Kan jeg selv vælge mit hjælpemiddel?

Når du får bevilget et teknisk hjælpemiddel, har du to muligheder

  1. Du kan vælge at modtage det hjælpemiddel, som Københavns Kommune vælger til dig. Kommunen betaler det fulde beløb.
  2. Du kan vælge at benytte din ret til frit valg. Du indkøber selv dit hjælpemiddel hos den leverandør, du ønsker at benytte. Hvis du køber et hjælpemiddel som er dyrere, end det Københavns kommune kan tilbyde dig, skal du selv betale prisdifferencen.

Hvis du vælger frit valg, skal du være opmærksom på

  • Du kan få ekstra udgifter
  • Det er dit ansvar, at hjælpemidlet lever op til de krav, som din sagsbehandler har skrevet på din bevilling
  • Du kan miste dit tilskud fra Københavns Kommune, hvis dit indkøbte hjælpemiddel ikke lever op til de beskrevne krav.

 

Læs mere om frit valg i pjecen Værd at vide om frit valg af tekniske hjælpemidler.

Hvordan søger jeg om et hjælpemiddel?

Københavns Kommune er opdelt i forvaltninger. Hvis du er under 65 år, skal du søge støtte fra Handicapcenter København i Socialforvaltningen. Hvis du er fyldt 65 år, skal du søge støtte fra et af de fem lokalområdekontorer i Sundheds- og Omsorgsforvaltningen.

På siden Sådan søger du finder du en ansøgningsblanket, som du enten kan sende digitalt eller printe og sende med posten.

På siden finder du også det kontor, som du hører til, og som skal behandle din ansøgning.

Hvis du har spørgsmål, kan du kontakte det kontor som skal bevilge dit hjælpemiddel.

Hvad gør jeg hvis mit hjælpemiddel går i stykker?

Hvis dit hjælpemiddel går i stykker og skal repareres, skal du kontakte Hjælpemiddelcentrets serviceafdeling.

Det er ikke muligt at få repareret et hjælpemiddel på Hjælpemiddelcentret uden en aftale. Du skal derfor altid ringe og lave en aftale, før du møder op på adressen.

Kontakt Hjælpemiddelcentret

Telefon: 70 80 82 14 - tast 1 for serviceafdelingen.

Telefontider:

Mandag-torsdag mellem kl. 8:00 - 11:00 og mellem kl. 13:00 - 15:00

Fredag mellem kl. 8:00-13:00

Aften og weekend

Hvis dit hjælpemiddel går i stykker uden for Hjælpemiddelcentrets telefontid, og du har akut brug for hjælp, kan du stadig ringe til Hjælpemiddelcentrets serviceafdeling. På telefonsvareren bliver du guidet i, hvem du skal kontakte.