opgave og ansvarsfordeling.  
  • Aftalens omfang . 
  • Svarfrist/sagsbehandlingstid (for ansøger og for kommune) .
  • Vejledning . 
  • Dialogmøder.
  • Lovpligtig uddannelse/krav til kompetencer.
  • Krav til objektkendskab .
  • Kvalitet. 
  • Dokumentation og opfølgning.
  • Generelle bemærkninger .
  • Forhandling, genforhandling og opsigelse .  
  • Godkendelse.
Som bilag 5 er vedlagt forslag til SLA for myndigheds- og forebyggelsesopgaver. Det indstilles til Borgerrepræsentationen - og kommunalbestyrelserne i de øvrige 7 kommuner - at godkende forslaget til SLA.

Serviceopgaver, som Hovedstadens Beredskab I/S skal udføre for ejerkommunerne

Det er kortlagt, hvilke serviceopgaver beredskabet i dag udfører for de otte kommuner, og hver kommune har på den baggrund vurderet, hvilke serviceopgaver kommunen fremover ønsker, at Hovedstadens Beredskab skal varetage.
 

For så vidt angår Københavns Kommune, henvises til afsnittet "Økonomi" nedenfor.

Forslag til ejerstrategi
Formålet med en ejerstrategi er at være et redskab til at sikre kommunernes overordnede interesser i forbindelse med Hovedstadens Beredskab I/S. I ejerstrategien beskrives ejernes, dvs. de otte kommuners, ønsker og krav til udviklingen af selskabets ydelser og til løbende effektivisering af selskabet aktiviteter. Ejerstrategien skal ses som et supplement til vedtægterne, som i tilfælde af modstrid har forrang. Ejerstrategien erstatter som sådan principaftalen, som blev indgået initialt i forbindelse med etableringen af Hovedstadens Beredskab.  

Ejerstrategien omfatter følgende målsætninger:
  1. Høj beredskabsfaglig kvalitet og tryghed for borgerne.
  2. Økonomisk effektivitet, dvs. realisering af de forudsatte omkostningsreduktioner og en løbende realisering af potentialer.
  3. Det aftalte serviceniveau over for kommunerne med et klart kundefokus i forhold til kommunernes erhvervsservice og byggemyndigheder.
  4. Relevante forebyggende tiltag og fastholdelse af frivillige.
  5. Lokalkendskab og godt samarbejde med de enkelte kommuner.
  6. Hovedstadens Beredskab som en langsigtet bæredygtig arbejdsplads og landets mest attraktive på beredskabsområdet.
Ejerstrategien indebærer, at Hovedstadens Beredskab dokumenterer sin indsats på de anførte områder i en årlig redegørelse, som ejerkommunerne modtager til orientering. 


Som bilag 6 er vedlagt forslag til ejerstrategi, som det indstilles til Borgerrepræsentationen - og kommunalbestyrelserne i de øvrige 7 kommuner - at godkende.

Økonomi

Borgerrepræsentationen godkendte med indstilling om etablering af Hovedstadens Beredskab I/S den 17. juni 2015 beregningsgrundlaget for kommunens nettodriftsbidrag for 2016 til selskabet. I indstillingen var anført, at den nærmere gennemgang af det økonomiske grundlag for selskabet kunne medføre korrektioner.

Gennemgangen har medført, at Københavns Kommunes nettodriftsbidrag til Hovedstadens Beredskab forøges med i alt 3,6 mio. kr. til 265,2 mio. kr., jf. tabel:

 

Mio. kr., 2016 p/l

Nettodriftsbidrag til Hovedstadens Beredskab I/S 2016, jf. BR 17. juni 2015 *

261,6

Forøget husleje til Københavns Ejendomme

2,7

Forøget bidrag vedrørende forsikringsforhold mv.

4,0

Finansiering af Københavns Kommunes køb af ambulancer

-3,1

Nettodriftsbidrag 2016 til Hovedstadens Beredskab I/S 2016

265,2

Udgifter til tjenestemandspensioner, som modsvares af indtægt i Københavns Kommune

25,3

Indtægt for ungdomsbrandkorps, som modsvares af udgift i Københavns Kommune

-2,2

Bruttodriftstilskud 2016 til Hovedstadens Beredskab I/S 2016, jf. bilag

288,3

Ad *) I sagsfremstillingen til BR 17-06-2015 er nettodriftstilskuddet ved en fejl angivet til 258,3 mio. kr. Det korrekte beløb er 261,6 mio. kr., svarende til summering i tabel.

Der er på baggrund af eksterne vurderinger indarbejdet en forhøjelse af Hovedstadens Beredskabs huslejeudgifter til Københavns Ejendomme på 2,7 mio. kr. Justeringen er udgiftsneutral, da udgiften modsvares af forøgede indtægter hos Københavns Ejendomme.

Herudover er der indarbejdet forøgede udgifter til forsikringer mv. på 4,0 mio. kr. Stigningen skyldes hovedsageligt, at beredskabets samlede udgifter til forsikringsdækning i regnskab 2014 ikke i fuldt omfang indgik i Københavns Brandvæsens regnskab, men optræder i andre dele af kommunens regnskab. Herudover indgår mindre korrektioner af teknisk karakter.

Endelig er Københavns Kommunes driftsbidrag reduceret med 3,1 mio. kr. til finansiering af tilbagebetaling af det interne lån, som Københavns Brandvæsen optog i forbindelse med køb af ambulancer i medfør af Københavns Brandvæsens kontrakt med Region Hovedstaden om ambulancetjeneste fra 1. februar 2016.

Ændringerne håndteres med Tekniske Ændringsforslag (TÆF) til budget 2016, som forelægges Borgerrepræsentationen den 1. oktober 2015.

Det bemærkes, at ejerandelen på 79,64 % er fastsat ud fra den andel, som Københavns Kommunes beregnede driftsbidrag i 2016 indgår med i det samlede budget for Hovedstadens Beredskab – et mer- eller mindreforbrug i forhold til budget disponeres af selskabets bestyrelse.

Registrerede anlægsaktiver for Københavns Kommune, som skal overføres til Hovedstadens Beredskab, er foreløbigt opgjort til 54,5 mio. kr. Herudover vil en gruppe af øvrige anlæg (småanskaffelser, inventar mv.) samt øvrige aktiver og passiver, som indgår i Københavns Brandvæsens daglige drift, også skulle overgå til Hovedstadens Beredskab. Opgørelsen af Københavns Brandvæsens samlede balance opdateres forud for overdragelsen den 1. januar 2016.

I øvrigt henvises, jf. ovenfor under afsnittet "Løsning", til den senere mulighed for regulering af bidrag/ejerandele, hvis der viser sig væsentlige afvigelser i forhold til det forudsatte.

I relation til Hovedstadens Beredskabs indtræden i kommunens kontrakt om ambulancekørsel (1. februar 2016 og seks år frem) bemærkes, at kommunen - i overensstemmelse med indstilling om etablering af Hovedstadens Beredskab I/S, som Borgerrepræsentationen godkendte den 17. juni 2015 - dækker respektive oppebærer underskud eller overskud på ambulancedriften de første 2 år. Er der tale om årlige underskud/overskud på mere end 1 mio. kr., reguleres kommunens bidrag til Hovedstadens Beredskab for den resterende del af kontraktens løbetid.

Med hensyn til Hovedstadens Beredskabs udførelse af serviceopgaver for Københavns Kommune bemærkes, at selskabet i 2016 skal stå for opgaven med Ungdomsbrandkorpset (bevilling for perioden 2013-2016). Derudover forventes det, at Hovedstadens Beredskab - som Københavns Brandvæsen - på baggrund af konkrete bestillinger skal udføre en række serviceopgaver for kommunen, som løbende faktureres. Endelig forudsættes patienttransport i henhold til kontrakt med Region Hovedstaden, som forbliver hos Københavns Kommune, i den resterende del af kontraktperioden (januar 2016) at skulle forestås af selskabet med fakturering over for kommunen. Disse serviceopgaver medfører ikke bevillingsmæssige ændringer.

Videre proces

Implementeringsorganisationen er i gang med den konkrete implementering af diverse forhold, som skal være på plads inden driftsstart pr. 1. januar 2016. Det vigtigste mål for implementeringen er sikker drift, således at alle beredskabets opgaver også bliver løst efter årsskiftet. 

Der er i implementeringsprocessen et stort fokus på kommunikation til medarbejderne, således at der er størst mulig gennemsigtighed og tryghed for de kommende medarbejdere. Efter 1. januar 2016 vil der blive gennemført HR-aktiviteter med det formål at fusionere beredskaberne og skabe fundamentet for en ny fælles organisation og kultur.  

Beredskabsdirektør Jakob Vedsted Andersen tiltrådte pr. 1. august 2015 og har ansvaret for implementeringsprocessen. Der er et løbende fokus på processen fra både den politiske og den administrative forberedelsesgruppe, og større beslutninger træffes fortsat af den politiske forberedelsesgruppe. Der er en løbende dialog med og orientering af medarbejdersiden i Forberedelses-MED i Hovedstadens Beredskab. 

Der skal udarbejdes en ny risikobaseret dimensionering (RBD). Der er udarbejdet en proces- og faseplan herfor, der tager afsæt i, at den skal kunne træde i kraft senest 1. januar 2017. En ny fælles RBD for de otte kommuner er en forudsætning for den effektivisering, som skal opnås gennem det fælles beredskab. Den nye RBD skal efterfølgende godkendes i de otte kommuners kommunalbestyrelser/Borgerrepræsentationen og af Beredskabsstyrelsen.
                

Mikkel Hemmingsen                /Bjarne Winge

Beslutning

Dagsordenspunkt 3: Hovedstadens Beredskab I/S - etableringsgrundlag (2015-0206928)


Økonomiudvalgets beslutning i mødet den 29. september 2015


Indstillingen blev anbefalet over for Borgerrepræsentationen uden afstemning.

 




Til top