Mødedato: 30.04.2015, kl. 17:30
Mødested: Borgerrepræsentationens mødesal

Forespørgsel til overborgmesteren vedrørende Ryanair

Indstilling og beslutning

Overborgmesteren bedes redegøre for:

  • Hvad er status på Københavns Kommunes engagement i Copenhagen Connected?
  • Hvilke drøftelser overborgmesteren har ført med Københavns Lufthavne, Kastrup, i forbindelse med Ryanairs opstart i lufthavnen?
  • Hvilke initiativer overborgmesteren vil tage f.eks. i samarbejde med lokale fagforeninger for at sikre, at International LO´s regler på lønområdet overholdes i Københavns Lufthavn?
  • Om Københavns Kommune agter at følge den socialdemokratisk ledede kommune i Albertslund om, at man ikke flyver med Ryanair så længe ILO´s lønregler ikke følges?

(Stillet af Dansk Folkeparti)

MOTIVERING

Copenhagen Connected støtter oprettelsen af nye flyruter eller udvidelse af eksisterende, så frekvensen øges. Københavns Kommune har sammen med en række partnere indskudt midler, der skal sikre ruter til København – der er til gavn for hele regionen. Der er ikke ydet tilskud til eksempelvis Ryanair herfra. Imidlertid har Københavns Lufthavne også et selvstændigt program, hvor lufthavnen yder tilskud til opstart af ruter, hvorfra der ydes tilskud til Ryanair.

Netop Ryanair har åbnet en base i Kastrup Lufthavn, men ønsker ikke at følge International LO´s (ILO) regler om overenskomst i det land, hvor selskabet har base. Netop ILO´s regler siger, at de medarbejdere, der er ansat i Danmark, skal lønnes efter gældende overenskomst. De regler finder anvendelse, når kommunen køber rejser jf. SKI (Statens og Kommunernes Indkøbs Service A/S) aftalen.

Basalt set er der altså ikke meget, der tyder på, at Ryanair lever op til ILO´s regler, som kommunen som udgangspunkt ønsker fulgt. Således har den danske fagbevægelse også allerede taget skridt til en konflikt mod Ryanair.

At Københavns Kommune med de ene hånd yder tilskud til at understøtte Københavns Lufthavns forretning – samtidig med, at Københavns Lufthavn med den anden hånd yder tilskud til Ryanair forekommer paradoksal.

Det forekommer således, at der er en situation, hvor Københavns Kommune ønsker ILO´s regler overholdt, yder tilskud til Copenhagen Connected, og at Københavns Lufthavne handler i modstrid men den intention, og yder tilskud til Ryanairs opstart.

Beslutning

 

Borgerrepræsentationens beslutning i mødet den 30. april 2015

 

Forespørgslen blev besvaret.

 

 

 

Til top