21.08.13 David Munk Møller - Præsentation og formidling

Der blev registreret 69 fremmødte til Event den 21.8.2013 med foredragsholder David Munk Møller.

Davids oplæg var et frisk pust og han fangede tilhørerne med det samme.

Vi blev mindet om, at alle kan blive gode til at præsentere sig selv og fremføre sit budskab, men det kræver øvelse. Det er vigtigt at kunne præsentere sig selv og kunne lave en elevatortale, når du netværker og kunne tale tydeligt og sammenhængende, når man er til jobsamtale. Det er okay at være nervøs, du skal bare huske at bruge din nervøsitet, smil og vær tilstede.

Som David siger, så betyder kommunikation, at gøre fælles, at vise interesse via kropssprog, at være åben og imødekommende. Når du agerer lyttende, udviser passion, holder øjenkontakt og tænker over din stemmeførelse og dit budskab er klart, så virker du ægte og din præsentation bliver mere levende og relevant.

Forbered dig og husk at fokusere på det positive og det, du er god til. Lær dem at kende, som du gerne vil formidle noget til, så I ”taler” samme sprog og spejler hinanden.

David bruger sin erfaring og sit livssyn på en flot og nærværende facon, som fik tilhørende til at føle sig inddraget til at tænke i nye baner ift. jobsøgning.

Det var levende og meget inspirerende, vi spurgte deltagerne ”nævn to pointer fra foredraget, du kan bruge fremadrettet”.

Og her er et lille udpluk:

Præsentationens opbygning – Hvad jeg er god/dårlig til – det åbne vindue – fokus på de gode ting, fortæl, hvad du brænder for og vær opmærksom på lytteren – smile til en jobsamtale – få andre til at huske, hvad du har sagt – kropssprogstræning – visualiseringsøvelser.

Kommentarer:

David var fængende og en fantastisk taler - vil gå hjem og øve mig på min mand – en rigtig fin troværdig foredragsholder berørte basale menneskelige problemer, områder hvor vi har svagheder – øget selvtillid og gode teknikker, er ting jeg tager med hjem, Tak – At David startede med at bede os om at hilse på 5 folk i salen, for det blev jeg i godt humør af og det virkede til at andre også gjorde.

28.05.14 Kristina Adele - Fokus på dit liv og ikke din ledighed

”Når du mister dit arbejde får du en ny – og ofte meget hård - arbejdsgiver, nemlig dig selv. Du befinder dig uden for mainstream og kan anses som forkert og farlig. Jobcentret kan opfattes som en trussel, der kontrollerer dig.”

Dette var kunstneren Kristina Adeles udgangspunkt for et inspirerende foredrag , hvor hun med bl.a. nysgerrige spørgsmål og fint violinspil inviterede de 55 fremmødte til at reflektere over deres situation som arbejdsløse.

Blandt Kristina Adeles væsentligste pointer er, at du skal give dig selv lov til at se langt ud over din ledighed og jobsøgning.  – Hvor kan du opsøge den dejlige følelse af at være nyttig og indgå i en sammenhæng, når du ikke længere får den ’automatisk’ på arbejdspladsen? – hvad giver dig god energi?

Vi kan ikke regne med at få et job, vi elsker og beholder resten af livet. Mange af os lever med arbejdsløshed  i perioder – og denne virkelighed kan man få meget godt ud af.

Med afsæt i  ’den tredobbelte bundlinie’ = people, planet, profit og med spændende eksempler fra sit eget liv opfordrede Kristina Adele alle til at tænke over, hvad vores virkelige værdier er.

 

Blandt de ting deltagerne nævnte de kunne bruge fremadrettet var f.eks.:

Følelsen af sammenhæng og meningsfuldhed

At se ”arbejdsløs” situationen som noget positivt

Der blev talt til mennesket og ikke klienten

Motivation ved at tænke kreativt og anderledes

De positive ressourser og muligheder i dig selv

14.05.14 Heinrich Mortensen - Optimer din jobsøgning

Som repræsentant for Virksomhedsservice i Jobcenter København har Heinrich Mortensen gennemført ca. 500 rekrutteringer hvoraf ca. 25 % af dem er ordinære ustøttede jobs. På den baggrund fortalte han om sine erfaringer med headhunting og jobsamtaler.

Bliv headhuntet

Heinrich Mortensen fortalte, at virksomhedskonsulenterne lægger vægt på feltet personlig beskrivelse på Jobnet-cv´et i stedet for drop down felterne. Forklaringen er, at det personlige cv giver arbejdsgiverne langt mere konkrete oplysninger om, hvilke opgaver man som jobsøger tidligere har udført.

Det er den feedback Jobservice får fra stadig flere virksomheder, som har fået øjnene op for, at Jobservice leverer en gratis og god matchning af job og jobsøgende. Herfra er næste step naturligvis jobsamtalen.

Men hvor dan lykkes man med den. Heinrich Mortensen fastslår, at 99 % af succesen ved en god samtale ligger i grundig forberedelse inden jobsamtalen. Men Heinrich er også helt med på, at intervieweren/arbejdsgiveren har et stort ansvar i at sætte en ramme om, hvilken profil man ønsker, herunder personlighed, kvalifikationer og erfaring. 

Forberedelse til samtalen:
  • Få indsigt i virksomheden ved at bruge lidt tid på dens hjemmeside. Læs om organisationen, positive historier, trivselsundersøgelse og husk at rose ledelsen uden at virke overfladisk.
  • Match det sted, at du skal til samtale tøjmæssigt og kropssprogsmæssigt. Jo bedre spejling mellem dig og arbejdsgiver desto stærkere kan arbejdsgiver forestille sig dig, som en del af holdet. Se evt. billeder på hjemmesiden ved at google/søge på billeder.
  • Find ud af hvor samtalen skal afholdes og besøg stedet inden, så du kender transporttiden.
  • Husk at udskrive jobopslaget før det forsvinder i cyberspace og medbring C.V. og ansøgning.
Om samtalen:
  • Ved de fleste jobsamtaler er kandidaterne nervøse. Overvej at fortæl intervieweren, hvis du er meget nervøs. Det ligger en dæmper på nervøsiteten og virker troværdigt, at du selvfølgelig er nervøs, fordi du gerne vil have jobbet.
  • Jobsamtalen skal være en dialog. Så vær tydelig i dialogen og giv eksempler på det, man har arbejdet med. Det virker troværdig og målrettet, og hjælper arbejdsgiver med at se, hvordan de kan benytte din arbejdskraft på et helt konkret plan.
  • Arbejdsgivere stiller altid spørgsmålet "Hvorfor søger du dette job?", så vær ekstra forberedt på det. Derudover kan du forberede dig ved at have styr på de 20 typiske spørgsmål. Du kan evt. google dem.
  • Du vil altid blive spurgt om dine stærke og svage sider. Der er derfor to råd. Du skal ikke være bange for, at være selvsikker og tro på dig selv og vend dine svage sider til noget positivt – der er altid to sider af en sag. Et godt fif er at træne disse spørgsmål i dit netværk.
  • Løn: Spørgsmålet er ikke fair, men bliver du spurgt alligevel, så kast bolden tilbage med fx: ”Jeg er overbevist om, at I betaler en passende løn efter mine kvalifikationer”, eller angiv en tidligere lønnet stilling, som du har haft og se efter ansigtsudtrykkene ved samtalebordet og ret ind derefter.
  • Husk at det er kemien, som i sidste ende bringer dig i 'hus' til jobsamtalen.

19.02.14 CPH West - På vej mod opkvalificering eller brancheskift - er det dig?

Marianne fortalte om sit spændende arbejdsliv og hvad der havde drevet hende gennem hendes karrierer.

I ejendomshandel er der 3 afgørende segmenter.  Beliggenhed – beliggenhed – beliggenhed men som Marianne siger, skal du i dit arbejdsliv tænke bevidsthed – bevidsthed – bevidsthed.

Du skal vise og beskrive at virksomheden kan får en medarbejder som leverer resultater. Du skal altså tro på dig selv og på at du er den rigtige, så man kan mærke at du brænder igennem.

Du skal turde, vise hvem du er. Tingene er ofte ikke så farlige, som man forestiller sig. Ressourcer og ihærdighed i den uopfordret jobsøgning skaber åbninger, folk er altid hjælpsomme hvis du spørger om det rigtige, men tænk over hvad du gerne vil have hjælp med, så skal det nok give pote. Lav en enkelt analyse hver gang du skal søge en afklaring. En simpel analyse er en swot analyse hvor du opstiller fordele - ulemper - muligheder og trusler, ved at udfylde disse punkter bliver du klar på hvad du ser, er dine styrker og svagheder i de givne opgaver virksomheden ønsker løst.

Brancheskifte - Se ikke alene på stillings betegnelser men heller på opgaver. Se fremad og overvej om det kan føre til nye muligheder via spændende opgaver og udvidet netværk. Et godt netværk skal udvides og plejes, men så kan det også føre til at døre åbnes.

Marianne deltog selv i et iværksætter kursus og det blev indgangen til hendes nuværende arbejde, så rådet er kig på dine succeshistorier og beskriv dem. Sæt navn på dine kompetencer, få gerne hjælp så du fremstår helt skarp.

Marianne talte om kurser, grundlæggende videreuddannelse, opkvalificerende speciel tilrettelagte forløb m.m.

Et udpluk af kommentarer:

  • Intet er umuligt - man skal tro på sig selv
  • Bruge ens succeser og bruge dem fremadrettet
  • Undersøge at få sat navn på sine kompetencer
  • Andre tager valget for mig hvis jeg ikke tager det selv
  • Bruge sit netværk og pleje det
  • Bevidste og ubevidste valg
  • Vil være mere positiv og tænke mere over mine muligheder
  • Få afklaret mine erhvervskompetencer
  • Fik øjnene op for der er mulighed for at skifte branche og gå efter at få drømmen opfyldt

18.09.13 med Mona Camilla Petersen - Courage

Der blev registreret 71 fremmødte til Event – Mona Camilla Petersen – Courage http://drivkraften.dk/ 

En god udsigt, kræver en god indsigt. Det er de små skridt, der gør den store forskel

Det var spændende at høre erfaringer fra Mona´s arbejdsliv, og hvilke erfaringer der har givet det arbejdsliv, Mona nu er på vej imod.

Mona tænder et lys og starter morgens oplæg, vi sidder drivvåde, da der udenfor er regn som sjældent før. Så slemt at nogen må starte med at vride deres strømper og vores kantinedame har lånt tørt tøj ud til andre. Der er en sommerhusstemning, varm kaffe i koppen og Monas ro og betænkningsfulde væsen.

Mona fortæller om sit liv, tidligere Danmarksmester i styrketræning, tidligere hundefører, pionér i militærpolitiet og betjent i Roskilde. Mona er fra det Jyske, og det mærkes i den ro hun fyldes os alle med.

Mona har skiftet stres og jag ud med ro og indre værdier, nu skal der glæde og indre lys til.

Mona giver os noget at tænke over, husker jeg mon, at jeg er noget specielt og har mange værdier. Husker jeg at lade mine beholder op, og hvor/hvordan kan jeg det.

Dagens oplæg er for mit indre, hvordan og hvad kan jeg bruge mine følelser til at hanke op i mig selv, når jobsøgningsrouletten tynger. Jeg fik værktøjer til at komme ud af mørket, hvis en samtale ikke resulterede i ansættelse.

Mona fremstår som en modig, varm og empatisk kvinde. 

Kommentarer:

- ”Gode illustrationer til underbyggelse af nogle gode perspektiver og pointer.”

- ”Det er jo det helt essentielle Mona Petersen har holdt foredrag om. Det er ømfindigt og godt at komme dertil, men vi er mange der ønsker mod og evne til det. ”

- ”Anderledes og inspirerende, godt oplæg om at finde sig selv, med perspektiv om livets mening”

- ”indsigt omkring hvad mennesket er i stand til, tænke anderledes, god formidler”

- ”Dejlig personlighed med en smittende glød, gode pointer, især godt at du bruger dig selv, du sparker røv - super.”

Service

1000 Tak fra Jobservice / Tina Raida, Glen Færch Poulsen, Kim Baumann og Simon Degani.

30.10.13 Powerjobsøgerne - Alle kan i princippet være en del af dit netværk

”Jeg har været ledig i to år før, jeg fik arbejde, så hvis jeg kan, kan I også.” Det var ordene, som Lise Bonde lagde ud med under event med Powerjobsøgerne. Lise bruger sig selv, og sine egne erfaringer på en lun og meget inddragende måde til stor inspiration for deltagerne.

Alle kan i princippet være en del af dit netværk

Lise har erfaret ligesom mange andre i hendes netværk, at man skal have det godt, når man søger job og ikke omvendt. Man skal derfor ikke nødvendigvis tro, at det er arbejdet, der i sig selv har ansvaret for, at man har det godt. Hvis man udstråler velbehag og balance, kan det fra arbejdsgiver side mærkes øjeblikkeligt i for eksempel en jobsamtale eller når man i øvrigt kontakter den potentielle arbejdsgiver. Men det gælder også i et større perspektiv, når man for eksempel opsøger nye folk, som man kan inddrage i sit netværk og i øvrigt blot taler med folk i sit netværk, når man taler med sin familie, venner og sågar sin tandlæge.

Det kræver energi at være jobsøgende

Underoverskriften er ingen hemmelighed, men hvor du får energien fra, kan være yderst vanskelig at sætte fingeren på. Lise spurgte derfor deltagerne om deres interesser og hobbyer. Man skal give sig tid til at lave, det man kan lide for det er med til at give én energi til andre ting – såsom at være jobsøgende. ”Hvilke kompetencer kan du lide at bruge, som virksomhederne også efterspørger”, spurgte Lise retorisk. Deri lægger en del af svaret på, hvordan du finder og kanaliserer din energi til at være i balance og positiv opstemt, når du søger job og er til jobsamtale.

Drop ansøgningerne

”Lad vær’ med at skrive så mange ansøgninger. Den måde at søge job på hører fortiden til", sagde Lise. Lise har en pointe. Det skyldes, at arbejdsmarkedet er indrettet på en sådan måde, at alle jobs som bliver besat, er det kun 20 %, hvor dette bliver gjort gennem opfordrede ansøgninger på baggrund af officielle stillingsopslag. Sagt med omvendt fortegn, er det 80 % af alle jobs som bliver besat via netværk og uopfordret jobsøgning. For blot et par år siden var det 40/60 i uopfordret jobsøgnings favør, så tendensen er markant.

Det var spændende at høre erfaringer fra det erhvervsliv Lise er og har været en del af, og hvordan det at være jobsøgende og dét at være med i Powerjobsøgerne, har givet Lise værdier og et nyt perspektiv på sin jobsøgning. Lise har været leder af Powerjobsøgerne, og der er ingen tvivl om, at det har givet hende værktøjer til jobsøgningsstrategierne, som Lise selv bruger, da hun skulle søge en ny stilling. Hun fortalte afslutningsvis om LinkedIn og påpegede, hvor vigtigt det er at være aktiv online specielt, når man er jobsøgende. For alle møder er potentielle åbninger for at holde en elevatortale. 

22.01.14 Iværksætterhjælpen - Spil på flere tangenter og forøg dine jobmuligheder

Det er ikke et enten eller spørgsmål om, hvorvidt du skal være 110 % iværksætter eller lønmodtager på fuld tid. Faktisk kan der være muligheder på begge indkomstområder, og de bør ikke nødvendigvis udelukkende hinanden.

Dette kernebudskab kom fra Benny Walsøe Petersen, som har hjulpet mange iværksættere og lønmodtagere med at udvikle deres forretningskoncepter hos Iværksætterhjælpen. Der er intet i vejen for, at man søger job som lønmodtager samtidig med, at man er i gang med sin bibeskæftigelse ved siden af. Mulighederne for at netværke også bliver større af, at man har flere kasketter på i forhold til sine interessenter herunder samarbejdspartnere, foreninger, leverandører og kunder. Det er, fordi det falder mere naturligt ind for folk at netværke, når man har fællesinteresser inden for iværksætteri og det ikke nødvendigvis altid behøver at dreje sig om at søge et lønmodtagerarbejde.

På den måde kan man bruge det bedste fra begge verdener på at opnå, det man ønsker for begge verdener. Man kan bruge medlemskaber fra diverse iværksætterforeninger og kontakten til sine interessenter til at netværke sig til et lønmodtagerarbejde, og man kan bruge jobsamtalerne med kommende arbejdsgivere til at dokumentere konkrete resultater på, hvad man har opnået med sin virksomhed.

Bemærk venligst, at dagpengemodtagere dog bør kontakte deres a-kasse for yderligere informationer om, muligheden for selvstændig bibeskæftigelse. Det samme gælder kontanthjælpsmodtager, som bør kontakte Ydelsesservice for at høre om mulighederne og reglerne for supplerende kontanthjælp.

Kommentarer fra deltagerne om, hvad der var det bedste ved dette event:

  • Indre motivation
  • Undersøg markedet før alt andet = spørg folk på gaden
  • Man kan netværke alle steder
  • Den gode virksomhedsplan
  • Canvas-modellen
  • Kortlægning af ens ydelser
  • Gode ideer til at afdække kompentencer

25.06.14 Charlotte Balschmidt - Sådan får du en ny uddannelse

Uddannelse er nøgleordet, hvis man er ledig og ønsker at skifte branche efter, hvor der er jobs. I øjeblikket er der f.eks. stor efterspørgsel på chauffører til lastbil, bus, taxa og flexkørsel som bl.a. indbefatter handicapkørsel.

”Vi kan lide at uddanne mennesker,” så klart og enkelt udtrykker Charlotte Balschmidt fra TUC, Transport Uddannelses Centret, det. Hun bakker sit udsagn op et smittende engagement, mens hun fortsætter: ”TUC vil stå bag Danmarks bedste transportuddannelser, yde høj service og være på forkant med udviklingen.”

I øjeblikket kan TUC tilbyde jobgaranti i Region Østdanmark for kandidater der gennemfører relevant efteruddannelse. Et videoklip gav de 83 fremmødte et hurtigt indblik i TUCs succesfulde strategi: Ved at tage kontakt direkte til arbejdsgiverne og anbefale nyuddannede kandidater formår TUC at matche arbejdsgivere og ledige.

Men transportsektoren er kun én af mange brancher hvor efteruddannelse fører til varige job. Charlotte opfordrede alle interesserede til at f.eks. at få lavet en Individuel Kompetence Vurdering (IKV) på en uddannelsesinstitution. På baggrund af en personlig samtale hvor ønsker og udfordringer bliver overvejet og diskuteret, sammensættes et program målrettet den enkelte.

Efter mødet fremhævede deltagerne bl.a.:

Dejligt at høre at der er jobgaranti inden for nogle brancher, dette var nyt for mig

Min lyst til transportbranchen er blevet større

Nu ved jeg hvordan jeg får et stort kørekort

IKV - Individuel Kompetence Vurdering - skal promoveres mere! Mange kan have gavn af det, hvis det er mere kendt.

02.04.14 Mand og bil

Netværksleder Mikael lagde ud med at fortælle om de generelle aspekter inden for dét at skulle starte egen virksomhed og de faldgrubber, der ligger i det. Men det handler i bund og grund om sit personlige perspektiv på dét at være i arbejde. Der er dem, der vil være selvstændige for næsten enhver pris, og som ikke kan forestille sig at skulle være lønmodtager. Og så er der dem, som har det bedst med rimelige faste rammer og en ens og fast månedsløn. Noget særligt interessant vi bemærkede var, at Mikael også sagde, at man for bare 12.000 kr. året eller 1.000 kr. om måneden kan have sin egen professionelle hjemmeside, arbejdstøj og øvrige driftsomkostninger som selvstændig. Det vil med andre ord sige, at man ikke behøver at pantsætte sit hus eller belåne sig til op over skorstenene blot for at kunne starte og drive egen virksomhed.

Fornuftig markedsføring og gode salgskanaler er grundstenene til en med tiden succesfuld virksomhed. Mikael har set alt for mange tilfælde, hvor man som selvstændig har startet eller købt dyre værktøjer, som man alligevel ikke skulle bruge, fordi man ikke har sat sig ind i hvilke kundebehov, man ønsker at dække. Her er det, at netværket Mand & Bil også kommer ind med gode råd til netop markedsføring og salg. Man står derfor ikke alene, når man starter egen virksomhed.

Deltagerne blev bedt om at fortælle, hvad de kunne bruge foredraget til fremadrettet:

  • Det gode ved at opbygge et stærkt brand, god markedsføring og godt netværk
  • Netværk kan skabe muligheder
  • At vide, at man ikke behøver at starte alene som selvstændig
  • Tankegang omkring konceptet om netværk
  • At netværk og markedsføring kan bruges til ens generelle jobsøgning
  • At netværke sig til sit ønskejob

11.12.13 Uffe Elbæk - Husk Jimmy

Der er ingen tvivl om, at Uffe Elbæk har levet et omfangsrigt liv. Uffe har mange historier at byde på, når det handler om at motivere sig selv og turde være sig selv ikke mindst, når man søger job.

Det var netop dét historien om Jimmy handlede om. Jimmy var en kraftig bygget ung mand i start 80’erne med fedtet hår. Men da Jimmy en dag fik et tilbud om at være med i et cirkusstykke, som en brølende Tarzan kun iført leopard-tango, kunne han alligevel ikke sige nej til, for måske første gang i sit liv, at være hovedpersonen i cirkusstykket og endnu vigtigere i sit eget liv. Og det viste sig også, at stykket med Jimmy var en kæmpe succes netop, fordi han var anderledes. Pludselig var det Jimmy, som fik stjernestatus og stjal al opmærksomheden fra de øvrige skuespillere, og hvem skulle have troet det?

Næste gang du får et tilbud, det kunne være en jobsamtale, et jobtilbud som så mange andre tilbud, der er nemt at afvise og svært at acceptere, så kunne det være, at det var det, du skulle bruge for at komme videre.

Kommentarer:

- Nysgerrighed -> Vær dig selv hele vejen

- Der er en gave i problemet

- Find en makker og skab et netværk – det kan være for svært at være alene

- Det er ok at fejle, men husk at lære noget af dem

- Reflektér, lær af dine fejl og vær målrettet

- Søg stillinger som ingen andre vil have

16.04.14 Michall Helmbæk - Undgå dine overbevisninger skygger for jobbet

Vi har dem alle sammen. Vi bruger dem dagligt og selv, når vi ikke tror, vi bruger dem, så er det måske dér, vi allermest benytter os af dem. Overbevisninger! Nogle af dem, måske endda de fleste af dem støtter os, i vores måde at se verden på. Men der er også nogle, som hæmmer os.

Overbevisninger kan hæmme os i at se nye perspektiver, som vi ikke troede eksisterede. Perspektiver som kan gøre det nemmere for os at finde arbejde. 90 % af de kunder, som Connection Management har, startede med at direktøren ringede ud til andre virksomheder for at booke et møde. Men foredragsholder Michall Helmbæk fra Connection Management påstår stadig, at det resultat ene og alene kommer af direktørens egen overbevisning om, at det må være sådan, man får nye kunder - og det blev det så. For at gøre en lang historie kort, så er budskabet derfor; hvis du vil opnå resultater (finde et arbejde, red.), skal du ændre dine overbevisninger.

Faktisk vil Michall Helmbæk gå så langt som at sige, at hvis du følger den kontrakt (til højre), som du indgår med dig selv, så garanterer han, at du finder et arbejde. Det handler om at komme ud af din komfortzone og finde dine overbevisninger, dem der støtter dig i at nå dit mål.

Kommentarer fra deltagerne om, hvad de kunne bruge denne event til:

- Det psykologiske med, at jeg selv vælger, hvordan jeg takler ting

- Altid at ringe inden man sender sin ansøgning

- Arbejde med sin overbevisning

- Det er dig, der har kontrollen

- Ring til arbejdsgiverne

- Tro på dig selv

08.01.14 Thomas Bigum - Stop afbrydelserne og begynd at tiltrække

Der er grundlæggende set to måder, man kan få opmærksomhed fra arbejdsgivere på. Den ene måde er at afbryde dem med personlige henvendelser, uopfordrede ansøgninger og jævnlige opkald (push-metode, eng. for at skubbe el. trykke, red.). Den anden måde er at lade arbejdsgivere komme til dig ved at tiltrække dem deres opmærksomhed (pull-metode, eng. for at trække el. hive).



Den førstnævnte metode, dvs. afbrydelsesmetoden eller push-strategi, er den samme metode, som for eksempel tv-reklamer bruger i dag. De afbryder din opmærksomhed, som var henledt på en for eksempel tv-serie eller en film. Det var måske hyggeligt med sådanne afbrydelser i 90erne. De hører mere eller mindre fortiden til i dag, fordi vi lever i en anden tid, hvor informationsmængden er meget meget større. Derfor har den slags tv-reklamefilm svært ved at skille sig ud, fordi reklamerne vises på deres præmisser og ikke, fordi du nødvendigvis ønskede at se dem på netop det tidspunkt, de blev vist.


Hvem ville du ansætte?

Det samme kommunikationsprincip gælder arbejdsgivere. Prøv at stille dig selv følgende spørgsmål: Hvem af følgende to personer ville du som arbejdsgiver foretrække at ansætte: Én der afbryder dig i dit arbejde for at fortælle dig, hvor god vedkommende er, eller én du har fået anbefalet gennem dit netværk, som har skrevet om sin faglighed på sin hjemmeside og om, hvordan man kan gøre tingene endnu bedre?

”Folk taler sammen. Men de taler om dem, der er synlige. Derfor er det vigtigt at have en online profil og skrive om, hvad du kan. Det starter med spørgsmålet: Kender du én, som kan…” – Thomas Bigum

Kommentarer:

- Det allerbedste er, hvad blogging kan gøre for ens jobsøgning

- Pull-metoden – har jeg aldrig skænket en tanke – Tak for det!

- Enkel pointe – tidssvarende. Motiverende!

- Netværk og meningsdannelse er vigtige via synliggørelse

- Læg brødkrummer på internettet

- Synliggørelse i de sociale medier virker

16.10.13 Den blå planet - Brug hinandens netværk

Efter en indledende præsentation af Den Blå Planet, forklarede foredragsholder og Personaleadministrator, Tanja Singh om, hvordan Den Blå Planet rekrutterer til deres stillinger som fortæller, gæstevært og underviser. Her fortalte Tanja, at det primært er studerende, som søger deltidsjobs, som ansøger til stillingerne, men Tanja gjorde meget ud af at fortælle, at alle er velkomne til at søge arbejde hos dem.

Netværk, netværk og netværk

Tanja kom også med masser af gode råd til, hvordan man kan forbedre sin jobsøgning, og her var netværk nøgleordet. ”Man er nød til at pleje sit netværk hele siden, og det gælder også tidligere kollegaer, fordi de fleste jobs netop bliver besat gennem netværk, sagde Tanja”. Og der er bestemt noget om snakken, for statistikker viser, at det efterhånden er 80 % af alle jobs, der bliver besat gennem netværk. Dertil kommer, at der i København og omegn alene er over 250.000 jobåbninger, hvilket langt overstiger ledighedstallet og antallet af jobopslag for hele Danmark.

I forlængelse af jobsøgning gennem netværk, forklarede Tanja også, at uopfordret jobsøgning også kan øge ens jobmuligheder og jobchancer markant. ”Det handler at komme ud og møde virksomhederne, hvor de er, som for eksempel til jobmesser og uanmeldte besøg specielt, hvis der er tale om stillinger, inden for teknik, håndværk og lignende, fortalte Tanja.” 

Stigende efterspørgsel

Oplevelsesøkonomien, som Den Blå Planet lever af, er også ved at komme sig efter krisen, og det betyder, at der igen forventes at være en stigende efterspørgsel efter servicerelaterede stillinger. Tager man for eksempel Tivoli, der også lever af oplevelsesøkonomien, som får ca. 4 mio. besøgende om året, er det omkring det samme som antallet af turister, som Rom i Italien får om året. Der er derfor god grund til også at inddrage virksomheder, der lever af oplevelsesøkonomien, i sin jobsøgning.

Kommentarer:

- Brug dit netværk

- Strukturer din dag

- Søge mere uopfordret

- Fokus på virksomhedens værdier i ansøgningen

- At være opsøgende

- Undersøg virksomheden

- Det hele

Service

1000 tak til Tina Raida, Glen Færch Poulsen, Tanya Poulsen og Simon Degani.

05.03.14 Jesper Dalhus - Lær salgsteknik i din jagt på drømmejobbet

Jespers oplæg var et frisk pust og han fangede tilhørerne med det samme.



Vi blev mindet om, at alle kan blive gode til at præsentere sig selv og fremføre sit budskab, men det kræver øvelse. Det skyldes ikke mindst, at kropssprog har en stor betydning, når du netværker, eller når man er til jobsamtale. Det er okay at være nervøs, du skal bare huske at bruge din nervøsitet, så derfor smil og vær tilstede.



Som Jesper siger, så betyder kommunikation; at gøre fælles, at vise interesse via kropssprog, være åben og imødekommende. Når du agerer lyttende, udviser passion, holder øjenkontakt og tænker over din stemmeførelse og dit budskab er klart, så virker du ægte og din præsentation bliver mere levende og relevant.



Forbered dig og husk at fokusere på det positive og det, du er god til. Lær dem at kende du gerne vil formidle noget til, så i ”taler” samme sprog og spejler hinanden.

Jesper tog os med på en rejse i Linkedin-universet med gode tips og tricks.


Jesper bruger sin erfaring og sit livssyn på en flot og nærværende facon som fik tilhørende til at føle sig inddraget med at tænke nye baner ift. jobsøgning.

Det var levende og meget inspirerende, vi spurgte deltagerne: "Nævn to pointer fra foredraget, du kan bruge fremadrettet":

Her er et lille udpluk:

  • DISC-profilerne var gode, at søge job og sælge mig selv og bruge mine kompetenceprofiler
  • Jeg skal hjem og bruge min LinkedIn og udvikle på den
  • Jeg kan bruge det med kropssprog og spørgeteknik bevidst i jobsøgningsprocessen
  • Jeg lærte at sælge mig selv og få mere selvtillid, fantastisk mulighed for at få ny viden, godt med øvelserne
  • Gode redskaber og tips til at opdaterer/forbedre min LinkedIn-profil, så den fremstår mere professionel og attraktiv overfor arbejdsgiveren
  • Vil bruge LinkedIn mere bevidst

23.07.14 Gitte Maj Risager - Om emnegrammet og personlighedstyper

84 deltagere lyttede aktivt til Gitte Maj Riisager, som holdt et oplæg om, hvordan enneagrammet og personlighedstype kan give forståelse for forskelligheder. Konklusionen på mødet var, at alder og erfaring ikke er en hindring – men det kan din attitude være.

Et gennemgående tilbagevendende budskab fra virksomhederne er, at det er din personlighed, de ser på. Som Thyra Frank sagde på et andet Event: ”jeg kan lære dig opgaverne, men ikke at have passion og hjertet med. Jeg kan sammensætte grupperne, så vi giver hinanden sparring, men det er din person, jeg ansætter.”

”Hvilke personlige træk er mest fremtrædende hos dig, og er du tydelig nok i at vise det” – Gitte Maj Riisager.

Når du skriver din ansøgning og dit CV, kan arbejdsgiveren så se, hvem du er, og hvilken rolle i teamet du byder ind på. Vi hører, at arbejdsgiverne bruger mindre end et minut på at råsortere og skimme bunken af CV’er igennem i første udvalgsrunde. Kan virksomheden tydeligt se dine kompetencer ”personlige som faglige”, og hvilken rolle du kan have/løse. Mange virksomheder melder tilbage, at de fleste CV’er er flotte, men desværre også lidt neutrale. Derfor kan enneagrammet være en hjælp i din jobsøgning, og hjælpe dig i din videre jobsøgning.

Der har været en del spørgsmål fra deltagerne om, hvorvidt det er arbejdsgiverens marked, og om man kan definere sig selv ud fra et nummer. Til det svarer Gitte Maj Riisager: ”Jeg kan altid lære dig arbejdsopgaverne på 3 måneder, så det er ikke der, skoen trykker. Men jeg skal til gengæld føle mig sikker på, at du er motiveret og klar til at påtage dig et ansvar. Du skal som ansøger med andre ord vise, at du ønsker at arbejde for mig af lyst og ikke kun af nød.”.

Udvalgte kommentarer fra deltagerne om, hvad de fik ud af event med DUCAS:

-          Selvindsigt- kvalifikationer

-          Til jobsamtalen er det godt at kende sig selv og kunne sætte ord på

-          Der var en god dialog i salen, som gav et bredt spektrum og nye ideer til brugen af de 9 typer

-          Kender enneagrammet i forvejen - skønt at opleve, at I griber det an fra denne vinkel - tak

-          Bruge enneagrammet i ansøgningen- vær personlig, og den person, du er, det er vigtigt

-          At få større bevidsthed om mig selv og bruge det i jobsøgningen

13.11.13 Kaspar Basse - Derfor er attituden det vigtigste

”For enhver virksomhedsejer er det 100-tusinde %, at det er entusiasmen, der er det absolut vigtigste – vi skal nok lære dig alt det praktiske med tiden”. Og så var event med Kaspar Basse fra JOE & THE JUICE ellers sat i gang. Stille og roligt og helt nede på jorden fremstod Kaspar som en subtil, men markant virksomhedsleder, der har sat fornuften og attituden i højsædet.

”Valget er dit – og kun dit”

Bedre kan overskriften ikke fange essensen af Kaspars hovedbudskab til deltagerne. Du vælger selv om, du vil fremstå som et offer eller én, der tager livet, som det nu engang kommer med et smil. Men du skal bare være opmærksom på, at der ikke vil være én eneste arbejdsgiver, som vil ansætte dig, hvis du vælger at påtage dig rollen som den, omverdenen skal vide, at du har det skidt.

Det må ikke misforstås, at du selvfølgelig kan have og skal have lov til at have det dårligt over at være ledig. Men hvis du lader offer-rollen gennemsyre din udstråling, når du er til jobsamtale, så kan arbejdsgivere mærke det lige med det samme, og hvem ønsker at ansætte nogen, som har svært ved at smile?

Vend situationen på hovedet, og se det for eksempel fra arbejdsgivers side. Ville du arbejde for en virksomhed, hvis din kommende leder til jobsamtalen sagde, at vedkommende synes, at hele arbejdspladsen var et værre rod, og at lederen i øvrigt synes, at det er alle de andre kollegaers skyld, og at du ikke skal forvente at blive positivt modtaget af dine kollegaer, skulle du blive ansat det pågældende sted?

Der er heller ikke mange år siden, at forskellige undersøgelser af en lang række virksomheder viste, at du naturligvis skal have kernekvalifikationerne i orden i forhold til jobbet. Men det er din personlighed og attitude, der afgør, at du overhovedet bliver ansat og, hvis forholdene er de rette, med tiden forfremmet, og at du ikke nødvendigvis er den første, der bliver fyret ved en eventuel fyringsrunde. Der er dog altid undtagelser, men spørgsmålet er, om du vil lade dit liv afgøre af undtagelser eller de ubeskrevne regler. Valget er som sagt dit.

02.10.13 Thyra Frank - Livsglæder og stjernestunder

Det emmede af harmoni og ro da Thyra Frank trådte ind i salen for at holde foredrag. Hun lagde fra start vægt på de menneskelige værdier for som Thyra sagde, så headhunter hun ikke sine medarbejdere, hun hearthunter dem. ”De skal nok lære det praktiske med tiden, men det er det medmenneskelige, som de skal have med i bagagen fra start”, sagde Thyra.

Thyras budskaber om trivsel er vigtige, fordi fokus på personlighed og indre værdier er mindst lige så afgørende for om man får tilbudt et job, som de rette kvalifikationer og kompetencer. Det skyldes, at man skal kunne arbejde sammen med andre, og man skal kunne have evnen til at socialisere sig i og omkring sit arbejde i forhold til trivsel og velvære dels, fordi det er en stærk motivationsfaktor, og fordi det sparer virksomheder for mange ressourcer. Hvis kunder trives, bliver de mere tilfredse og ikke mindst købevillige, og medarbejdere har færre sygedage og har en større sjæl med i arbejdet. Sådan var det også på plejehjemmet Lotte. Det viste sig også, at mens Thyra var institutionsleder på Lotte, var sygefraværet det mindste i Danmark i forhold til andre lignende institutioner og medarbejdertilfredsheden høj. Norge og Sverige har taget trivsels-konceptet til sig, og særligt i Norge har man besluttet, at alle plejehjem skal være ligesom Lotte.

Det handler også om at have Ja-kasketten på både som leder, men også som jobsøger. Som Thyra siger, så er livet sjovere, hvis man er åben overfor andre og for nye perspektiver, fordi det giver flere muligheder.

Kommentarer: 

- ”Ja-kasketten”

- ”At jeg nok selv kan se en mulighed for at skabe et job til mig inden for denne branche”

- ”Find du af, hvad der skal ændres før, det kan blive godt”

Service

1000 Tak fra Jobservice / Tina Raida, Glen Færch Poulsen og Simon

30.04.14 UC Plus - Så kører jobgaranti-bussen

Med jobgaranti i bagagen er en uddannelse til rutebuschauffør bestemt en vej tilbage til beskæftigelse. Der er ingen øvre aldersdiskrimination, men der er en nedre. Den hedder min. 21 år og kørselserfaring med bil. UC Plus kan tilmed berette om en buschauffør på 80 år. Så længe du kan få forlænget sit buskørekort, må du stadig køre bus. 

Men hvis du tror, at det bare handler om at køre bussen, så skal du vide, at dette kun er 20 % af opgaven som buschauffør. De resterende 80 % er attitude, service og fremtoning. Har du derfor et normalt/godt helbred og kan fremvise en ren straffeattest samt kørselserfaring, kan du derfor nå langt.

Det hele starter med et afklaringsforløb på 2 – 3 dage, hvor bl.a. din personlighed og kørselserfaring bliver prøvet af. For at komme på afklaringsforløbet, bedes du kontakte dit lokale Jobcenter for at få lavet en jobplan, så du kan starte på næste hold.

Bus-fakta:

  • Buslinje 5A er den absolut mest passagerige med 22 mio. passagerer pr. år
  • Ca. 8-10 rutebusvirksomheder på Sjælland har trafikselskabet Movia som kunde

    Movia har

    - 477 buslinjer

    - 12.950 stoppesteder

    - 212 mio. passagerer

    - 4500 buschauffører ansat

    - 450 årlige nyansættelser

27.11.13 Københavns Erhvervsservice – Iværksættergejsten skal holde hele vejen

”Det vigtigste er at have et klart mål for, hvad du vil opnå. Det er ikke sikkert, at du opnår lige netop dét, som du havde sat dig for, men hvis du vil holde gejsten som iværksætter oppe efter års hårdt arbejde, så skal du have noget at sigte efter.” Det var Nina Asmussens gennemgående budskab til event.

En anden ting der også er meget vigtig, når man starter som iværksætter, er at man tester sit marked for de produkter eller serviceydelser, man ønsker at tilbyde. ”Jeg har set mange halvlunkne ideer blive til stor succes, og ligeså mange nærmest geniale bud blive til ingenting”. Så hvad der kan virke som en meget god idé, hvis du spørger dine venner, familie og øvrig omgangskreds, er ikke repræsentativt for et marked, du helst skal leve af. ”Spørg mindst 100 folk på gaden; ville du købe dette produkt, jeg står med i hånden her?”

Men det er ikke kun inden for iværksætteri, hvor det er vigtigt at have en klar strategi for sin forretnings idé. For hvis du har brugt meget tid og ressourcer på at sende 200 ansøgninger og stadig ikke har fået tilbudt et job, så er det måske på tide at ændre sin jobsøgningsstrategi. Søger man for snævert fagligt eller for geografisk. Eller søger man udelukkende på opfordrede jobs. Alle disse faktorer er medvirkende til at minimere i stedet for at maksimere mulighederne for at få tilbudt et arbejde.

Nina Asmussen og andre rådgivere står under alle omstændigheder klar til at modtage din kontakt hos Københavns Erhvervsservice, hvis du har en iværksætter i maven eller gerne vil udvikle din forretning.