Mødedato: 10.08.2015, kl. 15:00
Mødested: Rådhuset, 1. sal, værelse 51

Byggesag på Prags Boulevard (§ 14-forbud)

Se alle bilag
Teknik- og Miljøudvalget skal tage stilling til, om der skal varsles og partshøres om et § 14-forbud, der forhindrer opførelse af et ansøgt lager/opbevaringscenter på ejendommen Prags Boulevard 43.

Indstilling og beslutning

Teknik- og Miljøforvaltningen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget godkender,
  1. at der over for ejeren af ejendommen Prags Boulevard 43 varsles og partshøres om et § 14-forbud med henblik på at udarbejde en ny lokalplan, der regulerer bebyggelsens placering på grunden omkranset af Prags Boulevard, Vermlandsgade og Dalslandsgade.

Problemstilling

Teknik- og Miljøforvaltningen har siden januar 2015 været i dialog med ejer af ejendommen Prags Boulevard 43 om opførelse af et lager/opbevaringscenter på ejendommen. Ejendommen er omfattet af lokalplan nr. 204 ”Nerikegade” fra 1993. Det er i overensstemmelse med lokalplanen at opføre lager/opbevaringscenter på ejendommen, men forvaltningen vurderer, at det ansøgte byggeris placering med et meget stort volumen midt på grunden og åbne arealer mod de omgivende veje ikke er ønskeligt i forhold til det omgivende kvarter, der mod Prags Boulevard fremstår med en randbebyggelse i vejlinjen (se bilag 1 og 2). For at et kommende byggeri bedre kan tilpasses områdets karakter, vurderes det, at en bebyggelse på det sted skal underlægge sig en bebyggelsesstruktur med randbebyggelse, og ikke som en blokbebyggelse centralt på grunden og åbne oplags- og parkeringsarealer ud i mod de omgivende bebyggelser.

Teknik- og Miljøudvalget skal på den baggrund tage stilling til, om der skal varsles og partshøres om et § 14-forbud i henhold til planloven med henblik på at forhindre opførelsen af det ansøgte lager/opbevaringscenter, og at udarbejde en ny lokalplan for området omkranset af Prags Boulevard, Vermlandsgade og Dalslandsgade, der fastsætter bestemmelser om bebyggelsens placering.

Løsning

Teknik- og Miljøforvaltningen svarede den 12. januar 2015 ejeren af ejendommen Prags Boulevard 43 på en forespørgsel om anvendelse af ejendommen til lager/opbevaringscenter. Det blev oplyst i forespørgslen, at næste skridt for at realisere projektet ville være en ansøgning om nedrivning af eksisterende bygninger og en ansøgning om byggetilladelse. Forvaltningen svarede, at det i henhold til lokalplanen er muligt at opføre et lager/opbevaringscenter på ejendommen.

Ifølge § 3, stk. 1, i lokalplan nr. 204 er området fastlagt til erhvervsformål. Der må opføres eller indrettes bebyggelse til industri-, værksteds-, lager-, engros-, transport- og oplagsvirksomhed med dertil hørende administration.

Forvaltningen holdt den 17. april 2015 et dialogmøde med bygherre/ansøger om sagen. Bygherre/ansøger fremlagde et skitseprojekt til mødet. Den 20. maj 2015 godkendte forvaltningen nedrivning af alle eksisterende bygninger på ejendommen. Forvaltningen modtog den 15. juni 2015 en ansøgning om byggetilladelse til opførelse af et lager/opbevaringscenter. Projektet omfatter en bebyggelse i 6 etager med 8.785 m2 etageareal. Bebyggelsen er placeret midt på ejendommen og er altså trukket tilbage fra vejskel både mod Prags Boulevard og Vermlandsgade.

Den ansøgte lagerbygning er i 6 etagers højde og med bygningsdybder på mellem 20 og 40 m. Lagerbygningen fremtræder med relativt lukkede facader mod omgivelserne, og er omgivet af asfalterede køre- og parkeringsarealer, som mod de omgivende veje er afgrænset af trådhegn med klatreplanter. Naboejendommene langs Prags Boulevard fremtræder med bebyggelse i skel mod vej i 1-5 etagers højde og med facader med vinduesåbninger.

Det er forvaltningens vurdering, at den ansøgte lagerbygning fremtræder med et meget stort volumen og vil være meget dominerende i området. Dette understreges yderligere af, at ejendommen har en meget eksponeret placering i området ud mod rundkørslen på Prags Boulevard.

På den modsatte side af Prags Boulevard ligger et boligområde med karrebebyggelse. Prags Boulevard fremtræder på denne strækning som et grønt byrum. Lagerbygningen vil med sin placering midt på grunden ikke understøtte det grønne gaderum.


Nedlæggelse af § 14-forbud
I henhold til planlovens § 14 kan kommunen nedlægge forbud mod, at der etableres forhold, som kan hindres ved en lokalplan, uanset at forholdet måtte være i overensstemmelse med en gældende lokalplan. Forud for, at der kan nedlægges et forbud, skal ejeren af ejendommen partshøres herom, så ejer har mulighed for at komme med bemærkninger til sagen. Hvis Teknik- og Miljøudvalget er indstillet på, at der skal nedlægges et § 14-forbud, vil forvaltningen straks herefter påbegynde varslingsproceduren. Herefter skal sagen forelægges for udvalget igen til endelig beslutning om at nedlægge forbuddet for en periode på indtil et år, til at udarbejde og offentliggøre et lokalplanforslag.

Hvis der nedlægges et § 14-forbud, indebærer det, at byggesagen afvises, og at forvaltningen skal udarbejde et nyt plangrundlag. Såfremt der ikke nedlægges et § 14-forbud, vil kommunen være forpligtet til at fortsætte behandlingen af byggesagen.

Området er i forslag til Kommuneplan 15 udlagt til perspektivområde, hvor der først må igangsættes en byudvikling efter 2027. Det betyder, at der som udgangspunkt ikke kan lokalplanlægges i området føre end efter 2027, idet en lokalplan netop anses for at være en stillingtagen til områdets fremtidige disponering, og dermed være i strid med kommuneplanens rækkefølgeplanlægning. Det er imidlertid forvaltningens opfattelse, at der vil kunne fastsættes bestemmelser for området, der ikke er udtryk for en fremtidig udvikling af området, men alene en mindre regulering af bygningsmæssige forhold, set i relation til områdets nuværende funktion og karakter.

Det er forvaltningens vurdering, at der i den konkrete sag kan nedlægges § 14-forbud mod det ansøgte byggeri med henblik på at revurdere det gældende plangrundlag, da der ikke er udstedt byggetilladelse. Det er i den forbindelse forvaltningens vurdering, at den lokalplan, der skal udarbejdes som følge af et § 14-forbud, vil kunne fastsætte bestemmelser om bebyggelsens placering på grunden, idet dette forhold ikke er nærmere reguleret i den gældende lokalplan, men at der ikke vil kunne fastsættes bestemmelser, der indskrænker eller ændrer områdets anvendelsesmuligheder og den nu tilladte bebyggelses omfang. Det bemærkes dog, at ejeren af ejendommen på baggrund af byggesagens forløb har en forventning om at kunne bygge i henhold til den gældende lokalplan. Ejeren vil kunne prøve lovligheden af § 14-forbuddet – herunder om forvaltningens håndtering af sagen må betragtes som et bindende forhåndstilsagn – ved at indbringe spørgsmålet for Natur- og Miljøklagenævnet.

Spørgsmål om eventuel erstatning kan ikke afgøres af Natur- og Miljøklagenævnet, men skal rejses som en selvstændig sag ved domstolene.
 

Økonomi

Denne indstilling har ikke i sig selv økonomiske konsekvenser for Københavns Kommune.

Videre proces

Hvis Teknik- og Miljøudvalget beslutter, at der skal varsles og partshøres om et § 14-forbud over for ejeren, vil forvaltningen påbegynde denne procedure med henblik på efterfølgende at forelægge en sag for udvalget vedrørende nedlæggelse af § 14-forbud. Efter nedlæggelsen af et § 14-forbud vil lokalplanforslag blive udarbejdet og forelagt udvalget. Såfremt der ikke nedlægges et § 14-forbud, vil kommunen være forpligtet til at fortsætte behandlingen af byggesagen.
Pernille Andersen
                                     /Anne-Sofie Degn

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalgets beslutning den 10. august 2015

Indstillingen blev godkendt med syv stemmer mod fire. Ingen medlemmer undlod at stemme.

For stemte: A, F og Ø.
Imod stemte: B, C, I og V.

Indstillingen blev standset af Det Konservative Folkeparti, jf. kommunestyrelseslovens § 23, og indbringes dermed i sin helhed til afgørelse i Borgerrepræsentationen.
Til top