Læs om forskellen på Digital Post og e-Boks

Digital Post og e-Boks er ikke det samme. Du har ikke automatisk Digital Post, fordi du måske har en e-Boks. Men fra din e-Boks kan du også se posten fra din digitale postkasse, så snart du er tilmeldt denne. Har du både Digital Post og e-Boks, får du samme post i begge postkasser. Du behøver altså kun se post ét sted.

I e-Boks kan du få post fra private virksomheder, fx din bank eller dit pensionsselskab. Med Digital Post kan du få post fra alle offentlige myndigheder, fx kommunen. Og du kan både skrive til og besvare brevene fra dem digitalt.

Digital Post ved dødsfald

Hvad sker der med afdødes digitale post?

Hvis en borger dør, eksisterer postkassen stadig. Myndigheder kan dog ikke sende Digital Post til den afdøde. Det var muligt frem til den 22. november 2014, men pga. uhensigtsmæssigheder for de pårørende med at tilgå Digital Post efter dødsfald, blev reglerne ændret, så det ikke længere er muligt at sende via Digital Post.

Afdødes digitale post opbevares i fem år fra den 1. november 2014.

Adgang til at læse afdødes digitale post?

Læseadgange ophører efter Justitsministeriets påbud ved dødsfald. Hvis du som pårørende har brug for at læse afdødes digitale post, skal du bede om læseadgang ved at indsende en skifteretsattest via e-Boks.dk Du får en skifteretsattest ved at henvende dig til skifteretten, der behandler dødsboet.