Om skolebestyrelsens opgaver

Skolebestyrelsen har mange opgaver i skolens virksomhed

Skolebestyrelsen fastsætter principper for skolens virksomhed, fx:

  • Undervisningens organisering, herunder fagenes og elevernes undervisningstimetal på hvert klassetrin, skoledagens længde, udbud af valgfag, specialundervisning på skolen og elevernes placering i klasser.
  • Samarbejdet mellem skole og hjem, herunder principper for forældrenes ansvar i samarbejdet.
  • Underretning af hjemmene om elevernes udbytte af undervisningen.
  • Arbejdets fordeling mellem lærerne.
  • Fællesarrangementer for eleverne i skoletiden, lejrskoleophold, udsendelse i praktik m.v.
  • KKFO’ens virksomhed.
  • Understøttende undervisning.
  • Holddannelse.

Skolebestyrelsen godkender:

  • Skolens og evt. KKFO’ens budget inden for kommunens fastlagte økonomiske rammer, undervisningsmidler, fastsætter ordensregler og værdiregelsæt og træffer afgørelse om ferieplanen.

Skolebestyrelsen udtaler sig på egen eller andres foranledning om:

  • Alle spørgsmål, som Borgerrepræsentationen eller Børne- og Ungdomsudvalget forelægger den, og kan i øvrigt afgive udtalelse og stille forslag om alle forhold, der vedrører skolen.
  • Ansættelse af skoleleder, souschef, administrativ leder, leder af pædagogisk læringsmiljø, afdelingsledere, KKFO-leder, lærere, børnehaveklasseledere og øvrige personale.
  • Indstilling om forsøgs- og udviklingsarbejde.

Eksempler på skolebestyrelsens arbejdsopgaver:

  • Udarbejder forslag om skolens læseplaner og beskrivelser, der godkendes af Børne- og Ungdomsudvalget.
  • Fastlægger retningslinjer for skolens arbejde med elevplaner.
  • Har ret til at udtale sig om skolestrukturen, herunder antallet af skoler og hver enkelt skoles omfang med hensyn til klassetrin, specialundervisning og specialpædagogisk bistand, undervisning i fritiden og skolefritidsordning inden Borgerrepræsentationen træffer endelig beslutning herom.

Skolebestyrelsen kan formulere principper for følgende:

  • Skolens udmøntning af den åbne skole.
  • Motion og bevægelse.
  • Lektiehjælp og faglig fordybelse.
  • Arbejdet med læringsmål.
  • Dispensationsmulighed i forhold til at nedskalere tiden til understøttende undervisning og samtidig øge tiden til undervisningstimer i fagene med yderligere personale i klassen.
  • Fleksible skemaer.
  • Samarbejdet mellem skolen og fritidsinstitutionerne.

Materialer:

Kontakt

For mere information vedrørende denne side.