Du er her

Klippekort giver ekstra muligheder

Med klippekortet skal medarbejdere og borgere sammen finde løsninger. Og Tillidsdagsorden kan give fagligt råderum til glæde for de ældre.

Her er Tillidsdagsorden med til at give rammerne for et større fagligt råderum til glæde for de ældre i København.

På flyvergrillen kan man se flyene lette og lande tæt helt på. Det ville Knud Hansen Lise fra plejecentret Bomi-Parken gerne opleve. Det hører ligesom med til at bo på Amager. Knud Hansen Lise fortalte om sit ønske til medarbejderen på plejecentret, og sammen tog de en tur til Flyvergrillen og havde en dejlig stund. Knud Hansen Lise købte et modelfly, og der blev taget billeder for at mindes en god dag og for bedre at kunne fortælle historien til familie og andre beboere.

En tur til Flyvergrillen, kirken, Bakken eller bare ekstra lang tid i bad. Det er bare nogle af de ting, som beboerne på de københavnske plejecentre bruger klippekortet til.
Klippekortet til ekstra hjælp er fra august 2015 en realitet for alle plejehjemsbeboere i Københavns Kommune. Det skaber et større fagligt råderum til medarbejderne og giver mere tid til omsorg og ikke alene den helt basale kerneopgave.

Sammen med en medarbejder skal beboerne finde frem til, hvad de har lyst til at bruge klippekortet til. Det kan være et besøg hos en gammel ven, hjælp til selv at være værtinde, når pårørende er på besøg eller en god hyggesnak med medarbejderen uden forstyrrelser. Det vigtige er, at de selv bestemmer, hvad den ekstra tid skal bruges til. I opstarten af Klippekortet har medarbejderne en-til-en samtaler med beboerne, hvilket giver medarbejderen mulighed for at lære beboerne meget bedre at kende.

De svageste ældre, der modtager hjemmehjælp i København, har allerede glæde af klippekortet. Efter en succesfuld opstart i København er tilbuddet om klippekort til svage ældre også udbredt til resten af Danmark.

Kontakt

For mere information vedrørende denne side.