Din nye Torvegade
Status på projektet
Opdateret december 2025
Vejarbejdet foregår i etaper og varer i to år
Vejarbejdet er opdelt i kortere strækninger, så vi forstyrrer kortest mulig tid foran de enkelte butikker og ejendomme. Arbejdet er gået i gang i begyndelsen af december.
1. ETAPE: Mellem Prinsessegade og Christmas Møllers Plads // fra december 2025 - slutningen af 2026
I 1. etape arbejder vi mellem Prinsessegade og Christmas Møllers Plads. Etapen løber fra begyndelsen af december og ca. 10-12 måneder frem. Der vil være åbent for al trafik i begge retninger, men færdselsarealet omkring afspærringerne vil være begrænset.
2. ETAPE: Fra Strandgade-krydset op mod Knippelsbro // fra januar 2026 - slutningen af 2026
I 2. etape foregår vejarbejdet i den modsatte ende af Torvegade - fra Strandgade op mod Knippelsbro. Etapen varer fra januar 2026 til slutningen af 2026. Der vil være åbent for al trafik i alle retninger, også i Strandgade-krydset, men færdselsarealet omkring afspærringerne vil være begrænset.
Se den samlede etapeplan for vejarbejdet
Trafikomlægninger og øvrige gener
Det kan desværre ikke undgås, at vejarbejdet vil fylde, støje og påvirke trafikken og lokalområdet. Men vi sætter alt ind på at planlægge og koordinere arbejdet, så naboerne, de erhvervsdrivende og gadens mange trafikanter oplever færrest mulige gener, mens Torvegade er under forvandling.
Kig forbi Åbent Skur, hvis du har spørgsmål
Arbejdet udføres af det danske entreprenørfirma Scheller, Hougaard & Petersen (SHP), som har vundet opgaven med at ombygge Torvegade de næste to år. SHP får fast base i en lille skurby ved Vagthuset, Torvegade 75. Her kan du kigge forbi til 'Åbent Skur', hvis du har spørgsmål til vejarbejdet. De første dage med Åbent Skur er den 7. og den 21. januar, begge dage kl. 12-14.
Sådan bliver din nye Torvegade
- Bredere cykelstier – op til 3.5 meter ligesom på Nørrebrogade
- Bredere fortove – op til 4,5 meter
- Bedre plads til at stige af og på bussen ved Christianshavns Torv
- Mere sikker krydsning af gaden, bl.a. med forbedret fodgængerfelt ved volden
- Ét kørespor i hver retning - med buslommer, så biler kan passere, mens buspassagerer stiger af og på
- Nye fliser og asfalt på fortove, cykelstier og vejbaner
- Ændret ensretning i nogle af sidegaderne for at lede biler, der skal til højre fra Torvegade, hen til lyskrydsene, hvor bilernes sving er mest sikre for cyklisterne
Hent relevante tegninger, kort og tidsplaner
Tidsplan og koordinering med andre gravearbejder
Ombygningen af Torvegade foregår fra december 2025 og to år frem. Der har dog allerede været afspærret i en længere periode i 2024-2025, hvor HORFOR fremtidssikrede fjernvarmeforsyningen på dele af Torvegade og Prinsessegade. Der har også været gravearbejder i Vermlandsgade, som forventes afsluttet marts 2026.
I 2026 kan to andre større gravearbejder påvirke trafikken i området. De foregår på Kløvermarksvej og Raffinaderivej, og vi koordinerer så vidt muligt vejarbejdet i Torvegade med disse og andre arbejder i nærheden for at sikre den bedst mulige afvikling af trafikken.
Mest stillede spørgsmål
Fold alle ud
Hvad er baggrunden for at ombygge Torvegade?
Torvegade er én af de mest travle trafikårer i København. Hver dag lægger 24.700 cyklister, 26.700 biler og 10.000 fodgængere vejen forbi. Tusindvis benytter dagligt metrostationen og busstoppestederne på Christianshavns Torv, og især om sommeren strømmer turister og besøgende fra resten af København til det historiske kanalkvarter omkring Torvegade.
På cykelstierne er trængslen særligt stor og pladsen ekstra trang, og både kvarterets cyklister og mange gennemkørende 'pedal-pendlere' har efterlyst bredere cykelstier.
Også på fortovene er pladsen for trang. Samtidig er Torvegade udpeget som såkaldt strøggade i kommuneplanen. Det betyder, at det skal være rart at gå en tur langs gaden og at slå sig ned for en stund.
Selve gaden er desuden så nedslidt, at den trænger til at blive fornyet.
Mere tidssvarende fordeling af pladsen
Bustrafikken i Torvegade er aftaget markant, efter at metroen har taget over. Busserne fragter således kun 6.000 passagerer dagligt gennem Torvegade mod de 125.000 metropassagerer, der dagligt passerer under Torvegade. Alligevel optager busserne stadig en bred busbane i hver side, mens cykler og fodgængere kæmper om pladsen. Ideen er derfor at omfordele trafikarealerne, så bussen rykker ud i samme spor som bilerne, og de nuværende busbaner i stedet bruges til cyklister og fodgængere.
Alle disse forhold danner baggrund for, at politikerne har besluttet at igangsætte en samlet fornyelse og ombygning af Torvegade, så det bliver bedre og mere sikkert for især de mange cyklister og fodgængere.
Politiske beslutninger
Her er det arbejde og de beslutninger, der er gået forud for Torvegades fornyelse:
2019: Det blev med Budget 2020 vedtaget af udarbejde en foranalyse som del af en samlet cykelpakke. Se side 29 i budgetaftalen for 2020 (PDF)
2020-2021: Teknik- og Miljøforvaltningen udarbejdede en foranalyse, som Teknik- og Miljøudvalget blev orienteret om (den 7. juni 2021). Se orienteringen om foranalysen (PDF)
2022-2023: Teknik- og Miljøforvaltningen udarbejdede et anlægsprojekt, som blev vedtaget af Københavns Borgerrepræsentation med Overførselssagen 2022-2023. Se side 14 i Overførselssagen for 2022-2023 (PDF)
2024: Et enigt Teknik- og Miljøudvalg på Københavns Rådhus godkendte den endelige udformning af den nye Torvegade (den 4. november).
Teknik- og Miljøudvalgets beslutning om Torvegade med alle bilag
Direkte link til kortbilag med projektforslaget for Torvegade (PDF)
Direkte link til kortbilag med trafikplan for sidegaderne (PDF)
Projektets økonomi blev efterfølgende godkendt i Københavns Borgerrepræsentation uden afstemning (den 28. november) : Forbedret cykelfremkommelighed på Torvegade, Indre By | Københavns Kommune
Var der ikke planer om at ensrette eller helt lukke Torvegade for biler?
Jo. I en foranalyse fra 2020-2021 blev der set på, om Torvegade kunne ensrettes eller spærres helt for biler. Konklusionen var, at det først vil være realistisk at lukke for gennemkørende biler på Torvegade, når busser og biler får en alternativ rute i form af den såkaldte Østlige Ringvej.
Se orienteringen til Teknik- og Miljøudvalget om foranalysen (PDF)
Bliver der færre parkeringspladser?
Nej. Det er politisk vedtaget, at der ikke skal nedlægges p-pladser i området som følge af projektet. Så de få steder i sidegaderne, hvor det har været nødvendigt at nedlægge enkelte parkeringspladser, er pladserne blevet erstattet med nye pladser i parkeringszone, bl.a. i Dronningensgade.
Kommer der flere træer og mere grønt på Torvegade?
Ja. Der kommer en ny bred, midterrabat med græs, blomster og træer på Torvegade mellem Christianshavns Voldgade og Christmas Møllers Plads. På resten af Torvegade er det desværre ikke muligt at plante træer og planter pga. vejens bredde og de mange nedgravede forsyningsledninger og rør.
Bliver Christianshavns Torv renoveret samtidig?
Nej. Der er ikke i selve Torvegade-projektet afsat midler til at ændre på Christianshavns Torv bortset at forbedre fortovet ud mod Torvegade, hvor der bl.a. skabes bedre plads til af- og påstigning for buspassagerer. Adgangsforholdene ved Metroen ændres heller ikke.
En vigtig tilføjelse er, at der i en anden sammenhæng - i budgetforliget for 2025 - er afsat penge til at se på, hvordan Christianshavns Torv kan indrettes mere indbydende og funktionelt.
Denne foranalyse forventes at blive præsenteret for politikerne sommeren 2026. Læs om foranalysen på Christianshavns Lokaludvalgs hjemmeside: Cykelgade og ny indretning af torvet - Budget 2025 er landet | Christianshavns Lokaludvalg
Kommer biler og busser langsommere frem, når de kun har ét spor?
Ja. Det vil tage lidt længere tid for biler og busser at passere Torvegade, når den er bygget færdig.
Movias beregninger viser, at det for bus 2A, 31 og 37 drejer sig om max. 1-2 minutter længere rejsetid i myldretiden.
Kommunens egne beregninger for biler viser tilsvarende, at bilisterne må forvente 1-2 minutters længere rejsetid på Torvegade i myldretiden morgen og eftermiddag.
Begge estimater er med forbehold for afvigelser.
Skaber de nye ensretninger i gaderne bag Torvegade mere omvejskørsel?
Ja og nej. Generelt betyder de ændrede ensretninger i sidegaderne, at det bliver lidt sværere for bilisterne at komme fra Torvegade ind i sidegaderne, fordi der pga. trafiksikkerheden for cyklister bliver færre steder, hvor det er tilladt. Til gengæld bliver det nemmere for bilisterne at komme fra sidegaderne ud i Torvegade, fordi ensretningerne indad er vendt, så de i stedet fører ud mod Torvegade.
Derudover vil de nye ensretninger medføre, at nogle bilister får en kortere rute til og fra sidegaderne, mens andre bilister vil få en vis omvejskørsel.
Til gengæld bliver trafiksikkerheden for cyklisterne væsentligt forbedret med disse tiltag, fordi de højresvingende biler på Torvegade primært ledes hen til lyskrydsene, hvor de kan svinge til højre med mindst risiko for cykliststrømmen på Torvegade.
Hvad koster ombygningen af Torvegade?
Projektet har et samlet budget på 70 mio. kr. De 26,9 mio. kr. kommer fra en statslig cykelpulje, mens resten er finansieret af Københavns Kommune.
Hvorfor tager vejarbejdet to år?
Hvis Torvegade kunne lukkes helt for trafik i hele anlægsperioden, ville det være muligt at gennemføre arbejdet på kortere tid, fordi det ville give entreprenørens folk og maskiner mere plads til rådighed og dermed større fleksibilitet.
Men da der er tale om en af de mest trafikerede færdselsårer i København, kan vi ikke lukke helt af for biler og busser i to år, men er nødt til at opretholde trafikken i et vist omfang. Det har den pris, at vejarbejdet strækker sig over lidt længere tid.
Den længere anlægsperiode betyder dog ikke, at der vil være vejarbejde og afspærringer i hele gadens længde samtidig. Vejarbejdet vil derimod blive opdelt i kortere strækninger, så generne ud for den enkelte butik og opgang varer kortets mulig tid.
Hvorfor kunne HOFORs gravearbejde ikke laves samtidig med Torvegades ombygning?
Det er desværre ikke praktisk og teknisk muligt at udskifte fjernvarmerør og ombygge gaden samtidig. Derfor blev projektet koordineret med HOFOR på en måde, så de fik tid til at udskifte fjernvarmerørene, inden vi skulle i gang med at ombygge Torvegade. På den måde kunne HOFOR lægge en midlertidig belægning, så vi undgår at lægge ny asfalt og nyt slidlag med kort tids mellemrum.
Har du spørgsmål? Så kontakt os
Cykel- og Vejprojekter
Islands Brygge 37