Du er her

Indflytning og fraflytning

Når lejer flytter, kan der opstå uenighed om tilbagebetaling af depositum og lejers istandsættelse af lejemålet.

Når du som lejer flytter ud af en lejlighed, er der flere ting, du bør være opmærksom på: 

Lejer skal som udgangspunkt aflevere det lejede i samme stand som ved overtagelsen af lejemålet. Hvis der er mangler ved indflytning, hæfter lejer ikke ved fraflytning. Lejer bør derfor lave en mangelliste til udlejer ved overtagelse af lejemålet.

Som udgangspunkt sker fraflytningen ved nøgleaflevering.

Hvis der indbringes sag om fraflytningsmangler, bør det præciseres, hvilke konkrete punkter i flytteafregningen, der klages over, og dato for aflevering af nøgler skal oplyses.

Når der indbringes sag om fraflytning for huslejenævnet, er det en god idé at sende følgende materiale med:

  • Kopi af lejekontrakt
  • Oplysninger om, hvornår nøglerne til lejligheden er afleveret
  • Fraflytningsrapport
  • Indflytningsrapport (hvis lejemålet er indgået efter 1. juli 2015)
  • Indkaldelse til flyttesyn (hvis lejemålet er indgået efter 1. juli 2015)
  • Mangellisten
  • Eventuelt billeddokumentation fra indflytning og fraflytning.

Der gælder op til flere regelsæt i forbindelse med fraflytning.

 

Kontakt

For mere information vedrørende denne side.