Hvis du har problemer med at udfylde en selvbetjeningsløsning

Hvis du har problemer med eller spørgsmål til vores selvbetjeningsløsninger, kan du enten forsøge at finde svar på dine spørgsmål nedenfor, eller kontakte Københavns Kommune på tlf. 33 66 33 66.

Flytte

Spørgsmål: "Jeg vil gerne melde til Københavns Kommune, at jeg flytter. Men den adresse jeg skal flytte til findes ikke i den digitale selvbetjeningsydelse".

Svar: Den adresseoversigt, der findes i Københavns Kommunes digitale flyttesystem, opdateres med jævne mellemrum. Du vil dog kunne opleve, at den adresse, du skal flytte til, endnu ikke findes i adresseoversigten. Hvis det er tilfældet, kan du ikke bruge den digitale selvbetjeningsløsning. Du skal i stedet melde at du flytter ved at ringe til Københavns Kommune på tlf. 33 66 33 66 eller henvende dig i et Borgerservicecenter.

 

Hvis du har problemer med at indlæse blanketter

Københavns Kommune har to slags blanketter på www.kk.dk: E-blanketter og pdf-blanketter.

E-blanketter

Du kan udfylde e-blanketter med eller uden NemID eller digital signatur.

Hvis du logger på med NemID eller digital signatur, udfylder systemet selv en del af dine oplysninger. Du kan i nogle tilfælde sende blanketten digitalt til kommunen.

Logger du ikke på, skal du printe blanketten ud og sende den til kommunen.

 

Pdf-blanketter

Du skal have Adobe Acrobat Reader installeret på din computer for at kunne læse pdf-blanketter.

Adobe Acrobat Reader er gratis og åbner automatisk dokumenter, når du klikker på dem.

For at installere programmet, skal du gå ind på: www.adobe.com/dk/products/acrobat/readstep2.html

 

Følg guiden herunder:

  • Du skal trykke på ”Download nu”, efter du har valgt eller fravalgt Googles værktøjslinje
  • Hvis overførslen ikke går i gang med det samme, skal du muligvis trykke på det gule felt, der viser sig mellem toppen af hjemmesiden og adresselinjen. Her skal du trykke ”Installer ActiveX-object” og derefter ”Installer”
  • Nu skal der gerne åbne et nyt vindue, der viser, at Adobe Acrobat Reader bliver hentet ned på din computer
  • Når overførslen er færdig, begynder installering på din computer automatisk i et nyt vindue.
  • Når installationen er færdig, skal du muligvis genstarte computeren, før programmet fungerer
  • Derefter vil du kunne hente, læse og udskrive alle blanketter og dokumenter på www.kk.dk

 

Om NemID eller digital signatur

Københavns Borgerservice udsteder NemID. NemID er den nye digitale signatur.

Hvis du har netbank, har du automatisk fået NemID. Du kan også bestille den på www.nemid.nu.

Læs mere om NemID

På kk.dk kan du bruge NemID eller en digital signatur, hvis den er udstedt af DanID eller af TDC. Hvis du oplever fejl med PIN-koden til din Digitale Signatur, kan problemet være, at du benytter en kode til en anden signatur, som ikke længere kan benyttes. Hvis det er tilfældet, skal du kontakte NemID.

Hvis du har problemer med NemID og digital signatur

DanID udsteder både NemID og den tidligere digitale signatur, som du stadig kan bruge.

Hvis du har tekniske problemer med signaturerne, kan du finde svar på www.nemid.nu.

 

Hvis du har du problemer med at betale med dankort

Hvis du har problemer med at betale med dit dankort på www.kk.dk, kan det skyldes flere ting:

  1. Dit dankort er udløbet - tjek udløbsdatoen på forsiden af kortet
  2. Du har indtastet en forkert udløbsdato - de gyldige formater er "mmåå", "mm åå", "mm-åå" eller "mm/åå". Dankort udstedt af visse banker før 1996 er ikke forsynet med udløbsdato. Disse kort er dog forsynet med en udstedelsesdato. Det er så denne, du skal indtaste
  3. Du har indtastet forkert kortnummer - gyldigt format er fx "0123456789101112". Der skal indtastes mellem 11 og 19 cifre i feltet
  4. Du har indtastet forkert kontrolnummer - kontrolnummeret står på bagsiden af dit dankort og er et trecifret tal, som er trykt bag på dit betalingskort. PBS kontrollerer, at oplysningerne om kortnummer, udløbsdato og kontrolnummer er fra samme betalingskort. Kontrolnummeret skal altid anvendes for at kunne handle på internettet.