Mødedato: 09.06.2015, kl. 15:30
Mødested: Rådhuset, Udvalgsværelse F på 2. sal

Anlægsbevilling til daginstitution Krausesvej 8, Østerbro

Se alle bilag
Borgerrepræsentationen skal tage stilling til etableringen af 3 vuggestuegrupper ved opførelse af en tilbygning til Krausesvejs vuggestue, Krausesvej 6 på Østerbro.

Tidligere beslutninger

Børne- og Ungdomsudvalget anbefaler over for Økonomiudvalget og Borgerrepræsentationen,
  1. at der gives en anlægsbevilling på 19,566 mio. kr. til opførelse af en 3 gruppers daginstitutionstilbygning på Krausesvej 8 på Østerbro.

Der anvises dækning for bevillingen på Børne- og Ungdomsudvalgets anlægsramme samt på Økonomiudvalgets pulje til ekstraordinære udgifter, jf. økonomiafsnittet. For de bevillingsmæssige konsekvenser og detaljer om anlægsbevillingen henvises til bilag 1.

Indstilling og beslutning

Økonomiforvaltningen indstiller, at Økonomiudvalget oversender sagen til Borgerrepræsentationen med følgende erklæring:

Det bemærkes, at puljen under Økonomiudvalget afsat med Budget 2014 er afsat til ”ekstraordinære udgifter, midlertidige foranstaltninger, forurening og grundkøb, der vedrører daginstitutionsprojekter besluttet i budget 2014”. Det bemærkes, at puljen under Økonomiudvalget afsat med Budget 2014 er til udvidelse af kapaciteten og at Børne- og Ungdomsudvalget i indstillingen foreslår, at følgeudgifterne på 0,596 mio. kr. bruges på de eksisterende pladser. Det bemærkes, at følgeudgifterne på 0,596 mio. kr. til de eksisterende grupper ligger udenfor puljens formål. Af indstillingen fremgår, at ”hvis det vurderes, at midlerne ikke falder ind under puljens formål, må midlerne i givet fald finansieres af BUU’s samlede anlægsramme for 2015”.

Økonomiudvalget har ingen bemærkninger for så vidt angår indstillingens ejendomsfaglige indhold. Der henvises i øvrigt til Københavns Byggeris udtalelse, der er vedlagt som bilag.

Økonomiudvalget forudsætter, at eventuelle merudgifter, som følge af sagen, afholdes inden for Børne- og Ungdomsudvalgets budgetramme.

Problemstilling

For at sikre pladsgarantien på daginstitutionsområdet i Københavns Kommune har Børne- og Ungdomsforvaltningen iværksat en række tiltag for at skaffe det fornødne antal institutionspladser. Blandt disse tiltag indgår udvidelsen af den eksisterende vuggestue Krausesvej 6 på Østerbro med 3 vuggestuegrupper. 

Grupperne indgår som planlagt kapacitet i den seneste behovsprognose fra juni 2014 (BUU 11/06-2014). Prognosen viser herefter, at behovet for pladser på Østerbro vil være dækket fra ultimo 2016 og frem.

Løsning

Projektbeskrivelse
Der opføres en ny tilbygning til den eksisterende vuggestue Krausesvej 6 på den tilstødende grund – Krausesvej nr 8 - som i dag står ubrugt hen med en tom bygning fra 1954. Bygningen har sidst har været anvendt til Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR), og baghaven har været udlånt til det tilstødende fritidshjem Villaen.

Den nye tilbygning skal fungere som en udvidelse af den eksisterende institution. Tilbygningen bygges fleksibelt, så den kan rumme børn fra 0-6 år. Bygningen forventes at skulle rumme 3 vuggestuegrupper, dvs. 36 vuggestuebørn. Endvidere etableres nye udearealer og legeplads på Krausesvej 8.  

Tilbygningen opføres som en selvstændig tilbygning i to etager med en mindre mellembygning til den eksisterende institution. Tilbygningen er L-formet og skaber sammen med den eksisterende bygning en hestesko rundt om de fælles udearealer.Tilbygningen opføres, så de to huse i fremtiden opleves som en samlet institution. Materialet er filtset tegl, hvorved den materialemæssigt tilpasser sig den eksisterende bygning.

Der etableres en ny fælles hovedindgang i sammenbygningen markeret af et bevaringsværdigt kastanjetræ, som er placeret der, hvor de to huse bygges sammen. I fællesrummet etableres en luge ind til produktionskøkkenet og et podie, hvorfra børnene kan deltage i madlavningen. Det nye produktionskøkken er dimensioneret til seks børnegrupper. Hermed kan der fremover egenproduceres mad til alle institutionens børn. Der etableres et grupperum i stuen og to på 1. sal. Grupperummet i stuen får direkte adgang til legepladsen, og de to grupper på 1. sal vil have direkte udgang til en terrasse, hvorfra der er adgang til legepladsen. Terrassen vil også kunne fungere som legeområde.

Institutionen indgår i klynge Ø9.

Reetablering af fritidshjemmets udeareal  
Fritidshjemmet Villaen på Gammel Kalkbrænderivej 9 har siden etableringen i 2007 lånt ca. 600 m2 af matriklen Krausesvej 8 som en udvidelse af deres eget udeareal, jf. bilag 3. Villaen er et anneks til fritidshjemmet Borgen på Kalkbrænderivej 4, som er det eneste fritidshjem, der optager elever fra Heibergskolen.

Den fremtidige anvendelse af matriklen til daginstitution forudsætter, at Villaens udeareal reetableres inden for egen matrikel.
Tilpasning af fritidshjemmets udeareal til den oprindelige matrikelgrænse medfører etablering af nyt trådhegn i skel, skur til opbevaring af institutionens udendørs lege- og haveredskaber, bålhytte og at et udekøkken skal flyttes. Anvendelsen af det reducerede udeareal optimeres ved at sikre skråningerne på den bunker, som fritidshjemmet har i deres forhave, og at der etableres beplantning, ruchebane og siddemuligheder, så den kan anvendes til ophold og leg. 

Idet fritidshjemmet Borgen ligger på samme matrikel som Heibergsskolen, og Villaen er et anneks hertil, ligger fritidshjemspladserne og institutionsstrukturen indenfor de besluttede kriterier i Fremtidens Fritidstilbud, og der vil derfor ikke ske strukturelle ændringer fremadrettet.

Brugerinddragelse 
I forbindelse med den nye tilbygning på Krausesvej 8 er afholdt en række byggeudvalgsmøder med deltagelse af forældre- medarbejderrepræsentanter fra den eksisterende institution, den daglige leder, klyngeleder og den pædagogiske konsulent. De fremtidige brugere har således været med i processen fra start og har haft indflydelse på udformningen af den ny tilbygning og disponering af funktionerne og udtrykker tilfredshed med løsningen.

Planen for indretning af fritidshjemmets reducerede udeareal er udarbejdet af BUF i tæt samarbejde med brugerne. Brugerne er meget glade for deres eksisterende udeareal, og især har en lille nyttehave været et stort aktiv, som der desværre ikke bliver plads til på det reducerede udeareal. Brugerne er dog enige med forvaltningen om, at legepladsen også fremover kan tilbyde fritidshjemsbørnene udfordringer og være et rart sted at opholde sig.

I forhold til det kommende metrobyggeri i området ved Krausesvej og forberedelse af de berørte institutioner hertil vedlægges spørgsmål fra Socialistisk Folkeparti og svar fra forvaltningen, jf. bilag 4.


Tidsplan
Reetablering af fritidshjemmets udeareal og nedrivning af den eksisterende bygning på Krausesvej 8 opstartes i juli 2015, og opførelsen af den nye institution forventes igangsat i september 2015 med forventet ibrugtagning i september 2016

Udtalelse fra Byggeri København
Udtalelsen fra Byggeri København fremgår af bilag 2 og giver ikke anledning til bemærkninger.

Praktikpladser
Det forventes, at der ved udførelsen af projektet kan stilles krav om, at den private leverandør skal beskæftige erhvervsuddannelsespraktikanter. På nuværende tidspunkt skønnes det, at opgaven vil medføre praktikantpladser svarende til 3 årsværk

Økonomi

I budget 2014 blev der afsat 317,3 mio. kr. (2015 p/l) til etablering af 72 daginstitutionsgrupper. Som led i budget 2015 blev antallet af grupper reduceret med 20, og budgettet blev reduceret med 88,2 mio. kr. til 229,1 mio. kr. I Budget 2014 blev der desuden afsat en pulje på 35 mio. kr. (puljen p/l reguleres ikke) til ekstraordinære udgifter, midlertidige foranstaltninger, forurening og grundkøb, der vedrører daginstitutionsprojekter besluttet i budget 2014. Puljen er placeret under ØU.

Af anlægsbevillingen på 19,566 mio. kr. til Krausesvej 6 finansieres 5,24 mio. kr. af ØU-puljen. Beløbet omfatter ekstraordinære udgifter til konstruktive foranstaltninger i forbindelse med tilbygningen, midlertidige foranstaltninger på grund af at institutionen er i drift i hele byggeperioden, forurening samt indretning af legeplads til fritidshjem, da fritidshjemmets legeplads inddrages til daginstitutionen. Desuden indeholder beløbet udgifter til de eksisterende gruppers andel af det nye produktionskøkken. Denne andel beløber sig samlet til 0,596 mio. kr.

BUF vurderer således, at de ekstraordinære udgifter falder ind under puljens formål, hvorfor beløbet ikke var medtaget i overførselssagen. Der er dog i dialogen med ØKF rejst tvivl om, hvorvidt dette er tilfældet, idet der argumenteres for, at følgeudgifterne til de eksisterende grupper ligger udenfor puljens formål, selvom udvidelsen af køkkenet er en konsekvens af, at der er tale om ombygning og udvidelse af eksisterende institutioner for at øge den samlede kapacitet. En løsning med 2 produktionskøkkener vil medføre en ekstra årlig driftsudgift på 134.022 kr. Finansieringen fra puljen vil  således også være en investering mhp. driftsbesparelser. Hvis det vurderes, at midlerne ikke falder ind under puljens formål, må midlerne i givet fald finansieres af udvalgets samlede anlægsramme for 2015.    


Bevillingen finansieres dermed således:
 

Finansiering

 

Beløb (1.000 kr. 2015 p/l) 
Budget 2014 14.326
ØU pulje til ekstraordinære udgifter mv. (Budget 2014) 5.240
Bevilling i alt 19.566

Detaljerede oplysninger om budget og finansiering samt bevillingsmæssige konsekvenser og detaljer om anlægsbevillingen fremgår af bilag 1.   

Benchmark 
Pris pr. gruppe kan opgøres til 6,6 mio. kr. Erfaringsnøgletallet for en nybygget daginstitution på mellem 0 og 5 grupper er 5,1 mio. kr. pr. gruppe og grupperprisen ligger derfor 23% over nøgletallet. Den forhøjede gruppepris skyldes bl.a. ekstra udgift til etablering af en ny legeplads til fritidshjemmet, ekstra udgifter til nedrivning af det tomme hus på Krausesvej 8 og sammebygning med nr. 6, herunder at der må etableres et nyt puslerum til en af de eksisterende grupper for at kunne gennemføre sammenbygningen, kompliceret brandsektionering, etableringen af et produktionskøkken til 6 grupper, komplicerede byggepladsforhold på grund af den trange plads og fordi byggeriet skal gennemføres, mens institutionen er i drift. 
 

Driftsøkonomi
De samlede årlige driftsudgifter for de nye grupper, ekskl. husleje, forventes at blive 4.582.155 kr., svarende til 127.282 kr. pr. plads. Hvis pladserne i stedet blev etableret på en institution, hvor driftsudgifterne svarer til gennemsnittet for alle institutioner, ville den årlige driftsudgift ekskl. husleje have været 4.896.669 kr. Det svarer til 136.019 kr. pr. plads. Den lavere driftsudgift på Krausesvej skyldes primært, at der er tale om en udvidelse, der ikke udløser grundbeløb. 

Videre proces

Efter godkendelse i Børne- og Ungdomsudvalget fremlægges sagen for Økonomiudvalget og Borgerrepræsentationen.


            Else Sommer              /Sti Andreas Garde


Oversigt over politisk behandling

Børne- og Ungdomsforvaltningen indstiller til Børne- og Ungdomsudvalget, at udvalget indstiller til Økonomiudvalget og Borgerrepræsentationen,
  1. at der gives en anlægsbevilling på  19,566 mio. kr. til opførelse af en 3 gruppers daginstitutionstilbygning på Krausesvej 8 på Østerbro.

Der anvises dækning for bevillingen på Børne- og Ungdomsudvalgets anlægsramme samt på Økonomiudvalgets pulje til ekstraordinære udgifter, jf. økonomiafsnittet. For de bevillingsmæssige konsekvenser og detaljer om anlægsbevillingen henvises til bilag 1.

Børne- og Ungdomsudvalgets beslutning i mødet den 29. april 2015

Indstillingen blev godkendt.

Beslutning

Dagsordenspunkt 27: Anlægsbevilling til daginstitution Krausesvej 8, Østerbro (2014-0043172)

Økonomiudvalgets beslutning i mødet den 9. juni 2015

Indstillingen blev anbefalet over for Borgerrepræsentationen uden afstemning.

Til top