Mødedato: 10.08.2015, kl. 15:00
Mødested: Rådhuset, 1. sal, værelse 51

Dispensationer til Urban Rigger, containerhusbåde

Se alle bilag
Teknik- og Miljøudvalget skal tage stilling til om, der skal dispenseres fra den gældende lokalplan til placering af husbådsenheden ”Urban Rigger” til brug som ungdomsboliger ved Kalvebod Brygge.

Indstilling og beslutning

Teknik- og Miljøforvaltningen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget godkender,
  1. at der meddeles dispensation fra lokalplan 202 ”Fisketorvet” til at placere husbådsenheden Urban Rigger ud for matrikel nr. 1640 Udenbys Vester kvarter med adressen Kalvebod Brygge 35-37

Problemstilling

Urban Rigger har søgt om tilladelse til placering af en husbåd opbygget af containere til brug for ungdomsboliger. Projektet er særegent, idet husbådens udseende - og dermed placeringen - normalt ikke forbindes med det maritime element. Sagen forelægges derfor for udvalget.

Vandarealet, hvor Urban Rigger foreslås placeret, er omfattet af lokalplan nr. 202, ”Fisketorvet”, bekendtgjort den 4. marts 1992, og de pågældende husbåde er placeret i lokalplanens delområde 2. Den ansøgte placering forudsætter dispensation fra flere bestemmelser i lokalplanen vedrørende anvendelse, placering, udformning og æstetisk udtryk, parkering samt promenader og etablering af anlægsbro.

Ansøgningen har været sendt i naboorientering i perioden 3.-23. juli 2015 i henhold til planlovens § 20, stk. 1, dog med en uge ekstra på grund af sommerferien. De fremkomne høringssvar vedlægges som bilag 2.

Løsning

Urban Rigger har et samlet bruttoareal på ca. 300 m², og den er ca. 7 m høj målt fra vandoverfladen. Skroget på husbåden udføres i beton, og på dækket placeres ni 45 fods shippingcontainere i to plan, der er ombygget til studieboliger med eget køkken og bad. Der bliver i alt 11 studieboliger samt en 12. enhed i stueplan, som indrettes til fællesrum. Containerne placeres således, at der skabes indre gårdrum med et træ i midten (jf. bilag 1). Der vil være adgang til depotrum og et vaskeri i kælderplan. Kloakforholdene løses med en septiktank, som skal tømmes løbende, og der sker tilslutning af el med egen måler, der samtidig via en varmepumpe skal sørge for opvarmningen af boligerne.

Projektet er et pilotprojekt i forhold til udførelse og materialer, da der anvendes præfabrikerede materialer og en ny form for isolering, som der samarbejdes med Statens Byggeforskningsinstitut om. Det udføres desuden med begrønning og solceller, og der etableres en tagterrasse.

I forbindelse med den indledende kontakt til forvaltningen har der været flere mulige placeringer i spil, men den valgte er fundet mest hensigtsmæssig i forhold til lokalplan og omgivelser. Der er med den foreslåede placering taget hensyn til, at der er tale om et projekt med forholdsvis få boliger, da lokalplanen ikke åbner op for en lang række af lignende projekter eller større projekter med f.eks. 50-100 boliger. Dette projekt med de dertilhørende dispensationer har således en særlig karakter, der ikke kan forventes at danne præcedens i stort omfang.

Dispensationer

I lokalplanen er arealet, hvor Urban Rigger foreslås placeret, fastlagt til erhverv, men der kan gives dispensation til permanent placering af husbåde.

Der skal endvidere dispenseres til den arkitektoniske udformning og tilpasningen til området, hvilket er en faglig vurdering baseret på et skøn. Projektet kræver endvidere etablering af 3 parkeringspladser, men da der er tale om ungdomsboliger, foreslår forvaltningen, at der dispenseres i forhold til parkeringskravet i kommuneplantillæg 25 således, at der kun skal etableres 1 plads. Da projektet forudsætter etablering af en anløbsbro, som skal fæstes på kajen, kræves der også dispensation til denne del, da promenaden normalt skal holdes fri og være fuldt ud tilgængelige for bl.a. cyklister og fodgængere. Tegningsmateriale og animationer af projektet fremgår af bilag 1.

Anvendelsen
Anvendelsen er i lokalplanen fastlagt til erhvervsformål, men der er samtidig indsat en dispensationsmulighed, hvorefter der kan tillades permanent henlæggelse af husbåde. Husbåde skal ifølge kommuneplanens V-ramme som udgangspunkt anvendes til boliger, og strækningen, hvor Urban Rigger foreslås placeret, er i kommenplanen udpeget til V-område. Det er derfor forvaltningens vurdering, at anvendelsen kan tillades inden for rammerne af dispensationsmuligheden.

Bebyggelsens placering, udformning og æstetiske udtryk
Det er forvaltningens vurdering, at projektet på grund af sit begrænsede omfang og placering mod havneforløbet kan finde indpas uden at forstyrre eller forringe promenaden og havneforløbets udtryk og anvendelse i væsentlig grad. Størrelsen er tilsvarende den eksisterende runde husbåd (UFO), der er beliggende på samme kajstrækning. Udsyn og lysforhold for erhvervsejendomme, der ligger mod kajen, vil kun blive påvirket i mindre grad, idet Urban Riggers højde er forholdsvis beskeden. Herudover placeres den på vandoverfladen, der ligger 1 meter under prome¬nadens terrænniveau og 12 meter fra nærmeste ejendom på land.

Urban Riggers opbygning med containere er vurderet til at være samstemmende med den konkrete placering i Københavns Havn. Containernes udformning med ens lys bemaling er samtidig tilstrækkelig diskret i forhold til omgivelserne, og projektet betragtes derfor ud fra en samlet vurdering at være i overensstemmelse med områdets karakter.

Parkering
Det samlede bruttoareal for bebyggelsen vil udgøre ca. 300 m², og da lokalplanen i § 10, stk. 2, stiller krav om 1 parkeringsplads pr. 100 m², udløser projektet principielt 3 parkeringspladser. Da der er tale om ungdomsboliger til unge under uddannelse, er det forvaltningens indstilling, at der dispenseres således, at projektet ligestilles med de parkeringskrav, der normalt stilles til ungdomsboliger ifølge kommuneplantillæg 25 - dvs. 1 parkeringsplads pr. 300 m² etageareal. Forvaltningen foreslår således, at der etableres 1 parkeringsplads yderligere i den eksisterende erhvervsejendom.

Promenader og etablering af anløbsbro
For at sikre adgang til husbådsenheden er det nødvendigt at dispensere fra lokalplanens § 10, stk. 6, da kajstrækningen som udgangspunkt skal holdes fri til brug for fodgængere og cyklister mv. Afvigelsen består alene i, at anløbsbroen skal fastgøres på kajen, og forvaltningen vurderer ikke, at ændringen af promenadeforløbet får betydning for de omkringliggende ejendomme. Der er tale om en mindre dispensation, som ikke indeholder en tilladelse til at etablere affalds- eller cykelskure på promenaden.

Høringsperiode
Der er foretaget høring i to uger i overensstemmelse med planlovens § 20, stk. 1, med tillæg af en uge på grund af sommerferien. Der er fremkommet 14 høringssvar. Flere høringssvar udtrykker en meget positiv holdning over for projektet, mens andre er bekymrede for deres udsigt mod vandet og eventuelt forringede lysforhold. Enkelte svar sætter spørgsmålstegn ved de formelle forhold i relation til plangrundlaget, herunder lovligheden af de dispensationer, som projektet kræver. Forvaltningens bemærkninger til indsigelserne vedlægges som bilag 3.

Økonomi

Indstillingen har ingen økonomiske konsekvenser for kommunen.

Videre proces

Hvis udvalget tiltræder indstillingen, vil forvaltningen afslutte sagsbehandlingen ved besvarelse af indsigelserne og herefter meddele byggetilladelse til ansøger.


        Pernille Andersen 
                                                                / Anne-Sofie Degn

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalgets beslutning den 10. august 2015

Liberal Alliance fremsatte følgende ændringsforslag:

”Projektet henvises til andet sted i havnen, hvor det arkitektoniske fremtræden og midlertidige indtryk passer bedre eksempelvis i Nordhavn eller Refshaleøen”.

Ændringsforslaget blev ikke godkendt med to stemmer mod ni.

For stemte: I og V.
Imod stemte: A, B, C, F og Ø.

Indstillingen blev godkendt med ti stemmer mod en. Ingen medlemmer undlod at stemme.

For stemte: A, B, C, F, V og Ø.
Imod stemte: I.

A, B, C, F, V og Ø afgav følgende protokolbemærkning:
”Partierne støtter med glæde indstillingen. Urban Riggers brug af modulboliger til studieboliger er et visionært demonstrationsprojekt. 
Partierne anser brug af modulboliger, som studieboliger, for en god ide og en gangbar mulighed for at komme behovet for flere studieboliger i møde, dog primært på land af hensyn til bevarelse af Københavns havn, som rekreativt område.”

Indstillingen blev standset af Liberal Alliance, jf. kommunestyrelseslovens § 23, og indbringes dermed i sin helhed til afgørelse i Borgerrepræsentationen.

Til top