Din nye Torvegade

I slutningen af 2025 går vi gang med at forny Torvegade på Christianshavn, så der bliver bedre plads til de tusindvis af cyklister og fodgængere, der hver dag lægger vejen forbi den travle gade. Vejarbejdet varer efter planen i ca. to år.

Hvad kommer der i din nye Torvegade?

  • Bredere cykelstier – op til 3.5 meter ligesom på Nørrebrogade
  • Bredere fortove – nogle steder op til 5 meter
  • Bedre plads til at stige af og på bussen ved Christianshavns Torv
  • Mere sikker krydsning af gaden, bl.a. med forbedret fodgængerfelt ved volden
  • Ét kørespor i hver retning - med buslommer, så biler kan passere, mens buspassagerer stiger af og på
  • Nye fliser og asfalt på fortove og kørebaner
  • Ændret ensretning i nogle af sidegaderne for at tvinge biler, der skal til højre fra Torvegade, hen til lyskrydsene, hvor der er mest sikkert for cyklister

Status på projektet

Senest opdateret juni 2025

Entreprenører kan byde ind

Ombygningen af Torvegade er i maj 2025 projekteret færdigt og sendt i udbud, og interesserede entreprenørfirmaer kan nu byde på opgaven. Nu venter vi på at modtage tilbud, og til oktober regner vi med at vide, hvilket entreprenørfirma, der har vundet opgaven. 

Foreløbig tidsplan

Det er planlagt, at vejarbejdet går i gang november 2025 og står på i to år. Nærmere detaljer følger til efteråret, når entreprenøren er fundet og har planlagt forløbet. 

Butiksbesøg

Vi har i foråret været på besøg i alle butikker på Torvegade for at orientere om det kommende vejarbejde og høre, om de har særlige behov for fx varelevering, som vi skal være opmærksomme på undervejs. Tak til butikkerne for at tage godt imod os og bidrage med deres input. 

Tidsplan og koordinering med andre gravearbejder

Ombygningen af Torvegade er planlagt til at foregå fra slutningen af 2025 og to år frem. 

Der har dog allerede været vejarbejde på Torvegade fra august 2024 til juni 2025, hvor HORFOR har udskiftet fjernvarmerør på Torvegade mellem Prinsessegade og Christmas Møllers Plads. 

AFSLUTTET: Forår 2023 - efterår 2024: Vi planlagde ombygningen af Torvegade og justeringerne i sidegaderne.

AFSLUTTET: Efterår 2024: Teknik- og Miljøudvalget godkendte det endelige projekt for ombygningen. 

I GANG: Sommeren 2024 - sommeren 2025: HOFOR udskifter fjernvarmerør i Torvegade og på Christmas Møllers Plads.  

I GANG: Sommeren 2025: Opgaven med at ombygge Torvegade er sendt i offentligt udbud

Oktober 2025: Vi indgår aftale med den entreprenør, der vinder udbuddet.

Slutningen af 2025 - slutningen af 2027: Entreprenøren ombygger Torvegade og tilpasser sidegaderne med bl.a. ensretninger. 

Foråret 2028: Vi evaluerer den færdige løsning. 

Trafikomlægninger og øvrige gener

Det kan desværre ikke undgås, at arbejdet i Torvegade og enkelte af sidegaderne vil fylde, støje og påvirke trafikken og lokalområdet. Men vi sætter alt ind på at planlægge og koordinere arbejdet, så naboerne, de erhvervsdrivende og gadens mange trafikanter oplever færrest mulige gener i den periode, hvor Torvegade er under forvandling. 

Det betyder vejarbejdet for trafikken

Midt 2024 - midt 2025 (HOFOR): Fra sommeren 2024 og et år frem har HOFOR udskiftet fjernvarmerør på Torvegade fra Prinsessegade til og med Christmas Møllers Plads. På selve Torvegade har der været åbent for alle trafikanter i hele perioden, men kun ét kørespor for biler og busser i begge retninger samt begrænset plads til cyklister en del af tiden.

Ultimo 2025 - ultimo 2027 (Københavns Kommune): Under selve ombygningen af Torvegade fra efteråret 2025 og ca. to år frem kan biler og busser stadig køre i begge retninger i det meste af perioden - dog kun i ét kørespor i hver retning. 

Der vil være åbent for cyklister og fodgængere i begge retninger, men flere steder får de et begrænset areal at færdes på. 

Den endelige trafikplan for Torvegade bliver endeligt fastlagt efteråret 2025, hvor informationerne kommer her på hjemmesiden og i projektets nyhedsbrev. 

Få nyt om arbejdet med at ombygge Torvegade

Vi udsender løbende nyt i takt med, at projektet tager form, og vejarbejdet kommer i gang. Tilmeld dig og få nyhedsbrevet i din indbakke.

Mest stillede spørgsmål

Fold alle ud

Hvad er baggrunden for at ombygge Torvegade?

Torvegade er én af de mest travle trafikårer i København. Hver dag lægger 24.700 cyklister, 26.700 biler og 10.000 fodgængere vejen forbi. Tusindvis benytter dagligt metrostationen og busstoppestederne på Christianshavns Torv. Og især om sommeren strømmer turister og besøgende fra resten af København til det historiske kanalkvarter omkring Torvegade. 

Særligt på cykelstien er trængslen stor og pladsen trang, og både kvarterets cyklister og mange gennemkørende 'pedal-pendlere' har efterlyst bredere cykelstier. 

Samtidig er Torvegade udpeget som såkaldt strøggade i kommuneplanen. Det betyder, at det skal være rart at gå en tur langs gaden og at slå sig ned for en stund. 

Endelig er selve gaden så nedslidt, at den trænger til at blive fornyet. 

På baggrund af alle disse forhold har politikerne besluttet at igangsætte en samlet fornyelse og ombygning af Torvegade, så det bliver bedre og mere sikkert for især de mange cyklister og fodgængere. 

Politiske beslutninger

Her er link til det arbejde og de beslutninger, der er gået forud for, at projektet nu er sat i gang:

2019: Det blev med Budget 2020 vedtaget af udarbejde en foranalyse som del af en samlet cykelpakke. Se side 29 i budgetaftalen for 2020 (PDF)

2020: Teknik- og Miljøforvaltningen udarbejdede en foranalyse, som Teknik- og Miljøudvalget blev orienteret om den 7. juni 2021. Se orienteringen om foranalysen (PDF)

2022-2023: Teknik- og Miljøforvaltningen udarbejdede et anlægsprojekt, som blev vedtaget af Københavns Borgerrepræsentation med Overførselssagen 2022-2023. Se side 14 i Overførselssagen for 2022-2023 (PDF)

2024: Et enigt Teknik- og Miljøudvalg på Københavns Rådhus godkendte den 4. november 2024 den endelige udformning af den nye Torvegade. 

Teknik- og Miljøudvalgets beslutning om Torvegade med alle bilag 

Direkte link til kortbilag med projektforslaget for Torvegade  (PDF)

Direkte link til kortbilag med trafikplan for sidegaderne (PDF)

Projektets økonomi blev efterfølgende, den 28. november 2024, godkendt i Københavns Borgerrepræsentation uden afstemning: Forbedret cykelfremkommelighed på Torvegade, Indre By | Københavns Kommune

 

Var der ikke planer om at ensrette eller helt lukke Torvegade for biler?

I en foranalyse fra 2021 blev der set på, om Torvegade kunne ensrettes eller spærres helt for biler. Konklusionen var, at det først vil være realistisk at lukke for gennemkørende biler på Torvegade, når busser og biler får en alternativ rute i form af den såkaldt Østlige Ringvej. 

Se orienteringen til Teknik- og Miljøudvalget om foranalysen (PDF)

Bliver der færre parkeringspladser?

Det er politisk vedtaget, at der ikke skal nedlægges p-pladser i området som følge af projektet. Så hvis det skulle blive nødvendigt at nedlægge enkelte parkeringspladser i sidegaderne, vil de blive de erstattet i lokalområdet indenfor samme parkeringszone.

Kommer der flere træer og mere grønt?

Der kommer en ny bred, midterrabat med græs og træer på strækningen mellem Christianshavns Voldgade og Christmas Møllers Plads. 

Bliver Christianshavns Torv renoveret samtidig?

Der er ikke i selve Torvegade-projektet afsat midler til at ændre på Christianshavns Torv bortset at forbedre fortovet ud mod Torvegade, hvor der bl.a. skabes bedre plads til af- og påstigning for buspassagerer. Adgangsforholdene ved Metroen ændres heller ikke. 

En vigtig tilføjelse er, at der i en anden sammenhæng - i budgetforliget for 2025 - er afsat penge til at se på, hvordan Christianshavns Torv kan indrettes mere indbydende og funktionelt. Denne foranalyse forventes færdig foråret 2026 og præsenteret for politikerne sommeren 2026. Læs om foranalysen på Christianshavns Lokaludvalgs hjemmeside: Cykelgade og ny indretning af torvet - Budget 2025 er landet | Christianshavns Lokaludvalg

Kommer biler og busser langsommere frem, når de kun har ét spor?

Ja, det vil tage lidt længere tid for biler og busser at passere Torvegade, når den er bygget færdig. 

Movias beregninger viser, at det for bus 2A, 31 og 37 drejer sig om max. 1-2 minutter længere rejsetid på udvalgte tidspunkter af dagen. 

Kommunens egne beregninger for biler viser tilsvarende, at bilisterne må forvente 1-2 minutters længere rejsetid på Torvegade i myldretiden morgen og eftermiddag. 

Begge estimater er med forbehold for afvigelser. 

Skaber de nye ensretninger i gaderne bag Torvegade mere omvejskørsel?

For nogle bilister vil de nye ensretninger give en mere direkte rute fra sidegaderne ud i Torvegade, mens andre bilister vil få en vis omvejskørsel. Til gengæld bliver trafiksikkerheden for cyklisterne på Torvegade væsentligt forbedret med disse tiltag, fordi højresvingende biler primært samles i lyskrydsene, hvor de kan dreje med mindst risiko for de ligeudkørende cyklister på Torvegade. 

Se kort med cirkulationsplanen for Torvegades sidegader

Hvad koster ombygningen af Torvegade?

Projektet har et samlet budget på 70 mio. kr. De 26,9 mio. kr. kommer fra en statslig cykelpulje, mens resten er finansieret af Københavns Kommune. 

Hvorfor tager vejarbejdet så lang tid?

Hvis hele Torvegade kunne spærres af for trafik i hele anlægsperioden, ville det være muligt at gennemføre arbejdet på kortere tid, fordi entreprenørens folk og maskiner så ville have mere plads til rådighed og dermed større fleksibilitet. Men da der er tale om en af de mest trafikerede færdselsårer i København, kan vi ikke lukke helt af for biler og busser i to år, og er nødt til at opretholde trafikken i et vist omfang. Det har den pris, at vejarbejdet vil strække sig over lidt længere tid. 

Den længere anlægsperiode betyder dog ikke, at der vil være vejarbejde og afspærringer i hele gadens længde samtidig. Vejarbejdet vil derimod blive opdelt i kortere strækninger, så generne ud for den enkelte butik og opgang varer kortets mulig tid.  

I oktober 2025 bliver det afgjort, hvilket entreprenørfirma, der vinder opgaven med at udføre vejarbejdet. Herefter lægger vi sammen med entreprenøren en detaljeret plan for vejarbejdet. Her bliver det bl.a. afklaret, hvordan der skal arbejdes i etaper, og hvordan trafikken skal afvikles. Der kommer også svar på, om vejarbejdet eventuelt kan nås på kortere tid end de forventede ca. to år. Så følg med her på hjemmesiden og i projektets nyhedsbrev.

Hvorfor kunne HOFORs gravearbejde ikke laves samtidig med Torvegades ombygning??

Det er desværre ikke praktisk og teknisk muligt at udskifte fjernvarmerør og ombygge gaden samtidig. Derfor er projektet koordineret med HOFOR på en måde, så de har haft tid til at udskifte fjernvarmerørene, inden vi skal i gang med at ombygge vejen. På den måde undgår man at lægge ny, øverste asfalt og slidlag to gange med kort tids mellemrum. 

Har du spørgsmål? Så kontakt os

Cykel- og Vejprojekter

Islands Brygge 37

2300 København S