Mødedato: 24.09.2014, kl. 16:00
Mødested: Rådhuset, stuen, værelse 43/44

Prioritering af midler under Øget Sundhed for Børn fra 2015-2018 - FÆLLESINDSTILLING SUF, BUF

Se alle bilag
Udvalgene skal tage stilling til forvaltningernes forslag til udmøntning af midler til indsatser under Øget Sundhed for Børn.

Indstilling og beslutning

Sundheds- og Omsorgsforvaltningen og Børne- og Ungdomsforvaltningen indstiller til Sundheds- og Omsorgsudvalget og Børne- og Ungdomsudvalget: 

  1. at overvægtsindsatsen samt monitorering af børns og unges sundhed finansieres varigt under Øget Sundhed for Børn
  2. at forslag om ny bevægelsesindsats for børn mellem 0-8 år godkendes
  3. at indsatserne ”Rådgivning og dialog med unge” og ”Sundhedstjek” finansieres i 2015
  4. at indsatserne ”Tackling” og ”Amager Fælled Skoles Sundhedsprofil” ikke finansieres under Øget Sundhed for Børn

Problemstilling

Sundheds- og Omsorgsudvalget fik i Budget 2009 en varig bevilling til Øget Sundhed for Børn (ØSB) på 10 mio. kr. årligt til sundhedsindsatser for børn. Den første udmøntningsplan for perioden 2009 – 2012 blev vedtaget på udvalgsmøder i marts 2009. Bevillingen blev givet på grundlag af et politisk ønske om at øge indsatsen over for byens børn med overvægt og svær overvægt.

I juni 2012 blev begge udvalg forelagt en plan for anden udmøntning af Øget Sundhed for Børn for 2013-2016med hovedvægten på indsatsen for børn med overvægt og svær overvægt. Der blev også lagt vægt på at øge børns fysiske aktivitetsniveau samt at sætte fokus på unges forbrug af alkohol og andre rus-midler.

Forvaltningerne har udarbejdet forslag til nye indsatser, som udvalgene skal tage stilling til. Forvaltningerne har vurderet, at nogle af de fireårige indsatser ikke længere bør finansieres under Øget Sundhed for Børn. Det skal ses i lyset af folkeskolereformen og udkastet til den kommende sundhedspolitik for Københavns Kommune, som Sundheds- og Omsorgsudvalget den 14. august 2014 har sendt til høring blandt de øvrige udvalg (bilag 3).

Løsning

Det foreslås, at BørnevægtsCentret og den systematiske tidlige opsporing af børn med overvægt fremover finansieres varigt under Øget Sundhed for Børn. Af hensyn til en fremadrettet systematisk monitorering af børn og unges sundhed foreslås det også, at denne indsats fremover finansieres varigt under Øget Sundhed for Børn. 

De øvrige midler anvendes til indsatser på andre områder, hvor der er behov for særlige tiltag for at fremme børns sundhed, at udvikle og afprøve nye metoder og indsatser eller at igangsætte særlige kompetenceløft blandt frontpersonalet.  

Børns psykiske og fysiske sundhed har stor betydning for deres personlige, sociale og faglige udvikling. Vi ved, at jo tidligere vi sætter ind, desto større effekt. De pejlemærker, der er foreslået i udkast til den ny sundhedspolitik er, at københavnerne skal leve med bedre livskvalitet – hele livet igennem, leve med lige muligheder for et sundt liv og leve længere. De udviklingsindsatser, der fremover vil blive foreslået under Øget Sundhed for Børn, skal dermed ses i sammenhæng med kommunens kommende sundhedspolitik og de handleplaner, som forventes besluttet i 2015. 

Forslag til fordeling af midler under Øget Sundhed for Børn.

Herunder ses en oversigt over forslag til fordeling af midler under Øget Sundhed for Børn.

Indsatser i 1.000 kr. i 2014 P/L

2015

2016

2017

2018

1.       Indsatser med varig finansiering

Overvægts indsats (SUF/BUF)

6.153

6.153

6.153

6.153

Monitorering af børn og unges sundhed (BUF)

612

612

612

612

2.       Nye Indsatser

En tværfaglig tidlig bevægelsesindsats for børn 0-8 år i daginstitutioner og indskoling(BUF)

2.416

2.416

2.416

2.416

Sundhedstjek (SUF)

745

 

 

 

3.       Forlængelse af igangværende indsatser

Rådgivning og dialog med unge om sundhed (digitale medier) (SUF)

302

4.   Indsats der er besluttet og som fortsætter

 

 

 

 

En teenager i familien (BUF)

525

525

 

 

I alt

10.753

9.706

9.181

9.181

Midler som afventer prioritering

0

1.047

1.572

1.572

I alt

10.753

10.753

10.753

10.753

Tabel 1: Forslag til fordeling af midler under Øget Sundhed for Børn 

I det følgende uddybes forslagene. Status på igangværende indsatser er uddybet i bilag 2.

1.       Indsatser med varig finansiering
Overvægtsindsats
består af dels BørneVægtsCenteret, der har tilbud til svært overvægtige børn (4.750 t. kr.), samt en systematisk tidlig opsporende indsats, der i dag varetages af sundhedsplejen (1.403 t. kr.). Antallet af overvægtige børn er fortsat stort, og det er forvaltningernes vurdering, at der er brug for en langsigtet permanent indsats for disse børn. En tidligere evaluering af BørneVægtsCentret viser, at samarbejdet med sundhedsplejen om rekruttering af børn til centret fungerer tilfredsstillende, hvor 85 % af de henviste børn kommer fra sundhedsplejen. Overordnet viser evalueringen, at BørneVægtsCentret har etableret en velfungerende indsats til svært overvægtige børn i alderen 8-16 år og deres familier. Indsatsen har en god effekt i forhold til at bremse børnenes vægtudvikling, som er et væsentligt succeskriterium. Udover at fokusere på kost og motion tager indsatsen højde for psykosociale problemstillinger i behandlingen.  BørneVægtsCentret benyttes primært af socialt udsatte familier, som har et særligt behov for hjælp og støtte. Mange af børnene og familierne har svære sociale problematikker og har ofte ikke tilstrækkelige ressourcer og overskud i hverdagen til at følge en behandling kontinuerligt. Centret tager særlig højde for denne udfordring, hvilket gør indsatsen unik i forhold til lignende tilbud.
Forvaltningerne foreslår, at BørneVægtsCentret finansieres varigt under Øget Sundhed for Børn. Der vil i det fremadrettede arbejde blive lagt vægt på, at centret fortsat udvikler sig og især har fokus på, hvorledes centrets tilbud kan bredes ud til flere børn, og tilgængeligheden kan øges lokalt. Primo 2015 forelægges udvalgene en ny evaluering af centret.

Den systematiske tidlige opsporing af børn med overvægt er i dag forankret hos skolesundhedsplejen, hvor børn med behov kan få et lokalt tilbud om samtaleforløb om forebyggelse af overvægt eller blive henvist til behandling i BørneVægtsCentret. Indsatsen vil blive evalueret i 2016 med henblik på justering af den systematiske tidlige opsporing af børn med overvægt. 

Monitorering af børn og unges sundhed
Formålet er at udvikle monitoreringen af børn og unges sundhed og trivsel i Københavns Kommune, med et særskilt fokus på overvægt. Målet er at kunne dokumentere og følge udviklingen i sundhedstilstanden hos børn og unge og levere data i en kvalitet og form til brug for den samlede kommune. Sundhedsdata kan anvendes i den sundhedsfremmende indsats på såvel politisk niveau som på lokalt. Indsatsen skal sikre, at arbejdet med børns sundhed tilrettelægges på baggrund af viden om børns sundhed. Forvaltningerne foreslår at indsatsen bliver varig, da det er forvaltningernes vurdering, at behovet vil være varigt. 

2.       Nye indsatser
Følgende nye indsatser foreslår forvaltningerne finansieret under Øget Sundhed for Børn:
En tværfaglig bevægelsesindsats for børn i 0 – 8 års alderen med motoriske udfordringer. Forvaltningerne foreslår, at der prioriteres midler til en ny bevægelsesindsats. Indsatsen retter sig mod tidlig opsporing og indsats af børn i daginstitutioner, samt overgangen til 0. klasse, hvor det pædagogiske personale i børnehaver og 0. klasse vil få uddannelse, så de kan spille en aktiv rolle ved bl.a. at bidrage med inkluderende bevægelseslege og til samarbejdet medsundhedsplejen. Målet med indsatsen er, at flere københavnske børn fra en tidlig alder udvikler sig motorisk alderssvarende og er læringsparate ved skolestart og at de børn, der stadig har motoriske udfordringer ved skolestart, tilbydes en målrettet indsats. Det skal ske gennem kompetenceudvikling af det pædagogiske og faglige personale i områderne/ressourcecentrene, metodeudvikling og en bedre overdragelse af viden og koordinering af indsatser på bevægelsesområdet.  Hovedvægten af indsatsen ligger i daginstitutionerne. Valg af skoler og institutioner vil ske i samarbejde med områderne og under hensyn til, at skolerne har mange opgaver de i de kommende år.  For at følge effekten af indsatsen og sikre en solid baseline ved indsatsens start, vil der først og fremmest blive taget udgangspunkt i de motoriske undersøgelser, som sundhedsplejen i forvejen gennemfører ved hjemmebesøg i 8 måneders besøget og i indskolingsundersøgelsen i 0. klasse.
For at kunne se en effekt af indsatsen foreslås det, at der træffes beslutning om en fireårig finansiering. (Indsatsen er uddybet i bilag 1.)

Pilotafprøvning af sundhedstjek blev igangsat september 2014 og er et tilbud om sundhedstjek til unge drenge og piger i København (fra 13 år og op), herunder modeller. Formålet med sundhedstjekket er at opspore modeller og andre unge med risikobetonet adfærd i forhold til kost- og motionsvaner og/eller undervægt. Det er planlagt, at indsatsen evalueres i andet halvår af 2015.
Indsatsen har fået midler via overførselssagen i 2014. Det foreslås, at indsatsen i 2015 finansieres via midler fra ØSB. (Indsatsen er uddybet i bilag 1).

3.       Forlængelse af igangværende indsats
Rådgivning og dialog med unge via digitale medier
blev igangsat i 2013. Den har gjort det muligt for unge at få rådgivning og dialog om kost, rygning, alkohol, motion og hash i det digitale klubhus Cyberhus under Center for Digital Pædagogik. Det foreslås, at indsatsen nedskaleres og finansieres med 300.000 kr. i 2015 med basisaftalen på Cyberhus som eneste aktivitet. Indsatsen har været finansieret under Øget Sundheds for Børni perioden 2013-2014.

4.       Indsats der er besluttet og som fortsætter

En teenager i familien er forældrearrangementer om teenagere og deres forhold til alkohol og rusmidler.  

5.
       Finansiering bortfalder
Følgende indsatser blev besluttet frem til 2016 ved sidste udmøntningssag vedrørende Øget Sundhed for Børn. Forvaltningerne foreslår, at disse ikke længere finansieres under Øget Sundhed for Børn:

Amager Fælled Skole som sundhedspædagogisk profilskole er finansieret med 500 t. kr. /år.. Forvaltningerne vurderer, at denne indsats ikke længere bør finansieres under Øget Sundhed for Børn.  Børne- og Ungdomsforvaltningen vil i løbet af efteråret anvise finansiering af profilskolen for det resterende skoleår 2014/15 i forbindelse med, at Børne- og Ungdomsudvalget skal tage stilling til sag om skoler med særpræg.

Tackling er et undervisningsmateriale om alkohol. Det har været finansieret med 250 t. kr./år. Skolerne har fået undervisningsmaterialet stillet gratis til rådighed. Efterspørgslen har i de seneste år været meget. Skolerne har budget til undervisningsmateriale og vil selv kunne finansiere dette, såfremt de vil prioritere det.

6.       Bevilling udløber
Følgende indsatser blev besluttet for en toårig periode og udløber derfor med udgangen af 2014:
Move@School 
er et tilbud til skoler om at få mere bevægelse ind i alle fag og inspirere til mere leg og bevægelse i frikvartererne. Med folkeskolereformen er bevægelse nu et krav til alle skoler. Derfor foreslår forvaltningerne, at bevægelsesindsatsen på skolerne ikke finansieres under Øget Sundhed for Børn men gennem Børne- og Ungdomsforvaltningens generelle implementeringsarbejde.   
Klar, parat – Bispebjerg - indsats målrettet fysisk inaktive børn i Bispebjerg, som omhandler praksisnær uddannelse om bevægelse og motorik til frontpersonale på fritidshjem/KKFO’er.  Forvaltningerne foreslår, at indsatsen ikke finansieres under ØSB efter 2014. De gode erfaringer fra Klar, Parat – Bispebjerg bl.a. med at involvere og forpligte lokale aktører i arbejdet med bevægelse inddrages i den nye bevægelsesindsats i daginstitutioner og indskoling.

Økonomi

Indstillingen medfører ikke yderligere tildeling af midler end den varige bevilling under Øget Sundhed for Børn på 10,7 mio. kr. årligt.

Fra 2016 vil der være 1,047 mio. kr./år, som ikke er prioriteret endnu, og fra 2017 vil der være 1,572 mio. kr./år, som ikke er prioriteret.

Videre proces

Udvalgene forelægges i perioden 2015-2018 en årlig status for alle indsatser under Øget Sundhed for Børn. Primo 2015 forelægges udvalgene evaluering af BørneVægtsCentret. Medio 2015 forelægges forslag til prioritering af de uprioriterede midler på 1,047 mio. kr. pr. år. Medio 2016 forelægges forslag til prioritering af uprioriterede midler på 1,572 mio. kr. Medio 2018 forelægges udvalgene forslag til en ny udmøntningsplan for 2019 og frem.

Udkast til Københavns Kommunes sundhedspolitik behandles i Børne – og Ungdomsudvalget d. 5. november 2014.

         
         Else Sommer             Katja Kayser

Beslutning

Indstillingen blev godkendt.
Til top