Mødedato: 13.08.2014, kl. 16:15
Mødested: Rådhuset, stuen, værelse 8

Ansøgning om midler fra puljen til styrket sammenhængende indsats til unge med særligt fokus på forebyggelse og tidlig indsats.

Se alle bilag
Socialudvalget skal godkende Socialforvaltningens ansøgning til Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold om støtte fra puljen Styrket sammenhængende indsats til unge med særligt fokus på forebyggelse og tidlig indsats.

Indstilling og beslutning

Socialforvaltningen indstiller overfor Socialudvalget

  1. at Socialudvalget godkender Socialforvaltningens ansøgning om 23.048.100 kr. fra puljen ”En styrket sammenhængende indsats til unge med særligt fokus på forebyggelse og tidlig indsats” (jf. bilag 1 og 2), og
  2. at Socialudvalget godkender, at Socialforvaltningens udgifts- og indtægtsbudget forhøjes med 2.699.800 kr. i 2014, 7.428.200 kr. i 2015, 7.328.200 kr. i 2016 og 5.591.900 i 2017 under forudsætning af, at Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold bevilger midler til Socialforvaltningens projektansøgning, jf. tabel 1 i økonomiafsnittet.

Problemstilling

Socialforvaltningen ønsker at styrke indsatsen over for unge i hjemløshed eller i risiko herfor, og har derfor udarbejdet en ansøgning til Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forholds pulje Styrket sammenhængende indsats til unge med særligt fokus på forebyggelse og tidlig indsats, som indeholder 51,9 mio.

Puljens formål er at understøtte en forebyggende og tidlige indsats overfor unge i hjemløshed og unge i risiko herfor med henblik på at nedbringe antallet af unge hjemløse. Initiativet tager udgangspunkt i eksisterende erfaringer fra hjemløseområdet og konkrete indsatser med at styrke det tværgående kommunale samarbejde om udsatte unge.

Puljen havde ansøgningsfrist den 20. juni 2014, hvor Socialforvaltningen ansøgte om 23.048.100 kr. med forbehold for Socialudvalgets godkendelse.

Løsning

København har en markant overrepræsentation af sårbare borgere med behov for behandling, pleje, herberg og rådgivning. Tallene taler deres tydelige sprog: Imellem en fjerdedel og en tredjedel af de hjemløse i landet opholder sig i København. Det er kommunens borgere, og det er pendlere som søger ind til storbyen for en dag, en uge, en måned og opholder sig i på gaden, i væresteder eller på herberger.

Socialforvaltningen imødegår udfordringen ved at udvikle tilbud, der rummer både byens egne borgere og borgere udefra. Det ses på omfanget af eksempelvis herbergspladser, krisecenterpladser og stofindtagelseskapacitet.

København ønsker at nedbringe antallet af hjemløse gennem et overordnet fokus på de unges sociale mobilitet, hvilket betyder at flere skal inkluderes i det almindelige samfundsliv med uddannelse, beskæftigelse og egen bolig. Det kræver blandt andet en styrket forebyggende og tidlig indsats til udsatte unge, som er i risiko for at blive hjemløse.

For de unge, der allerede befinder sig i en hjemløshed er det ligeledes nødvendigt med en hurtig, helhedsorienteret og sammenhængende indsats, der kan understøtte, at den enkelte unge i videst muligt omfang udvikler eller genvinder sine kompetencer og muligheder for at få en bolig samt fastholde denne. Derudover er det nødvendigt med fokus på den unges netværk, uddannelse og beskæftigelse mv.

Socialforvaltningen kan derfor identificere sig med formålet i Socialstyrelsens pulje. Der er behov for, at styrke indsatsen over for unge hjemløse og unge i risiko for at ende i hjemløshed. Derfor ansøger Socialforvaltningen om midler til en styrket sammenhængende og helhedsorienteret indsats overfor unge hjemløse og unge i risiko for at ende i hjemløshed.

Ansøgningens overordnede indhold

Indsatsen vil have sit primære fokus på at skabe kontakt til de unge med henblik på at hjælpe dem videre i livet. Kontakten skabes gennem omsorg og respekt for den enkelte, og ved at kunne sikre tryghed, kontinuitet og ikke mindst koordinering af den unges sag på tværs af de forskellige hjælpesystemer

Socialforvaltningen ønsker at styrke indsatsen overfor
målgruppen af unge i hjemløshed eller i risiko ved hjælp af følgende indsatser, der kan søges midler til i ministeriets pulje:

  1. Indledende kortlægning og analyse af problemets omfang og karakter samt organisering på unge- og boligområdet.
  2. En samlet model for organisering, forebyggelse og social indsats i Københavns Kommune overfor unge hjemløse og unge i risiko herfor. Der søges midler til:

    a. En styrket indsats i forbindelse med overgangen fra børne- til voksenlivet, der er baseret på kommunens erfaringer med samarbejdsmodellen Vejen til uddannelse og beskæftigelse.

    b. En øget kontaktskabende ungeindsats i samarbejde med private organisationer på området.

    c. En styrket bostøtteindsats målrettet unge hjemløse.

  3. Udvikling og kvalificering af indsatsen for at sikre bedre adgang til billige boliger til unge samt deltagelse i netværket for erfaringsudveksling og udvikling af boligindsatsen

Den forventede effekt af indsatserne vil være, at færre udsatte unge ender i hjemløshed. Derudover er det forventningen, at unge hjemløse får en hurtigere og mere helhedsorienteret indsats, der bidrager til at styrke deres samlede situation, herunder deres uddannelses- og beskæftigelsessituation, sociale netværk, psykiske helbred og mindskelse af deres misbrugsproblematik.

Helt konkret er det forventningen, at forvaltningen vil opnå følgende effekter:

 

  • Af målgruppen på omkring 135, som bliver omfattet af delindsatsen Vejen til uddannelse og beskæftigelse, forventes det, at over halvdelen kommer i uddannelse eller beskæftigelse.
  • Af målgruppen på 6-800 for den kontaktskabende indsats er det målet, at der bliver taget kontakt til 3-400, opnået kontakt og dialog med 150-200 og opnået signifikante forbedringer - som følge af indsatsen for 75-100 unge.
  • Af målgruppen på 70-90 for bostøttemetoden CTI forventes 60-80 unge at kunne fastholde egen bolig som følge af indsatsen.
Med de tidlige indsatser er det således forventningen, at forvaltningen vil kunne hjælpe over 200 udsatte unge ud af et hjemløsespor, og herved også kan forebygge de sociale derouter, som knytter sig til hjemløsheden. En tidlig indsats vil give de unge troen på, at det kan lade sig gøre for dem at skabe et liv med bolig, uddannelse og arbejde.

Yderligere initiativer på området

Budgetpakke til B15
I forlængelse af Socialudvalgets drøftelse af behovsanalysen på herbergsområdet på mødet d. 7. maj 2014, bad udvalget blandt andet om en pakke med budgetønsker særligt henvendt mod unge hjemløse og herbergsområdet. I forlængelse heraf har forvaltningen udarbejdet forslag om én fælles indgang for unge hjemløse, 20 nye ungepladser, systematisk tværfaglig sagsbehandling for udsatte unge samt intensiv forebyggende bostøtte til funktionelt hjemløse unge. Derudover fremsender forvaltningen forslag om etablering af klubværelser til unge hjemløse på Kofoeds skole, og et forslag om at udsatte unge på den boligsociale venteliste kan tilbydes en delebolig og tværfaglige støtte mhp. at komme i uddannelse eller beskæftigelse.

Samskabelsesprojekt med Bikubenfonden m.fl.
Til orientering er Socialforvaltningen derudover i øjeblikket i dialog med Bikubenfonden om fremadrettet at etablere et større samskabelsesprojekt om en styrket indsats for unge hjemløse. Bikubenfonden har desuden fået positive tilkendegivelser om at indgå i samskabelsesprojektet fra flere af de største fonde på det sociale område. Socialforvaltningen og Bikubenfonden mødes igen efter sommerferien, hvor det skal drøftes, hvilke konkrete muligheder der er for samskabelse på området.

Økonomi

De bevillingsmæssige konsekvenser fremgår af tabel 1:

Tabel 1. Bevillingsmæssige konsekvenser

At-punkt

Udvalg

Bevilling

(nr. og navn)

Funktion

Indtægt (I) /
Udgift (U)

Beløb i 1.000 kr.*

(2014 pl)

Varig?
ja/nej

2014

2015

2016

2017

2

SUD

161600500Udsatte voksne

5.38.42.1

I

-2.699.800

-7.428.200

-7.328.200

-5.591.900

NEJ

2

SUD

161600500Udsatte voksne

5.38.42.1

U

2.699.800

7.428.200

7.328.200

5.591.900

NEJ

I alt

-

-

-

-

0

0

0

0

-

*Øgede indtægter er indikeret med negativt fortegn, mens reducerede indtægter er indikeret med positivt fortegn. Øgede udgifter er indikeret med positivt fortegn, mens reducerede udgifter er indikeret med negativt fortegn.

Forhøjelse af udgifts- og indtægtsbudgettet vil ske i forbindelse med første sag om bevillingsmæssige ændringer i 2014.

Videre proces

Hvis projektansøgningen imødekommes af Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold, vil projektet blive iværksat i andet halvår af 2014. Socialudvalget vil blive givet en årlig orientering om projektets resultater, første gang i medio 2015 og forelagt den endelige evalueringen af indsatsen, dvs. delprojekt 2 og 3, i forbindelse med afslutningen af projektet primo 2018.

Indsatserne vil i videst muligt omfang blive implementeret i driften efter projektperiodens ophør, hvis dette kan gøres uden budgettilførsel, og hvis indsatserne har vist positiv effekt for de unge. Hvis indsatserne kræver budgettilførsel efter projektperiodens ophør, vil det kræve budgettilførsel via budgetforhandlingerne fra 2018 og frem, hvis serviceniveauet skal holdes.

 

Anette Laigaard  

                                                / Gitte Bylov Larsen                                                                  

Beslutning

Kontorchef Gitte Bylov Larsen deltog under punktets behandling.

Indstillingen blev godkendt.
Til top