Nyt dialogteam har forbedret byggesagsbehandlingen

En ny indsats har forbedret tilfredsheden med Københavns Kommunes byggesagsbehandling.

Efter en kundetilfredshedsundersøgelse i sommer viste at, at 42 procent af byggesagskunderne i København var utilfredse med den service, de modtog, har Teknik- og Miljøforvaltningen iværksat en række tiltag, der skal løfte kundetilfredsheden og forbedre servicen. Det første der skete, var at Center for Bygninger oprettede et dialogteam pr. 1. oktober 2015. Allerede nu viser en stikprøveundersøgelse, at dialogteamet er en succes. Kunderne er glade, medarbejderne er glade, og resultatet er over al forventning.

Stikprøveundersøgelsen viser, at både kunder og byggesagsbehandlere oplever dialogteamet som en succes. 79 procent af de byggesager, som bliver vendt i dialogteamet, ender med en straksafklaring og yderligere 10 procent får en afklaring senest dagen efter. Dermed bliver en masse fejl og misforståelser ryddet af vejen med det samme. 

Kundetilfredshedsundersøgelsen viste, at kunderne dels ønskede sig kortere sagsbehandlingstider, men desuden ønskede de sig, at de nemmere kunne komme i kontakt med kommunen og få faglig rådgivning og sparring om deres byggesager. Formålet med dialogteamet er netop at give kunderne en hurtig indgang, hvor de kan få afklaret de mest basale spørgsmål om deres projekt og blive hjulpet til at komme rigtigt i gang med ansøgningsprocessen.

Dialogteamet er bemandet med både administrative og tekniske byggesagsbehandlere. Kombinationen af de to faggrupper sikrer, at der sker en faglig vidensdeling, som er med til at løfte kvaliteten i den samlede sagsbehandling. Sagsbehandlerne passer på skift vagten i dialogteamet, hvor telefonopkaldene fra kunderne er den primære arbejdsopgave. 

Ud over dialogteamet arbejder Center for Bygninger samtidig på en række andre tiltag, som blev sat i værk som følge af kundetilfredshedsundersøgelsen, og som skal sikre, at byggesagsbehandlingen i København bliver mere effektiv, forudsigelig og løsningsorienteret.